måndag 3 januari 2022

Trollkarlen Simon

 




Trollkarlen Simon



18 Men när Simon såg att Anden gavs genom apostlarnas handpåläggning, kom han till dem med pengar 19 och sade: "Ge den kraften till mig också, så att den jag lägger händerna på får den helige Ande." 20 (I) Petrus sade till honom: "Till fördärvet med dig och dina pengar, om du tror att Guds gåva kan köpas för pengar! 21 (J) Du har ingen del eller lott i den här saken, för ditt hjärta är inte uppriktigt inför Gud. 22 Omvänd dig därför från din ondska och be till Herren så att han, om möjligt, förlåter dig vad du tänker i ditt hjärta. 23 (K) Jag ser att du är full av bitter galla och fast i orättfärdighetens band." 24 Simon svarade: "Be ni för mig till Herren, så att inget av det ni sagt drabbar mig."  Apg.8:18-24 

När vi läser texten ovan fastnar våra tankar ofta i detta med pengar. Men texten vill förmedla något mycket mer. Pengarnas betydelse i sammanhanget är givetvis viktigt. I texten finns följande rader som är själva orsaken till olika typer av beteende som drabbar oss alla. Lukas skriver:

för ditt hjärta är inte uppriktigt inför Gud22 Omvänd dig därför från din ondska och be till Herren så att han, om möjligt, förlåter dig vad du tänker i ditt hjärta.

Petrus kan med den helige Andes hjälp förmana Simon Trollkarlen på ett kraftfullt sätt. Lukas kan berättelsen om Petrus och hans vandring med Jesus. Petrus, den som förnekade och som Jesus upprättade vid stranden. Jesus visste om Petrus svek, men visst även hur Petrus skulle bli upprättad!

31 (N) Simon, Simon! Satan har begärt att få sålla er som vete. 32 (O) Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut. Och när du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder." 33 (P) Då sade Petrus till honom: "Herre, med dig är jag beredd att gå både i fängelse och i döden." 34 Jesus svarade: "Jag säger dig, Petrus: Tuppen kommer inte att gala i natt förrän du tre gånger har förnekat att du känner mig."  Luk.22:31-34

Vad har allt detta med Simon Trollkarlen att göra? Bra fråga! Han var en man som var mycket nyfiken på det ”andliga” men han var också driven av pengar. Om han inte kunde nå hela vägen, visste han att med pengarnas hjälp kunde han komma en bra bit på vägen. Sådan var hans världsbild. Men han hade ännu ett problem och det kan vi läsa i v 24:

." 24 Simon svarade: "Be ni för mig till Herren, så att inget av det ni sagt drabbar mig." 

Simon blev förskräckt när han hörde de hårda orden från Petrus. Om vi sammanfattar hans ord, framkommer det att han vill att Petrus och de andra ska be för honom. Däremot är han själv inte lika angelägen att göra något till en livsförändring!

Handen på hjärtat, men visst känner vi igen allt detta? Hur många gånger har vi inte bett om förbön för olika saker i våra liv, men inte varit lika angelägna till omvändelse som leder till förändring. Vi har sökt en genväg, som visat sig vara en stor omväg utan några resultat i våra liv.

Jag vill inte skapa fördömelse. Jag kan inte annat än att se på mitt eget liv. Har jag haft det så här, finns det säkert flera som har det på samma sätt. Vi har alla en svaghet i att vi vill att någon annan ska göra vår hemläxa åt oss.

16 (O) Bekänn därför era synder för varandra och be för varandra så att ni blir helade. Den rättfärdiges bön har stor kraft och verkan. 17 (P) Elia var en människa med samma natur som vi[e]. Han bad en bön att det inte skulle regna, och då regnade det inte över landet under tre år och sex månader. 18 (Q) Sedan bad han igen, och då gav himlen regn och jorden bar sin gröda.  Jak.5:16-18

Huhh..Denna text var ingen favorit för mig tidigare och det var inte så längesedan. För tre år sedan förändrades allt. Idag läser jag texten med glädje och tillförsikt. Tidigare i mitt kristna liv visste jag ”vad” jag trodde på, men det räckte inte till. Då ville jag bara ha, utan att betala kostnaden. Därför kunde jag inte läsa texten och ta den som min.

Idag har allt ändradats till att jag vet ”vem” jag tror på! Skillnaden kan verka hårfin men livet tog en annan vändning genom att veta ”vem” jag tror på. Jesus är mycket mer än alla gärningar han gjorde och gör. Han är vår Herre. Han är helt unik, ingen finns som honom. För att upptäcka Jesus räcker det inte med att veta en massa om honom. Vi måste ta reda på vem han är! Lära känna Honom.

[bk]Summan av ditt ord är sanning.
    Dina rättfärdiga domar är eviga.  Ps119:160

[ag]För evigt, Herre,
    står ditt ord fast i himlen.  Ps.119:89

[an]Ditt ord är mina fötters lykta
    och ett ljus på min stig.  Ps119:105

 

 

Filippus sade: "Herre, visa oss Fadern så räcker det för oss." (D) Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Visa oss Fadern? 10 Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk. 11 (E) Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Och kan ni inte det, tro då för gärningarnas skull.  Joh.14:8-11 

Filippus ställer en ärlig och uppriktig fråga som han säkert gått och burit på länge. Jesus tar honom till sig och berättar på sitt underbara sätt. Vi ska göra som Filippus gjorde, att våga ställa frågorna till Jesus. Det är bara Jesus som kan stilla vår törst efter svar på frågorna vi har i våra hjärtan. Han förebrår oss aldrig i vår brist på kunskap eller insikt. Han längtar efter att ge oss svar. När vi får svar ska vi ta emot dem utan förutfattade meningar. Bara ta emot!

Simon Trollkarlen var inte intresserad av att själva ta reda på vem Jesus var och vem den helige Ande är. Han ville ta genvägen genom att försöka komma överens om ett ”pris!” Den vägen är för evigt stängd och bevakad. Vi kanske skrattar åt Simon Trollkarlen, men gör inte det! Våga istället pröva dina egna motiv först, kanske du plötsligt upptäcker, att du befinner dig på samma trappa.

Som jag skrivit tidigare vet jag vad detta innebär i mitt eget liv. Jag vill inte peka finger, utan beskriva att det finns en väg ut ur detta ekorrhjul. När farten har blivit hög, är det omöjligt att komma ur ekorrhjulet. Enda sättet är att sträcka ut en hand och be Jesus om hjälp att få stopp på eländet. Det gör jätteont, men det finns ingen annan väg. När Jesus skruvar av våra hjul uppstår den stora möjligheten i att börja om på nytt.

(M) Men i din stora barmhärtighet
    övergav du dem ändå inte
        i öknen.
    Molnpelaren vek inte
        från dem om dagen
            utan ledde dem på vägen,
    och eldpelaren lyste i natten
        på vägen de skulle gå.
20 (N) Din gode Ande gav du
        för att undervisa dem.

    Ditt manna nekade du inte
        deras mun,
    och vatten gav du dem
        när de törstade.
21 (O) I fyrtio år försörjde du dem
            i öknen,
        och de saknade ingenting.
    Deras kläder blev inte utslitna,
        och deras fötter svullnade inte.  Neh.9:19-21

 

Det finns ett löfte om att vi som Jesu efterföljare aldrig någonsin ska bli övergivna av Jesus. Tyvärr är det vi som på olika sätt överger honom, men Jesus är trofast och bara väntar på att vi ska komma tillbaka. För mig var detta något mycket jobbigt. Just detta, att bekänna att det var jag som gjort felaktiga beslut och tagit genvägar. Jag kan förstå hur Simon Trollkarlen hade det i sin inre värld. Av den anledningen kan jag inte skratta åt honom.

44 (J) Sedan vände han sig mot kvinnan och sade till Simon: "Ser du den här kvinnan? När jag kom in i ditt hus gav du mig inget vatten för mina fötter, men hon har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår. 45 Du gav mig ingen hälsningskyss, men sedan jag kom in har hon inte slutat kyssa mina fötter. 46 Du smorde inte mitt huvud med olja[i], men hon har smort mina fötter med balsam. 47 Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som fått lite förlåtet älskar lite."

48 (K) Sedan sade han till henne: "Dina synder är förlåtna." 49 Då började de andra bordsgästerna fråga sig: "Vem är han som till och med förlåter synder?" 50 Men Jesus sade till kvinnan: "Din tro har frälst dig. Gå i frid."  Luk.7:44-50 

Läs Jesu egna ord och jag tror saker och ting faller på sin rätta plats. När jag hade bekänt och tagit emot förlåtelse fick jag äntligen frid med mig själv, med min omgivning, men mest frid över gemenskapen med Jesus.

Simon Trollkarlen gjorde felaktiga val och fick aldrig del av den frid som bara Jesus kan ge. Pengar är bra att ha, men i detta fall var de totalt värdelösa.

 

Olof Edsinger har skrivit något tänkvärt i sin bok ” Korsets väg och Korsets kraft” sidan 11:

Denna mystiska förening mellan Fadern och Sonen och Guds folk utgör grunden för vad Bibeln har att säga om det kristna livet

” Att bli en kristen är att fritt och för intet ta emot frälsningen som en gåva. Att vara en kristen är att på allt fler områden låta Jesus bli synlig i ens liv.”


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...