tisdag 23 maj 2023

Fariséernas och sadducéernas läror

 



Fariséernas och sadducéernas läror

 

Betraktelse om att se skillnaden

 

Helsingborg 21 maj 2023


 11 Hur kunde ni tro att jag talade till er om bröd? Jag sade ju att ni skulle akta er för fariséernas och sadducéernas surdeg." 12 Då förstod de att han inte hade talat om att akta sig för surdeg i bröd, utan för fariséernas och sadducéernas lära. Matt.16:11-12

När vi läser texten ovan kan man få en uppfattning om att Jesus tar i lite extra i sin varning och förmaning till dessa två grupper av män. Sanningen är att han gör det också, men, för det finns alltid ett men, och det är mitt budskap i texten jag kommer att dela.

När Jesus talade, undervisade, förmanade och uppmuntrade var han alltid noga med att skilja på sak och person. Något som vi alla måste lära oss för att nå fram med vårt budskap.

Jesus älskade alla människor, precis som han gör i dag. Han älskade fariséen och sadducén, de var skriftlärda och hade stor kunskap i Skrifterna. Detta uppskattade Jesus och det ser vi om vi läser noga i Nya Testamentet.

Vad berodde det då på att Jesus varnade sina lärjungar för dessa två grupper av män. Låt oss se närmare på ”problematiken!”

För att kunna tillämpa den gamla skrivna lagen på alla tänkbara situationer i livet kompletterade de den med nya muntliga regler som inte fanns nedtecknade. Tyvärr utvidgade de på så vis lagens bestämmelser i sådan utsträckning att det blev mycket svårt att hålla dem.” (Från Bibelfrågan)

Det högsta prästerskapet, alltså överklassen, var det skikt som Saddukéerna tillhörde. Dessa prästerskapsfamiljer var de som hade hand om den offentliga tempelkulturen. Eftersom man ville behålla sin status och makt höll man sig väl med romarna. Och så länge tempelkulturen fick vara i fred så medverkade de gärna i den romerska kulturen och hade ingenting emot de hellenistiska influenserna. Detta var något som retade andra, man ansåg att prästerskapets renhet spelade stor roll med tanke på deras nära kontakt med templet som var det religiösa centrumet. I den nya religiösa tiden som kom efter templets fall fick Saddukéerna nya uppgifter och miste därmed sin makt. (Wikipedia)

 

Sammanfattningsvis var själva problemet att de inte nöjde sig med Skrifterna utan de la till ”egna tillägg i sina läror!” De var nöjda med dessa tillägg och ville att folket skulle följa dem på samma sätt som Skrifterna.

Alla dessa tillägg var något som Jesus starkt reagerade mot och varnade sin lärjungar för och även andra som lyssnade på honom. Anledningen till Jesu reaktion var att det inte var Guds ord utan människotankar. Vi kan kalla det för villoläror!

När jag gör en sökning på ordet ”hör” i Folkbibeln får jag 480 träffar! Att höra och lyssna är av stor betydelse i Guds ord. Vad vi hör och lyssnar till är något som Jesus ständigt återkommer till i sin undervisning.

Jesus sammanfattar på följande sätt:

24 Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. Joh.5:24

Han säger amen två gånger och amen betyder ungefärliga översättning är "sannerligen", "förvisso", "trovärdigt" och "låt det så ske". Wikipedia

Thomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom." Joh.14:5-7

Det är viktigt att påminna om att fariséerna hade ett gott syfte. Det ville att Israels folk skulle vända sig bort från sitt sätt att leva i synd, avgudadyrkan och annat destruktivt. Det respekterade Jesus, men inte alla deras tillägg.

Sadducéerna ville i sin iver att vara templets moralpolis. De var också de som hade gott om pengar. De var rädda om sina pengar och därför lierade de sig med romarna. Det varnade Jesus för.

Nu är frågan; finns det likheter med vår situation i dagens Sverige, Västvärlden och på andra ställen i vår värld idag? Det kanske till och med är så att det är värre än på Jesu tid.

Det kan bli lite komplicerat att svara på frågan i sin helhet, utifrån var man själv befinner sig i vandringen med Jesus. Precis som på Jesu tid, Paulus tid och den tidiga kyrkan fram till idag var alla tider ”genomsyrade av olika läror.” Alla försvarade sina domäner vilket skapade problem och motsättningar.

Det märkligaste var och är att alla ”åberopar Jesus!” Detta skapar också en stor förvirring och ur den en mängd frågor!

Johannes skriver i sitt första brev:

 

 Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världenNi, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen. 1Joh.4:1-4

När jag läser texten kan jag för mitt inre uppfatta texten som en vattendelare. Det finns en plussida och en minussida. Det som skapar denna vattenpelare är Guds eget ord till oss, Bibeln. På Gamla Testamentets tid kom Guds ord till profeterna. Deras mission/kallelse var att tala ut de ord Gud talade till dem.

Idag har vi hela Bibeln och inte bara det, utan den helige Ande som vi fått som en gåva när vi tog emot Jesus i våra hjärtan. Det var Jesu löfte till oss för att vi skulle kunna vara i Hans ständiga Närvaro.

Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? Men eftersom jag har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg. Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er. Joh.16:5-7

När jag funderar över allt som jag hittills har skrivit och bibeltexterna jag delat, kommer tanken på enhet. Detta ord är genom hela Bibeln ett nyckelord som återkommer i olika former.

Samtidigt när jag ser ut över kristenheten idag är det enhet som är den stora bristvaran. Det finns många olika orsaker, men det som är det största hindret är alla dessa olika läror. Vi älskar att sätta etiketter på oss själva och de ska vara så synliga som möjligt.

När vi kristna träffas så är den första frågan: ”Är du med i någon församling?” Detta för att göra en analys av vari från man komme! För egen del svarar jag att jag är den jag är – en ny skapelse i Kristus!

Jag tror att det var så Jesus menade när han undervisade lärjungarna och hade diskussioner med de olika grupperingarna i sin vandring på jorden. Men frågan är då hur får vi enhet i vår splittrade kristenhet? Svaren är många, men Paulus säger följande:

Det är uppenbart att ni är ett Kristusbrev som är ombesörjt av oss och skrivet inte med bläck utan med den levande Gudens Ande, inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött, på människohjärtan. 2Kor.3:3

Han fortsätter:

 16 Men närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort17 Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2Kor.3:16-18

Här finns ingen plats för samfundsgränser eller några gränser överhuvudtaget. Här finns ett annat band som drar oss samman! Paulus berättar för oss att Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. Han stannar inte där utan uppmuntrar till att vi ska se! Vad vill han att vi ska se? Jo, att vi ALLA ska förvandlas till EN OCH SAMMA BILD! I Jesu person finns enheten.

För mig finns ingen tydligare bild på vad en sann, fungerande och välsignad enhet ser ut. Hur vi än tänker, säger eller agerar, så kan vi ALDRIG GÅ FÖRBI Paulus förmaning. Här är det faktiskt något annat som ska bära och det är vår lydnad.

Var finns den? Till vårt samfund, till lokala församlingen, till andliga ledare eller läror? Nej, för lydnaden till Guds ord STÅR ÖVER ALLT ANNAT! Vi bör komma ihåg att den helige Andes uppgift i oss är att göra Jesus levande GENOM VÅRA LIV!

Därför kan jag inte annat än beklaga alla dessa diskussioner vi har just nu i kristenheten, de har blivit en styggelse. De har också blivit ett hinder för Guds rikes utbredning i vårt land. De hindrar evangelisation/missionens uppdraget. Vi är inne på en mycket farlig väg om vi inte sätter Guds ord högre än allt annat.

Jesus visste att det skulle bli så här, därför ska vi läsa Johannes evangeliet kap 17 extra noga.

Orden ”vill inte” ger 66 träffar i Folkbibeln

Den krossas som en lerkruka, så skoningslöst att man inte kan
finna en skärva stor nog
    att med den hämta eld från eldstaden
eller ösa upp vatten ur dammen."

15 Ty så säger Herren Herren, Israels Helige:
"Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta.
Genom stillhet och förtröstan blir ni starka."
Men ni vill inte. Jes.30:14-15

 37 Fadern som har sänt mig har vittnat om mig. Hans röst har ni aldrig hört, och hans gestalt har ni aldrig sett, 38 och hans ord har inte förblivit i er, eftersom ni inte tror på den som han har sänt. 39 Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig40 Men ni vill inte komma till mig för att få liv. Joh.5:37-40

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 9 Dagens ord: Ef.1:5-6 Tema: Jag är benådad i Kristus Helsingborg 5 december 2023 Hänvisningstexter: Ma...