torsdag 6 april 2023

När Ditt ord öppnas

 


Kaffe och en nötprincess på Bachaus 

När Ditt ord öppnas


 

Underbara är dina vittnesbörd,
    därför tar min själ vara på dem.
130 [ba]När dina ord öppnas, ger de ljus
    och förstånd åt enkla människor.
131 Jag öppnar min mun och flämtar,
    för jag längtar efter dina bud.
132 Vänd dig till mig
        och förbarma dig över mig,
    så som du gör med dem
        som älskar ditt namn.
133 [bb]Gör mina steg fasta
        genom ditt ord,
    låt ingen ondska
        få makt över mig. Ps.119:129-133

 

”När dina ord öppnas, ger de ljus och förstånd åt enkla människor” skriver psalmisten i Psalm 119:130. Tänk vilken underbar nåd att få läsa dessa rader. Orden säger oss så mycket och ger tröst, hopp och glädje till vårt innersta. Det är en bra beskrivning på den helige Ande, vår Hjälpare. I v133 kan vi se resultatet av steg som blir fasta och målinriktade på Honom som ger oss livet, Jesus Kristus.

(C) Herrens undervisning är fullkomlig,
        den ger nytt liv åt[c] själen.
    Herrens vittnesbörd är sant,
        det ger vishet åt enkla människor.
(D) Herrens befallningar är rätta,
        de ger glädje åt hjärtat.
    Herrens bud är klart,
        det ger ljus åt ögonen.
10 Herrens vördnad är ren,
        den består för evigt.
    Herrens domar är sanna,
        de är alla rättfärdiga.

11 (E) De är mer värda än guld,
        än mängder av fint guld.
    De är sötare än honung,
        än renaste honung.
12 (F) Genom dem blir din tjänare varnad.
    Den som följer dem får stor lön.

13 (G) Vem märker hur ofta han felar?
    Förlåt mig mina hemliga brister.
14 (H) Bevara också din tjänare
        från de fräcka[d],
    låt dem inte få makt över mig,
        så blir jag fullkomlig
            och fri från svår synd.
15 (I) Låt min muns ord
    och mitt hjärtas tankar behaga dig,
        Herre, min klippa och återlösare. Ps.19:8-15

 

14 (K) Du däremot, håll fast vid det du har lärt dig och blivit övertygad om. Du vet av vilka du har lärt det, 15 (L) och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis så att du blir frälst genom tron på Kristus Jesus. 16 (M) Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig[d] till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, 17 (N) så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2Tim.3:15-17

 

Här har vi tre bibeltexter som har det gemensamt att de beskriver Guds ords betydelse. När vi håller oss till Bibelns grund kommer våra liv att fungera på ett helt nytt sätt. För att detta ska bli en verklighet bör vi själva läsa och be den helige Ande göra den tillgänglig för oss. Det är viktigt med undervisning från präst eller pastor, men vår personliga bibelläsning är det viktigaste eller tillsammans med någon.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...