torsdag 11 maj 2023

Fjällbäcken

 



Fjällbäcken

En betraktelse över vattnets betydelse i Bibeln och för oss

Helsingborg 15 april 2023
(egen bild)

Om man gör en sökning på ordet ”vatten” i Sv.Folkbibeln får man över 400 träffar. Bibeln har ett tydligt budskap om vattnets betydelse för vår överlevnad. Den helige Ande beskrivs också som vatten i olika bildformer. Jesus använder bilder om vatten i sin undervisning. Vattnet och den livsviktiga betydelsen går igenom hela Bibelns budskap.

Bibelns första berättelse om vatten är följande:

Gud sade: "Varde mitt i vattnet ett valv som skiljer vatten från vatten!" Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovan valvet. Och det skedde så. Gud kallade valvet himmel. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den andra dagen. 1Mos.1:6-8

Detta skedde den andra dagen och vi kan tolka att det fanns en prioritering.

Ett annat bibelord om vatten finner vi i Johannes evangeliet.

37 På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om någon törstar, så kom till mig och drick38 Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger."[d] 39 Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Ty Anden hade ännu inte blivit utgjuten, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad. Joh.7:37-39

Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd som bär frukt tolv gånger, varje månad bär det frukt, och trädets blad ger läkedom åt folken. Upp.22:1-2

Samme författare, Johannes, har skrivit ner det Jesus beskriver för honom i det som kallas Uppenbarelseboken. Här finns många olika beskrivningar av vatten. Jag återkommer om dessa tre bibeltexter senare.

Strömmande vatten betyder mycket för mig. I vattnet finns en konstant rörelse och färgen skiftar beroende hur ljuset träffar vattnet. Det finns enorma krafter i strömmande vatten. Samtidigt ger mig strömmande vatten frid.

Jag brukar ofta stänga ögonen när jag kommer till vatten som är i rörelse. Ljudet blir till bilder som är som balsam för själen. Jag riktigt känna hur vattnet drar ur stressen från mitt inre. Vatten i rörelse är fridfullt och ger ro till själen.

Jag bor vid havet och är ofta nere vid stranden för att lyssna när vågorna rullar in mot stranden och drar med sig småstenar i sin rörelse. När stormen drar in över oss kan man se den enorma kraft som finns i havets rörelse.

Jag är Herren, din Gud,
    han som rör upp havet, så att dess vågor dånar,
    Herren Sebaot är hans namn. Jes.51:6

När jag har varit på vandring i fjällvärlden får jag många minnesbilder med mig hem. Det kan vara vyer, detaljer, ögonblicksbilder av olika djur och fåglar. Men den starkaste minnesbilden kommer är när det är dags för en paus. Platsen är noga vald där ryggsäcken hamnar.

Fjällbäcken med det kalla klara vattnet. Med kupade händer fångas vattnet som hamnar i ett svettigt ansikte. Rörelsen sker många gånger och känslan är lika skön varje gång vattnet träffar ansiktet. Sedan kommer själva höjdpunkten när jag tar och muggen hämtar vatten ur fjällbäcken. När vattnet kommer in i munnen, det är en underbar känsla. Vattnet kalla temperatur ger hela kroppen nytt hopp och allt känns mycket lättare. Tänk om man kunde varit där just nu och känt friskheten i vattnet.

Se, Gud är min frälsning,
    jag är trygg och fruktar inte,
ty Herren Herren är min starkhet och min lovsång.
Han har blivit min frälsning."
Med fröjd skall ni ösa vatten
    ur frälsningens källor.

På den dagen skall ni säga:
    "Tacka Herren,
åkalla hans namn,
    gör hans gärningar kända bland folken.
Förkunna att hans namn är upphöjt. Jes.12:2-4

Om vi går tillbaka till de tre bibeltexter jag började med nämnde jag Joh.7:37-39. Där beskriver Jesus något som är kopplat till texten ovan.

 

 

När Jesus undervisade och sina lärjungar, utgick han alltid först från Skrifterna, det vi kallar G.T Däremot använde han ofta bilder och liknelser och där   fanns alltid bekanta ting. Joh.7:37-39 återkommer han till vattnet och kopplar det till törsten, något som alla förstod.

Jesus predikar och kommer med ett erbjudande, det bästa som någonsin har presenterats – frälsningen, nytt liv i honom. Jesus menar att, om vi kommer till honom kommer vår törst att bli tillfredsställd.

Vad är det för törst Jesus syftar på? Innan vi har lärt känna Jesus, har vi alla en längtan efter mening med livet! Kan Jesus peka på att längtan är att jämföra med törst. Jag tror det, för törst och längtan är behov som måste tillgodoses. Jesus är vår ständiga längtan, men den har vi inte alltid kommit till insikt om. Samtidigt var det nog inte så enkelt för Jesus att stå där, på tempelplatsen och ropa ut detta radikala budskap.

Vi vet alla hur det känns när vi berättar om Jesus och hur olika reaktionerna blir, beroende på vem vi pratar med. Från och med dag 1 fick Jesus utstå spott och spe för sitt budskap, och detta trots allt han undervisade om var hämtat från Skrifterna.

Tillbaka till vattnet som är mitt huvudtema. Vi människor består till största delen av vatten. Vi dricker och efter ett tag kommer det ut, en cirkelrörelse. På samma sätt är det med naturens väg med vattnet, det cirklar runt. Vi i norra Europa är välsignade med mycket vatten, bra vatten.

Ett land som har problem med vatten och har alltid haft det så är Israel. Gamla testamentet är ett dokument på att det alltid varit ett stort problem. Jeremia skriver:

Häpna över detta, ni himlar,
    rys av stor förfäran, säger Herren.
13 Ty mitt folk har begått en dubbel synd:
De har övergivit mig, källan med det levande vattnet,
och gjort sig usla brunnar
    som inte håller vatten. Jer.2:12-13

Här finns en koppling till Jesus ord som vi har läst. Jeremia har fått från Herren att Israel begått dubbla synder i att först ha övergett Herren och sedan ”grävt egna brunnar” som inte håller vatten, utan sinar!

Nu står Jesus på tempelplatsen och berättar att han har kommit för att ge frälsningen till alla som har ”brunnar med dåligt vatten”, alltså ett liv i bekymmer utan Gud. Men det verkar som om många inte bryr sig om hans budskap. Man är nöjd med det man har.

Ibland undrar man hur han orkade att dag ut och dag in mötas av samma reaktion från stora delar av folket! Men Jesus var inte som vi, och han tänkte inte i det mönstret.

Vad finns det för lärdomar utifrån allt detta om vatten, Jesus, dåliga brunnar och vårt behov av friskt vatten?

Men välsignad är den man som förtröstar på Herren,
den som har Herren till sin förtröstan.

Han är som ett träd planterat vid vatten
och som sträcker ut sina rötter till bäcken.
Det fruktar inte om hetta kommer,
    dess löv är alltid gröna.
Det blir inte förskräckt om ett torrt år kommer,
och det upphör aldrig att bära frukt.
Jer.17:7-8

Jeremia gör en sammanfattning som beskriver meningen med livet och som går ut på att förtrösta på Herren. Vi kan se hur välsignelsen kommer utifrån relationen med Jesus. När vi lever nära honom är vi som ett träd planterat vid bäckar.

När vi läser om den helige Ande framför allt i Nya testamentet, kan vi läsa att vatten är ihopkopplat i olika beskrivningar. Vi är döpta i den helige Ande och Anden beskrivs ofta som levande vatten. När vi döps lämnar vi det gamla livet och går in i det nya livet, uppståndelselivet i Kristus.

Den viktigaste koppling finns i hur vattnet för vår kropp är livsavgörande för vår fysiska kropp. Jesus och relationen med honom är livsavgörande för det eviga livet i oss. Både vattnet och Jesus finns i oss för att livet ska fungera.Det går även att säga följande:

” Vi behöver bli genomdränkta av Jesu närvaro!”

Avslutningsvis.s

 Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd som bär frukt tolv gånger, varje månad bär det frukt, och trädets blad ger läkedom åt folken. Och ingen förbannelse skall finnas mer. Guds och Lammets tron skall stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom. Upp.22:1-3

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...