måndag 1 maj 2023

Löfte om en befriare

 



Läste texten nedan i morse. Den tog tag i mig. Jag sökte även andra översättningar. King James använder ordet ”brytaren” om att bana väg. Någon som bryter och öppnar upp, för att vi ska se det nya. Jesus träder fram för mig, Han är brytaren.

Samtidigt, allt Jesus gjorde var ett profetiskt skeende, och därför är det märkligt att så många ifrågasatte honom. Det som är ytterligare märkligt är att vi idag inte förstår det som den helige Ande gör i människor. Vi har facit och kan lättare tolka händelser.

Tänker på Asbury förnyelsen och det som hände på universitet i USA.

Jag har använt hänvisningarna till v12 och v13 som finns i Folkbibeln.

Löfte om en befriare

12 Jag skall församla dig,
    Jakob, ja, hela ditt folk.
Jag skall samla ihop kvarlevan av Israel,
jag skall föra dem tillsammans
    som fåren till fållan,
som en hjord till dess betesmark,
    så att det uppstår ett sorl av människor.
13 En som banar väg drar ut framför dem,
de bryter sig igenom och tågar fram,
genom porten vandrar de ut.
    Deras kung tågar framför dem,
Herren går i spetsen för dem.
Mika 2:12-13

V12

Han skall resa ett baner för hednafolken
och samla de fördrivna av Israel
    och de kringspridda av Juda
från jordens fyra hörn. Jes.11:12

Ja, Herren, Herren kommer med makt,
hans arm visar sin makt.
    Se, han har med sig sin lön,
hans segerbyte går framför honom.
11 Han för sin hjord i bet som en herde,
han samlar lammen i sina armar,
    han bär dem i sin famn.
Sakta för han moderfåren fram. Jes.40:10-11

Jag skall själv samla dem som finns kvar av mina får ur alla de länder dit jag har drivit bort dem och jag skall föra dem tillbaka till deras betesmarker. Där skall de bli fruktsamma och föröka sig. Jag skall sätta herdar över dem som skall föra dem i bet. De skall inte mer behöva frukta eller vara förskräckta och ingen av dem skall saknas, säger Herren.

Se, dagar skall komma, säger Herren,
då jag skall låta en rättfärdig telning
    växa upp åt David.
Han skall regera som kung och handla med vishet,
han skall utöva rätt och rättfärdighet i landet.
I hans dagar skall Juda bli frälst
    och Israel bo i trygghet,
och detta är det namn man skall ge honom:
Herren vår rättfärdighet. Jer.23:3-6

10 Ty så säger Herren: När sjuttio år har gått för Babel skall jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte att föra er tillbaka till denna plats. 11 Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. 12 Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. 13 Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. 14 Ty jag skall låta er finna mig, säger Herren. Jag skall göra slut på er fångenskap och samla er från alla de folk och alla de orter dit jag har drivit bort er, säger Herren. Jag skall låta er komma tillbaka till den plats från vilken jag förde er bort som fångar. Jer.29:10-14

Ty så säger Herren:
    Jubla i glädje över Jakob,
höj fröjderop över honom
    som är den främste bland folken.
Brist ut i lovsång och säg:
    "Fräls, Herre, ditt folk,
de som finns kvar av Israel."
Se, jag skall föra dem från landet i norr
och samla dem från jordens yttersta hörn,
bland dem både blinda och halta,
    både havande kvinnor och barnaföderskor.
I en stor skara skall de komma tillbaka hit.
Gråtande skall de komma,
    men jag skall leda dem
där de går bedjande fram.
    Jag skall föra dem till vattenbäckar
på en jämn väg där de inte skall stappla.
Ty jag är en fader för Israel,
    och Efraim är min förstfödde son. Jer.31:7-9

 21 Säg sedan till dem: Så säger Herren, Herren: Se, jag skall hämta Israels barn ut från de folk, dit de har vandrat bort. Jag skall samla dem från alla håll och föra dem in i deras land. 22 Jag skall göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg. En och samma kung skall de alla ha. De skall inte mer vara två folk och inte mer vara delade i två riken. 23 Och de skall inte mer orena sig med sina avgudar och vidrigheter och med alla slags överträdelser. Jag skall rädda dem från alla orter, där de har syndat, och skall rena dem. De skall vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

24 Min tjänare David skall vara kung över dem, och de skall alla ha en och samma herde. De skall leva efter mina föreskrifter och hålla mina stadgar och följa dem. Hes.37:21-24

Men antalet av Israels barn skall bli som havets sand,
som inte kan mätas,
    ej heller räknas.
Och det skall ske att på den plats
    där det sades till dem:
"Ni är inte mitt folk",
    skall det sägas till dem:
"Ni är den levande Gudens barn".
11 Juda barn och Israels barn skall förenas
och sätta ett enda huvud över sig
    och de skall dra upp ur landet.
Ty stor skall Jisreels dag vara. Hos.1:10-11

11 Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. 12 Den som är lejd och inte är en herde med egna får, han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem och skingrar hjorden. 13 Den som är lejd bryr sig inte om fåren. 14 Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig, 15 liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern, och jag ger mitt liv för fåren. 16 Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. [a] Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så skall det bli en hjord och en herde. Joh.10:11-16

25 Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. [f] 27 Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder. Rom.11:26-27

V13

Hör, dina väktare ropar med hög röst,
de jublar alla,
    ty de skall med egna ögon få se
Herren vända tillbaka till Sion.
Brist ut i jubel tillsammans,
    ni Jerusalems ruiner,
ty Herren tröstar sitt folk,
    han återlöser Jerusalem.
10 Herren uppenbarar sin heliga arm inför alla hednafolkens ögon,
alla jordens ändar skall se vår Guds frälsning.

11 Drag bort! Drag bort! Gå ut därifrån!
Rör inte vid något orent!
    Gå ut från henne, rena er,
ni som bär Herrens kärl.
12 Ni skall inte gå ut med hast
    och inte vandra bort som flyktingar,
ty Herren går framför er,
    och Israels Gud avslutar ert tåg. Jes.52:8-12



Mose började som ”brytare” och visade på Jesus, den store befriaren. T

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...