söndag 23 januari 2022

 


7 påstående om den helige Ande vår Hjälpare.

Sagda av Jesus






 

7 utsagor om den helige Ande sagda av Jesus

1

Han ska bli kvar hos och i de troende

Joh.14:17

2

Han ska undervisa och påminna om Jesu ord

Joh.14:26

3

Han ska vittna om Jesus

Joh.15:26

4

Han ska överbevisa världen om synd

Joh.16:8

5

Han ska vägleda de troende till hela sanningen genom att ”ta av det som är mitt och förkunna för er”

Joh.16:13-15

6

Han ska förhärliga Jesus

Joh.16:14

7

Han ska förkunna om vad som kommer att ske

Joh.16:13

 

En sammanfattning innan vi ser närmare på de 7 bibeltexterna:

””Allt som Hjälparen har att undervisa dem om är knutet till Jesu person, hans verk och hans ord.”

1.    15 (H) Om ni älskar mig håller ni fast[d] vid mina bud. 16 (I) Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare[e] som ska vara hos er för alltid: 17 sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, för världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, för han förblir hos er och ska vara i er[f]. Joh.14:15-17

Verserna berättar om ett villkor som är förenat med ett löfte! Jesus säger att vi ska älska Honom och hålla hans bud. Vilka är då Hans bud till oss, som Han vill att vi ska hålla.

 

28 (E) En av de skriftlärda[j] som hade hört dem diskutera insåg att Jesus hade gett dem ett bra svar. Han kom fram och frågade honom: "Vilket är det främsta av alla buden?" 29 Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en.[k] 30 Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31 (F) Sedan kommer dettaDu ska älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa."[l] Mark.12:28-31

Jesus menar att det dubbla kärleksbudet är det största av dem alla! Vi klarar inte att hålla dessa i oss själva, utan bara genom att älska Jesus. När vår bekännelse blir fast och våra liv är inriktade på kärleksbuden kommer Jesus att fullborda löftet till oss om den helige Ande.

2.    25 Detta har jag sagt er medan jag ännu är kvar hos er. 26 (Q) Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er. Joh.14:25-26

Jesus och hans lärjungar befinner sig just nu i slutskedet av deras fysiska gemenskap. Jesus ska snart lämna dem efter 3 innehållsrika och även lärorika år tillsammans. Jesus är på väg mot fullbordan av sitt uppdrag och lärjungarna är förvirrade över Hans ord.

Jesus har berättat om sin död på korset och uppståndelsen och varit mycket noga med att berätta om vad som kommer efter långfredagen och påskdagen. I samtalen med lärjungarna har Han också berättat om Hjälparen, den helige Ande. Detta verkar också vara förvirrande för lärjungarna.

Om och om igen har Jesus nämnt den helige Ande! Jag tror att för många kristna är den helige Ande, något som de upplever som abstrakt och svårbegripligt. Att han finns tvivlar de flesta inte på, men att den helige Ande skulle ”vara något som drabbar dem” känns främmande.

Utan den helige Ande är det omöjligt att fullt ut tillägna sig Jesu egna ord, evangeliet och på så sätt leva det fullständiga Kristus livet i Honom.

Allt Jesus gjorde på jorden gjordes genom Guds ande och Guds tilltal till Honom. När vi bekänner Jesus som Herren och tror i våra hjärtan kommer den helige Ande för att bo i oss. Först då kan Jesus ta sin plats i oss och vi kan gå in i förberedda gärningar.

 (H) Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, (I) inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig10 (J) Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.Ef.2:8-10

 

 

3.    26 (U) Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. 27 (V) Också ni ska vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början. Joh.15:26-27

Personligen har jag lättare för att förstå texten genom att byta ut ordet ”vittna” till att ”berätta.” För mig är det en påminnelse om att inte använda ”religiösa ord.” Tillgängligheten till budskapet blir större om jag ”öppnar upp” i min berättelse till någon, för större förståelse.

Jesus vill att vår berättelse ska få stor genomslagskraft genom att göra den tillgänglig. Vår berättelse, som är världens bästa, ska fånga, inte stöta bort. Vi ska inte heller omstöpa berättelsen för att den ska passa in i kulturen. Var vi än kommer ska budskapet vara det samma – evangeliet!

För att vi ska kunna komma med berättelsen i full kraft är grunden den helige Andes närvaro. Vi krånglar ofta till det när vi tänker på att vittna och på resultatet. Sven Reichmann sa vid något tillfälle att vi ska vara som ett äppelträd. Vi delar dess frukt med någon och där är vårt uppdrag slut! Här tar den helige Ande över och gör resten. Vi kan bara släppa taget och gå vidare. Vi kan bara i tacksamhet fortsätta att be för den vi delat berättelsen om Jesus med.

Krångla inte till det och kom ihåg att resultatet ”ligger inte på mig/dig!

4.    Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom. (F) Om synd: de tror inte på mig. 10 (G) Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. 11 (H) Om dom: denna världens furste är dömd. Joh.16:8-11

När vi läser texten finner vi att den helige Ande ska ha en avslöjande funktion och Han är även överbevisande i sin karaktär. Vi läser oftast om Hjälparen som vår drivkraft i allt. Viktigt att se båda delarna! Varför? Gud fungerar på precis samma sätt och samtidigt kan vi förstå anledningen till att vi benämner Jesus som ”Guds lamm” och ”Lejonet av Juda”.

Om vi missar detta blir bilden inte komplett. Det fungerar inte som det görs i liberal teologiska sammanhang att ”ta bort” delar av Ordet för att passa in deras teologi. Evangeliet blir ”urholkat” och då blir helt utan dess kraft.

·         Om synd: de tror inte på mig

·         Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte mer

·         Om dom: denna världens furste är dömd

 

 

 

5.    12 (I) Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte bära det nu. 13 (J) Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. 14 Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. 15 (K) Allt som Fadern har är mitt. Därför sade jag att han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Joh.16:12-15

Här ger Jesus ett löfte som lägger grunden för vår tro. Sanningens Ande är ett annat namn på Guds Ande. Här bör vi alla stanna till och fundera lite extra, men framför allt be.

Texten förklarar även Treenigheten på ett underbart sätt. Här finns möjligheten att se den enhet som den helige Ande vill visa på och som ska råda bland oss kristna. Här finns den fullständiga enheten Fadern, Sonen och den helige Ande.

När vi strider med ord i lärofrågor drivs vi bort från varandra och enheten som kraft blåser sin väg. Att tycka olika ingår i den mänskliga naturen – men att enas om något är av evighetsvärde, det är något gudomligt, det är fött av Gud.

Jesus säger att den helige Ande, Sanningens Ande ska leda oss in i hela sanningen! Ett löfte som aldrig kan förminskas eller förändras.

Den helige Ande är och förblir vår drivkraft i all evighet. Amen

6.     14 Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Joh.16:14

Den helige Ande gör följande:

·         Förhärligar Jesus

·         Hämtar och ger från Jesus

·         Förkunnar för oss

Här har vi en annan grund; förkunnelsen om och hur vi ska berätta om Jesus. När nu Jesus säger som Han säger är det vår uppgift att förmedla Honom så som Han själv säger genom sitt ord. All undervisning/förkunnelse ska bygga på evangeliet så som Jesus själv gjorde och som apostlarnas undervisning/förkunnelse bygger på.

Guds rikes framgång och utbredning bygger på hur evangeliet förmedlas. Vill vi att församlingen ska växa finns inga genvägar. Alla undersökningar säger att där evangeliet predikas rakt och rent, där växer församlingen. Här gäller inte enbart ”antal” utan ännu mer i individuell mognad och självständighet.

 

 

7.     13 (J) Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. Joh.16:13

Det är viktigt att vi inser vårt då, vårt nu och vår framtid. Detta är inga separata delar som flyter omkring, utan de är sammankopplade med varandra. Det kan vara smärtsamt att komma till denna insikt att allt hör ihop. Varför?

·         Då: en tid som beskriver oss rent historiskt och som inte går att förändra

·         Nu: den enda tid som vi kan påverka och gör det bästa av. Nuet är också den tid vi har att förmedla att även vi har haft ett annat liv. Jesus var vår vändpunkt och den möjligheten är öppen för alla.

·         Framtiden: den enda som vet något om den är Jesus. Därför ska vi hålla oss nära Honom och där kommer Hjälparen oss till mötes. Vi är aldrig övergivna, även om det kan kännas så men det är inte sanningen. Vi kan skaffa oss kalendrar som sträcker sig 10 år framåt, men det är ändå bara nuet som vi har möjlighet att påverka!

·         17 (L) Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. 18 (M) Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 19 (N) Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott oss försoningens ord.

·         20 Vi är alltså sändebud för Kristus, och Gud vädjar genom oss. Vi ber på Kristi uppdrag: låt försona er med Gud! 21 (O) Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud[d]. 2Kor.517-21

·         Utsaga är ett yttrande som innehåller information eller som innebär ett påstående.[1] (Wikipedia)

 

·         Allt Jesus påstår och berättar för oss är sanningen – det som driver oss framåt, men samtidigt säger att vi ska leva i nuet.

·         Tänk inte på det som har hänt,
        bry er inte om det som var förr.
19 (
N) Se, jag gör något nytt.
    Redan nu visar det sig.
        Märker ni det inte?
    Jag ska göra en väg i vildmarken
        och strömmar i öknen. Jes.43:18-19

Bara i Jesus Kristus är detta möjligt. Kom till Honom!


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...