torsdag 27 oktober 2022

Del 10 2Kor.2:14-16




Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 10

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

 14 Men vi tackar Gud, som alltid för oss fram i Kristi segertåg och genom oss överallt sprider sin kunskaps väldoft. [a] 15 Ty vi är en Kristi rökelse inför Gud bland dem som blir frälsta och bland dem som blir förtappade, 16 för de senare en doft av död till död, för de förra en doft av liv till liv. Vem räcker till för detta? 2Kor.2:14-16

Här ber Paulus annorlunda än vi är vana vid och han använder några fraser som vi kan uppfatta på olika sätt. Det beror på var vi befinner oss på vägen tillsammans med Jesus.

Det är ett bra sätt att ha punkterna som frågor till oss själv idag. ”Är jag med i segertåget. Har jag fått del av kunskapen? Hur ser mitt liv ut?” Och så vidare!

·         Kristi segertåg

·         Kunskapens rökelse

·         Förtappade

·         Doft

·         Död till död

·         Liv till liv

Han avslutar med en märklig fråga!

Vem räcker till för detta? 

Svaret kommer i nästa verser.

 

17 Vi är inte som de flesta, som för egen vinning förfalskar Guds ord. Nej, i Kristus predikar vi med rent sinne inför Gud det ord som kommer från Gud. 2Kor.2:17

Vi har alla tendensen att dras med i världens rasande fart. Här finns ingen plats för vare sig reflektion eller en stund av stillhet. Allt rusar på i en takt som den onde vill att vi ska dansa med i.

Det finns goda dofter och även andra mindre angenäma dofter. Jag gillar Lagerfelt och hela min familj kopplar samman doften av Lagerfelt med mig. De säger att det doftar pappa.

Vi som tror på Jesus går också omkring med ”en doft” och den påminner världen om liv eller död, precis som Paulus säger. Vad doftar vi då, kan man fråga sig? Jag tror det handlar om hur vi lever våra liv i ord och handling, om vi är trovärdiga eller om vi bär på en ”fasad.”

Kunskapens rökelse, skriver Paulus. Vad innebär det? Jag har inget givet svar på det, men tolkar det som något positivt. Kunskap är bra och kunskap om vad Bibeln säger är också bra. Många kristna fryner på näsan när det gäller kunskap. Jag tror att det är viktigt att skilja på kunskap och kunskap.

Jag kan läsa Bibeln från pärm till pärm och bocka av det som en prestation. Jag har lagt ner tid på att läsa men den typen av läsning ger väldigt liten möjlighet till någon förändring. Den läsningen skapar bara ”kunskap” till huvudet!

Att läsa Bibeln tillsammans med den helige Ande ger också kunskap, men på ett helt annat sätt. Bibeltexten hamnar i min ande och ger mig liv. Min ande kan samverka med mitt huvuds kunskap till att dela Ordet, Jesus, vidare med en helt annan kraft.

Kan det vara det som Paulus menar med Kunskapens rökelse? Kanske!

12 Jag har ännu mycket att säga er, men ni kan inte bära det nu. 13 Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. 14 Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. 15 Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er. Joh.16:12-15

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...