torsdag 13 januari 2022

Davids bön om ledning och nåd

 




Davids bön om ledning och nåd

 

 



8 Herren är god och rättfärdig,
    därför undervisar han syndare
        om vägen.
Han leder de ödmjuka rätt,
    han lär de ödmjuka sin väg.
10 Alla Herrens vägar
        är nåd och sanning
    för dem som håller hans förbund
        och vittnesbörd.
11 För ditt namns skull, Herre,
    förlåt min synd,
        för den är stor.

12 Den som vördar[c] Herren
    undervisar han om vägen
        han ska välja.
13 Hans själ ska vila i det goda,
    och hans ättlingar ska ärva landet.
14 Herren är förtrolig
        med dem som vördar honom,
    sitt förbund gör han känt för dem[d].

15 Mina ögon ser alltid
        upp till Herren,
    för han drar mina fötter ur nätet. Ps.25:8–15

Davids psalm 25 är full av vishet, längtan, tillit, förtröstan, ja, här finns allt vi kan behöva för olika passager i livet. Vi kan också utläsa Davids ärlighet. Han säger precis som det är och han varken kan eller vill dölja något.

Varför?

David känner Herren och Herren känner David, så varför dölja något. Desto fortare det kommer fram i ljuset kommer mörkret att ge vika.

 

Vi ska läsa vers för vers och målet är att se en helhet i Davids budskap till oss idag.

Jag brukar se efter vad det finns för hänvisningar till versen för att få en tydligare bild av texten. I den judiska traditionen kallas detta för midrash och förklaras bland annat med att text förklarar text.

Mose säger följande:

13 Han är Klippan,
    fullkomliga är hans gärningar,
        för alla hans vägar är rätta.
    En trofast Gud utan svek,
        rättfärdig och rättvis är han. 5Mos.32:4

Versen kommer från Mose avskedssång när han ska lämna folket och Herren ska ta hem honom till sig. Mose vill ingjuta hopp, mod och tro på den fortsatta vandringen mot Löfteslandet. Mose vet att det inte kommer att bli lätt, men Herren kommer att vara med dem.

Men vad säger det oss idag?

8 Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet. Hebr.13:8

Texten vill att vi ska se att inget har förändrats. Allt står fast och det går inte att rubba. Vad än världen säger om Skriften har de inte Ljuset, och därför famlar de fortfarande i mörkret.

De rättfärdiga grönskar som palmer,
    de växer som cedrar på Libanon,
14 planterade i Herrens hus,
    grönskande på vår Guds förgårdar.
15 Även vid hög ålder bär de frukt[c],
    de frodas och grönskar

16 för att förkunna att Herren,
    min klippa, är rättfärdig.
        Ingen orätt finns i honom. Ps.92:13-16

David nådde en hög ålder och det förändrade inte något i hans relation med Gud. Samtidigt kan vi se att Gud använde David, även när han blev äldre.

David var lovsångsledare, härförare och andlig ledare, även vid hög ålder.

Detta är något som vi bör ta till oss i församlingslivet, för erfarenheten ur ett liv med Jesus är värd att föra vidare till nästa generation.

 

Vers 9 talar om ödmjukhet!

Ödmjukhet är något som Gud vill att vi ska ha i vår karaktär, för det är ett av Guds många karaktärsdrag och en del av Hans personlighet.

Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar. Besläktade begrepp är frid, anspråkslöshet och respektfullhetWikipedia

Notera följande:

Det finns många sätt att se på ödmjukhet, men det innebär inte att vara någon annans dörrmatta. Det är inte ödmjukt att vara en ”jasägare” för att undvika konflikter, det kallas fruktan.

Det är ödmjukt att lyssna på en annan människa och samtidigt berätta för personen i fråga att jag har en annan uppfattning, sagt i nåd, kärlek och sanning. Reaktionen kan jag inte ansvara för, utan den är ett val den andra själv tagit och är ansvarig för.

Likaså ni yngre, underordna er de äldre[b]. Och ni alla, klä er i ödmjukhet mot varandra, för Gud står emot de högmodiga men ger nåd åt de ödmjuka. [c] Ödmjuka er därför under Guds mäktiga hand, så ska han upphöja er när tiden är inne. Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er. 1Petr.5:5-7

Den här texten berör mig djupt. Varför? När jag ser tillbaka på Petrus liv innan Jesu uppståndelse och ser hur han förvandlades och blev en ödmjuk ledare, men full av den heliges Andes kraft. Från mörker till ljus.

Kunde Jesus göra detta med Petrus så kan Han göra det med dig/mig. Låt oss starta resa tillsammans med den helige Ande.

 

 

Då har vi kommit till vers 10 i Davids psalm 25

Här har vi förmaning, uppmuntran som inger hopp i våra hjärtan. Ofta använder vi Israels tjurskallighet för att förstå hur illa det har gått för Israel i Skriften. Tyvärr använder vi den i samma utsträckning för att slippa få syn på våra egna brister, felsteg och annat.

David använder orden förbund och vittnesbörd och ibland kan vi undra vad han menar med förbund. Skrifterna är fulla av förbund av olika slag. För att få en enklare bild, kan vi använda äktenskapet mellan man och hustru, för att få förbundet förklarat.

Äktenskapet är ett förbund och förseglat med ömsesidiga löften till varandra. Vi lovar vår man/hustru att följa de givna löftena, oberoende av omständigheterna.

13 Min båge sätter jag i skyn, och den ska vara tecknet på förbundet mellan mig och jorden. 14 När jag låter moln stiga upp över jorden och bågen syns i skyn 15 ska jag tänka på mitt förbund, det som har slutits mellan mig och er och alla levande varelser, allt liv, och vattnet ska inte mer bli en flod som utplånar allt liv. 16 När bågen syns i skyn och jag ser på den, ska jag tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser, allt liv på jorden.” 17 Och Gud sade till Noa: ”Detta är tecknet på det förbund som jag har upprättat mellan mig och allt liv på jorden.” 1Mos.9:13-17


Efter Jesu uppståndelse har vi alla, oberoende av vilka vi är, möjligheten att sluta ett förbund med Jesus Kristus, ett evigt kärleksförbund.

Vad säger den då? Ordet är nära dig, i din mun och i ditt hjärta, alltså trons ord som vi predikar9 För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren[c] och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. 10 Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 11 Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam. [d] 12 Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. 13 Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. Rom.10:8-13

 

I den andra delen av v10 nämner David vittnesbördet! Överallt i Skriften möter vi detta ord och vi funderar över vad det innebär. För egen del blev det mycket enklare när jag istället läste berättelse.

Vi säger att vi ska ut och vittna om Jesus, och ordet vittnesbörd återkommer ofta i undervisning/predikan. Vi som levt länge med Jesus vet vad ordet betyder, men de som inte är bevandrade i alla religiösa ord funderar säkert på ordets betydelse.

16 De elva lärjungarna gick till Galileen[c], till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. 17 När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade[d].

18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla[e] allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut." Matt.28:16-20

Detta är vårt vittnesbörd, alltså den berättelse som vi ska ge till människor som Gud sänder i vår väg. Men vilken berättelse hade David?

David hade samma grund som Jesus, apostlarna och den tidiga kyrkan använde – Torah (undervisningen) Hanach och (de hebreiska skrifterna). Allt utgick från dessa och man var trogen den.

Men vårt vittnesbörd – berättelse, hur ser den ut? Samma som ovan, med tillägget av Nya testamentet – evangeliet. Här finns vår källa och denna källa är evig, den sinar aldrig.

37  På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om någon är törstig, kom till mig och drick![g] 38 Den som tror på mig, som Skriften säger[h], ur hans innersta ska strömmar av levande vatten[i] flyta fram." 39  Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Anden hade nämligen inte kommit än, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad. Joh.7:37-39


 

 

Nu går vi vidare till v11.

David skriver: ”För ditt namns skull..”

Vad menar David med detta? För mig har det blivit till stor hjälp att slå upp uppslagsdelen i Svenska Folkbibeln 2015. Där finns några sidor där Guds alla namn finns. Här finns alla namn som visar på Guds karaktär och Hans unika natur. Ex.vis Herren, min Läkare.

David har upptäckt något som vi behöver bli uppmärksamma på och det är Guds alla namn, som förklarar Gud på ett underbart sätt. När vi ber kan detta vara till hjälp för att se vem Gud är och vill med oss.

 43 Jag har kommit i min Fars namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn tar ni emot honom. Joh.5:43

Här visar och talar Jesus om den auktoritet Han fått av sin Fader.


Den sista versen vi ska se närmare på är v12.

”Den som vördar Herren…” skriver David. I de flesta översättningar skriver man istället ”Den som fruktar Herren.” Grundtexten uttrycker ”jere” som betyder fruktan, men den beskriver även vördnad och värme. Det är rätt att vi ska frukta Herren, men vi ska inte vara rädda för Honom.

Genom seklerna har många missuppfattat detta genom att prästen sagt att ”Gud ser dig”, på ett straffande sätt. Många lämnade kyrkan av rädsla. Men det en fel beskrivning av Gud. Han är alltid där för att ge och vår uppgift är att ta emot.

37 Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig ska jag aldrig visa bort. 38 Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig. 39 Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte ska förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan låta dem uppstå på den yttersta dagen. Joh.6:37-39

V13-15 är som en sorts final av det som David skrivit i verserna innan! Låt de sjunka in och låt Guds frid fylla ditt hjärta.


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...