Aposteln Johannes, den förste som
trodde
Betraktelse över Joh.20
Helsingborg 10 april 2023
För mig råder det ingen som helst tvekan om att aposteln
Johannes är Johannesevangeliets författare. Hans evangelium skiljer sig från de
tre andra, som kallas de synoptiska evangelierna. Jag tänker på Matteus, Markus
och Lukas. Jag tror att vi är många som ofta och gärna kommer tillbaka och
läser olika ”favoritställen” i Johannesevangeliet. Hans sätt att berätta fångar
oss till eftertanke.
Vi ska tillsammans gå igenom kapitel 20 som jag kallar för ”Uppståndelsens
kapitel”. Här finns beskrivs den stora saknaden efter långfredagens stora drama;
förtvivlan, och en känsla av övergivenhet. Här finns även ilska och besvikelse.
Plötsligt blir hela situationen förändrad. Allt övergår till hopp och till en
livsbärande levande tro som kom att förändra hela vår värld ända in i vår tid.
Vi läser första texten:
8 Sedan gick också den andre
lärjungen in, han som hade kommit först till graven, och han såg och
trodde. 9 Förut hade de nämligen inte
förstått Skriftens ord att han måste uppstå från de döda. 10 Därefter
vände lärjungarna tillbaka hem. Joh.20:8-10
Det är påskdagen idag och vi läser texten i de flesta
kyrkor, församlingar och andra platser. Jag sitter på en mycket speciell plats
och läser texten, när jag bara känner hur levande texten blir och särskilt den
gulmarkerade ovan.
Jag läser den sakta igen och gör upptäckten att Johannes är
den förste att tro på Jesus som Kristus eller Messias som uppstånden. Allt
som Johannes har varit med om när han vandrade med Jesus, all undervisning alla
Jesu ord och handlingar faller plötsligt på plats.
Då kommer frågan: ” Är Johannes den förste kristne?” Nu blir
det lite svårare. Man kan svara både ja och nej på den frågan! Den korrekta
beskrivningen är nog att Johannes blir den förste messiastroende juden och blir
en del i den nya rörelsen som kallades ”Vägen!” Från och med nu är han Aposteln
Johannes. Johannes var alltså den förste, men vem var den 2:e att tro på honom?
Maria Magdalena var den 2:e. Vi läser.
16 Jesus sade till henne:
"Maria." Då vände hon sig om och sade till honom på hebreiska:
"Rabbuni" - det betyder lärare. 17 Jesus
sade till henne: "Rör inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till
Fadern. Men gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader
och er Fader, till min Gud och er Gud." 18 Maria
från Magdala gick då och berättade för lärjungarna att hon
hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne. Joh.20:16-18 (läs även v11-15 för hela
sammanhanget)
Vi
kan nog inte riktigt greppa detta faktum att nummer 2 är en kvinna! Varför
tänker jag så? På den tiden var kvinnorna lite på ”undantag” för männen hade
all makt och använde den. Jesus hade en helt annan syn på detta och det kan vi
läsa om i evangelierna. När vi fortsätter att läsa breven i N.T upptäcker vi
att Jesu syn på kvinnorna har blivit ett mönster i berättelsen. För Jesus var
det viktigt att se kvinnorna som en del av lärjungaskapet som levde sitt liv
med honom.
Vi
fortsätter med nästa text:
19 På kvällen samma
dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom
låsta dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och
sade: "Frid vare med er." 20 När han hade sagt
detta visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada när
de såg Herren. 21 Jesus sade än
en gång till dem: "Frid vare med er. Som Fadern har sänt mig sänder jag er." 22 Sedan
han sagt detta, andades han på dem och sade: "Tag emot den helige
Ande! 23 Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder
någon i hans synder så är han bunden." Joh.20:19-23
Här
har vi fem passager som vi ska se lite närmare på!
·
Lärjungarnas fruktan och rädsla
De
har låst in sig och reglat dörren noga. De var livrädda för judarna i Jerusalem
och det byggde på att de fruktade att gå samma plågsamma väg som Jesus – döden
på ett kors.
Maria
Magdalena hade en helt annan tanke och det var att hon ville veta mer om vad
som hänt Jesus. Graven var ju tom. Vad hade hänt med honom? Lärjungarna hade
inte den frimodigheten eller modet, utan de valde att låsa in sig.
Jesus
såg detta och därför gick han rakt igenom dörrar och förskansningar. Han visste
säkert att det skulle bli så här och hur lärjungarna reagerade.
·
Frid vare med er
Detta
är det första han säger till dem där i det låsta rummet. Han använder den
vanligaste hälsningen på, hebreiska-arameiska, som är en del av Shalom.
Hälsningens
betydelse i detta sammanhang är att fånga lärjungarnas uppmärksamhet och få den
tillbaka in i friden igen.
Vi
läser vidare och noterar följande:
·
Jesus visar sina sår
Jesus
identifierar sig med stor noggrannhet. Varför? För alla judar var det inte bra
att träffa på andar, Det fanns en rädsla för detta, som skapade otrygghet.
Jesus vet om denna rädsla och därför visar han sina sår. Han vill visa att det
är han som står framför dem – uppstånden. De har Messias i rummet och i honom
finns ingen fruktan.
Då
bryts något och det står att lärjungarna blev glada och ett hopp börjar att
flöda igen. För andra gången säger han till dem: ”Frid vare med er.” När han
sagt detta säger han något mycket oväntat!
·
Han andas på dem och säger: ”Tag emot den helige Ande.”
Jesus
har undervisat och talat om den helige Ande och nu blir undervisningen
verklighet. Man kan kalla det ”ett skarpt läge” och de blir säkert mycket
fundersamma över vad detta innebär för dem. Hur vi än ser på saken var inte den
helige Ande något obekant för en jude, utifrån Gamla Testamentet. Men att det
skulle ske så här är en överraskning för de samlade lärjungarna.
Samtidigt
kan vi utläsa att det inte sker något i den stund som Jesus andas på dem.
Innebörden av Jesu utandning kan vi läsa om när den helige Ande utgjuts på
pingstdagen. Vi lämnar den punkten och läser vidare!
23 Om
ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans
synder så är han bunden." Joh.20:23
·
Jesu undervisning om förlåtelse
Efter
utandningen fortsätter Jesu med att återigen påminna om förlåtelsen. Jag får en
känsla av att ta emot den helige Ande är kopplad till förlåtelsens välsignelse.
För varför satt de inlåsta, jo av rädsla över att de skulle drabbas på samma
sätt som Jesus. För att den helige Ande ska fungera måste vi leva i förlåtelsen.
En
annan tanke är hur frälsningen fungerar. Vi bekänner vår synd, tar emot
förlåtelsen och bekänner Jesus som vår Herre och blir döpta i den helige Ande.
Samtidigt
verkar det som Jesus vill berätta att han har förlåtit alla som var inblandade
i långfredagens drama och att deras uppdrag är att göra detsamma.
När
Jesus träffar lärjungarna i det låsta rummet händer mycket, och många frågor
föds. Lärjungarna får 40 bonusdagar med grundläggande undervisning för att de
ska kunna gå ut i sitt missionsuppdrag. Jag undrar ibland hur det såg ut, hur
det lät och vad Jesus undervisade om, för det måste varit världens bästa
bibelskola.
Vi
fortsätter att läsa Joh.20
24 Thomas, en av de tolv, han som kallades Tvillingen,[a] hade
inte varit med dem när Jesus kom. 25 De andra lärjungarna sade nu
till honom: "Vi har sett Herren." Men
han svarade dem: "Om jag inte får se hålen efter spikarna i hans händer
och sticka fingret i hålen efter spikarna och inte får sticka min hand i hans
sida, så kan jag inte tro." Joh.20:24-25
Lärjungarna
har nu kommit över sin rädsla, och de är nu uppfyllda av förväntan i glädje
över att de återigen mött Jesus Kristus, Messias. De berättar med iver om detta
för Thomas som inte var närvarande i det låsta rummet. Men var befann han sig?
Det vet vi inte, men en sak vet vi och det är att han har rört sig i omgivningen?
Frågan är då; var han inte lika rädd?
Thomas
verkar fungera på ett annorlunda sätt. Det kan vi se i hans ifrågasättande och
de villkor som han sätter för att tro lärjungarnas berättelse. Hade han hoppat
av och börjat fiska eller jobba igen?
Jag
tror snarare att denna berättelse ska bekräfta hela bilden av hur tro fungerar
och olika vi reagerar på gudomliga händelser – det vi ibland kallar det
övernaturliga. Thomas var annorlunda och vi kan se det i Joh.14:4-7. Detta
bekräftar att vi är olika och att vi får lov att vara olika. Vi har mycket att
lära av Thomas.
Vi
kan läsa vad som skedde 8 dagar senare i mötet Thomas har med Jesus hur han får
kärleksfullt sina ”krav” tillgodosedda. Jag tror att Thomas blev helt förändrad
vid detta tillfälle, stärkt i sin tro. Vi ska se detta i ljuset av det
inte är farligt eller syndigt att ställa frågor för att komma in i Guds närvaro
till frid och välsignelse.
Kapitel
20 avslutas på följande sätt:
30 Många andra tecken, som inte är nerskrivna i denna bok,
gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. 31 Men dessa
har blivit nerskrivna, för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och
för att ni genom tron skall ha liv i hans namn. Joh.20:30-31
Påskens
budskap är inte något som vi bara firar just då. Jesus vill att vi ska ha berättelsen
med oss hela livet, varje minut, timme, varje dag och året runt tills vi möter
honom, och inte i ett låst rum utan i full frihet och glädje.
Jag
lever ni ska också leva!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar