torsdag 27 april 2023

Lära känna

 


(egen bild)

Lära känna

 

Betraktelse kring relationen med Jesus

 

Helsingborg 20 mars 2023

 

En av mänsklighetens största möjligheter och även ett bekymmer, är relationer. Det är ett debattämne på sociala media, dagspress och i samhället. Vi vänder och vrider på oss i hur vi ska reda ut våra relationer. Ångesten, frågetecken och annat svårt griper tag i oss på olika sätt. Ensamheten tittar fram och vi vet inte var vi ska ta vägen!

Vad menas med en relation?

En social relation är en koppling mellan två individer, den dynamik som uppstår när människor möts och hur deras samspel påverkar varandra, genom att dela tankar och att delta i aktiviteter tillsammans. Ledarjag.se

Hela livet är en enda stor relationsresa och definitionen ovan är en bra beskrivning. Min relationsresa är inte annorlunda än andras, men det kom till en punkt då allt förändrades, och då till det bättre.

Mitt möte med Jesus är starten på hur jag förstod och såg hur en relation fungerar. Jesus beskriver på många ställen i evangelierna om sin relation med Gud, Hans och vår Far. Det finns ingen som kan beskriva en relation så bra som Jesus.

Hela Bibeln är en relationsbeskrivning. Där finns ingen skönmålning, utan allt är verklighetsbaserad. Här beskrivs hur handlingar utifrån relationer leder till olika konsekvenser.

Vi ska nu se lite närmare på vad Bibeln säger om relationer!

27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand30 Jag och Fadern är ett."     Joh.10:27-30

Jesus ger oss här en relationsbeskrivning. Han berättar att de får som han har fått ansvar för lyssnar, han känner dem och de följer honom. Fåren är en omskrivning av hans lärjungar, efterföljare och andra han byggt en relation till.

Jesus säger också att han och Fadern är ett.

 

 

Att Jesus och Fadern hade en välsignad relation kan vi läsa och komma till insikt om på många ställen i Skriften. En annan som förstod betydelsen av fungerande relationer var Paulus. Hans omsorg och omtanke för de han hade fört fram till Jesus var stor. Det finns 45 olika böner Paulus ber för sina nära och kära.

Paulus viktigaste relation var med Fadern, Sonen och den helige Ande. Vi läser vad han skriver till Timoteus:

 11 Detta har jag blivit satt till att tjäna som förkunnare, apostel och lärare. 12 Det är också därför jag får lida allt detta, men jag skäms inte, eftersom jag vet vem jag tror på, och jag är övertygad om att det står i hans makt att till den dagen bevara det som har blivit anförtrott åt mig. 13 Som mönster för en sund förkunnelse skall du ha de ord som du har hört av mig, i tro och kärlek i Kristus Jesus. 14 Bevara genom den helige Ande som bor i oss det goda som har blivit anförtrott åt dig. 2Tim1:11-14

Han hade lärt känna Fader, Sonen och den helige Ande och i den relationen var han trygg.

Som jag skrivit tidigare bygger alla relationer på att lära känna den andre. Här finns både risker och möjligheter. För att lära känna någon måste jag blotta både styrkor och svagheter. Alla människor klara inte av detta, som vi kan likna vid ett rollspel, därför att riskerna är för stora. Resultat blir då i stället ensamhet och utanförskap.

Hos Jesus finns allt som kan hjälpa oss att komma ur denna rävsax. Han säger följande:

 28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, [i] så skall jag ge er vila. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. 30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."Matt.11:28-30

Jesus vet allt om oss och väntar bara att vi ska komma till honom för att få ”avlastning” från våra tunga bördor. Men på något märkligt sätt fortsätter vi att bära tungt i våra ryggsäckar. Jesu längtan är att sätta sig ner med oss och ”sortera” det som är bra och ta bort det dåliga.

För några söndagar sedan dela Gabriella och Martin Stridhammar sina tankar för oss i Pionjär Helsingborg. När Gabriella nämnde ordet ”kalibrera” stannade tiden för mig. Här finns en stor hemlighet. Ordet betyder  bland annat att kolla en våg så att den ger rätt vikt – tillbaka till ursprungets värden och vikt.

Saliga är de som vandrar i fullkomlighet, (mognad) egen notering)
de som lever efter Herrens undervisning.
Saliga är de som tar hans vittnesbörd i akt,
de som av allt hjärta söker honom,
de som inte gör det som är orätt
    utan vandrar på hans vägar.
Du har givit dina befallningar
    för att de skall hållas med all kraft.
O, att mina vägar vore rätta,
    så att jag höll dina stadgar!
Då skulle jag inte komma på skam
    när jag tänkte på alla dina bud.
Jag vill tacka dig av uppriktigt hjärta,
när jag lär känna dina rättfärdiga domslut.
Dina stadgar vill jag hålla,
    överge mig aldrig! Ps.119:1-8

Här kan vi texten läsa om en ”kalibrering” och psalmisten utgjuter sitt hjärta inför Gud i stor ärlighet. Gud hör när vi kommer till honom med ett uppriktigt och öppet hjärta.

Genom hela Bibeln ser vi många exempel på kalibrering. Kung David, Paulus, Petrus, Samuel och alla profeternas rop till folket att vända om – att kalibrera sig!

En av den finaste bekännelserna ser vi i Galaterbrevet:

19 Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig. 21 Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal.2:19-21

Här finns insikten, glädjen i att lära känna och betydelsen av att ständigt leva i kalibrering. Det finns ett annat ord som kopplar ihop alltihop och det är omvändelse. Många har den tanken att när jag bett om förlåtelse och sedan tagit emot Jesus i hjärtat är resan klar. Denna tankebyggnad är farlig och den leder ofta in på fel väg. Omvändelsen är en ständig process som leder oss djup in i Faderns hjärta. Vi kan nalka oss Jesus på ett frimodighet sätt och den helige Ande är där och påminner.

22 Judas - inte Judas Iskariot - frågade: "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?" 23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. 24 Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig. 25 Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er. Joh.14:22-26

Jag har gjort många misstag och som blivit kostsamma. Det mest plågsamma är att jag ibland lyssnat mer på människor, än att själv ta reda på vad Guds ord säger i aktuella frågor. Jag har inte alltid haft insikten och urskiljning, därför har dikeskörning blivit ett återkommande problem.

 

 

Hade jag fått reda på betydelsen av att lära känna i hela dess betydelse tror jag att många onödiga misstag hade gjorts. Samtidigt är det bra med misstag, för ofta är det i dessa vi lär oss om livet. Men vi behöver vägledning hur vi kommer upp på vägen igen. Fördömelsen kan lätt få grep om oss då kan vi hamnar var som helst.

Något so har hjälpt mig mycket är apologetikens välsignelse – att kunna förklara och försvara kristen tro. Här får jag gå vidare i att lära känna genom att få ytterligare kunskap byggd på fakta. Jag kan rekommendera ”Apologia och Stefan Gustavsson.”

Här har många frågetecken rätats ut och blivit värdefulla argument, inte bara för mig själv, utan för alla de frågar om kristen tro som vi alla ställs inför. Att fått lära känna Jesus och utifrån den relationen få svara trovärdigt är en stor glädje och då dubbelsidig.

Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron. 10 Då känner jag Kristus[c] och kraften från hans uppståndelse och delar hans lidanden genom att bli lik honom i en död med honom, 11 i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda. Fil.3:7-11

Jag avslutar med att ta med denna bibeltext som är så klargörande i betydelsen av lära känna, kalibrering och evangeliets fulla innebörd.

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...