lördag 8 januari 2022

Det finns många rum

 




Det finns många rum


(A) Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig[a]I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort[b] för att bereda plats för er? (B) Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."  Joh.14:1-4

Uppmuntran och påminnelse: ” Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig.”

25 Detta har jag sagt er medan jag ännu är kvar hos er. 26 (Q) Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er.  Joh.14:25-26

Löftet till oss: ”Den helige Ande; Hjälparen.”

12 (F) Jag säger er sanningen: Den som tror på mig ska göra de gärningar som jag gör. Och större än så ska han göra, för jag går till Fadern. 13 (G) Och vad ni än ber om i mitt namn ska jag göra, för att Fadern ska bli förhärligad i Sonen. 14 Om ni ber om något i mitt namn, ska jag göra det.  Joh.14:12-14

Jesu uppdrag: ” Jag säger er sanningen.”

Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" (C) Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Har ni lärt känna mig, ska ni också lära känna min Far[c]. Nu känner ni honom och har sett honom."  Joh.14:5-7

Tomas säger: ” Herre, vi vet inte vart du går.”

 

Jesus längtar efter att vi ska upptäcka och leva i Honom och vara förankrade i Hans glädje! Han har planerat för oss. Han har till och med förberett ”rum” till oss. Den viktigaste detaljen i hans planering för oss är den helige Ande som han benämner som Hjälparen. Han har också lovat att när vi ber i Hans namn, kommer det att bli så.

Jesus har gått före oss och planerat och banat en framkomlig väg för oss. Detta är mycket noga planerat, inget är lämnat till slumpen. Allt är förberett till och för oss!

Jesus vill att vi ska se skillnadenen mellan hans planering och hur världens planering ser ut. Den planering Jesus står för bygger inte på egot, välfärd eller snabba lösningar. Jesus står för det han säger och det finns ingen förändring, det är bergfast, omöjligt att flytta på.

Världens planering bygger bland annat på budgetar, antagande och hur världsläget ser ut för tillfället. Det är alltså byggt på lös grund och mycket kan förändras under resans gång.

(A) Bröder, jag vill att ni ska veta att alla våra fäder var under molnskyn och att alla gick genom havet.[a] Alla blev de döpta i molnskyn och havet till gemenskap med Mose.[b] (B) Alla åt de samma andliga mat[c]och alla drack de samma andliga dryck. De drack ur en andlig klippa som följde dem[d], och den klippan var Kristus.  1Kor.10:1-4 

Klippan var Kristus skriver Paulus. Israels folk vandrade runt i öknen och Gud försedde de med allt för att de skulle överleva. En stor del av folket klagade och därför överlevde de inte ökenvandringen. Det som hände, var att en ny generation föddes och blev förberedda för att gå över Jordan floden till ett land som Herren lovat. Öken vandringen slipade en ny generation till att inta landet!

(C) Men de flesta av dem hade Gud inte behag till, utan de föll och låg utspridda i öknen. (D) Det som hände dem har blivit ett varnande exempel för oss, för att vi inte ska ha begär till det onda som de hade. Bli inte heller avgudadyrkare som några av dem, som det står skrivet: Folket satte sig för att äta och dricka och reste sig för att roa sig.[e] Vi ska inte heller begå sexuell synd som några av dem gjorde – på en enda dag föll tjugotretusen[f](E) Och vi ska inte fresta Kristus som några av dem gjorde – de dödades av ormar. 10 Klaga inte heller som några av dem gjorde – de dödades av fördärvaren.[g] 11 (F) Det som hände dem är exempel, och det skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss.  Rom.10:5-10

Nu ska vi återgå till texterna som vi började med. Alla texterna är välkända och ofta citerade i olika sammanhang. Texterna beskriver olika saker som vi behöver upptäcka och som vill göra livet meningsfullt.

Nu kommer en viktig fråga som jag har ställt till mig själv och som jag vidarebefordrar till var en av oss: ” Läser vi texten som viktig information och bra att veta, eller läser vi texten tillsammans med den helige Ande?” Frågan är livsavgörande för oss var och en!

Hela Bibeln är till för att vi ska få svar på alla de frågor som föds i vårt inre. Här finns allt samlat för vår vandring i livet. Förmaning, uppmuntran, hopp, kärlek, sanning och så vidare. Det krångliga är att det inte hjälper om vi bara läser texterna som information. Texterna innehåller liv, Guds typ av liv, den helige Andes liv. Men förutsättningen är att vi är ivriga, att vi ropar och ger oss tid att lyssna!

 

Jag har varit bland dem som ville ha ett snabbt och tydligt svar, men med blicken i backspegeln så kan jag konstatera att det inte fungerar. För min del blev det bara förvirring och tvivel föddes i hjärtat. Resultatet av det blev att jag slutade läsa Bibeln. Det är viktigt att vi tar oss tid att läsa och lyssna och först av allt, be en bön om att den helige Ande uppenbarar texten.

I de första texterna (4st) finns några ledord till oss!

·         Uppmuntran och påminnelse

·         Löftet om den helige Ande

·         Att komma till insikt om Jesu uppdrag

·         Tomas uppriktighet

Vi kan också läsa texterna från ett annat perspektiv och det är att Jesus på många olika sätt ”utmanar” oss till eftertanke. Han gör det för att vi ska upptäcka att vi inte kan förstå allt. Vi behöver hjälp och han är alltid där om vi tar oss tid att fråga!

19 (G) När lärjungarna hade blivit ensamma med Jesus, kom de fram och frågade: "Varför kunde inte vi driva ut den?" 20 (H) Han svarade: "Därför att ni har så lite tro. Jag säger er sanningen: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, ska ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting kommer att vara omöjligt för er.[g]"  Matt.17:19-20  

Tomas, han som kallas tvivlaren, avviker mycket från de andra lärjungarna. Det som vi kan läsa om honom, är att han ville se, känna och därigenom förstå. Han har aldrig varit populär i trosundervisningen. Det ovanliga med Tomas var att han även utmanade Jesus genom att säga: ” Om jag inte får se såren och sidan kan jag inte tro!” (Lite parafraserat av mig)

Man kan undra varför detta var så viktigt för honom. Tomas älskade sin Mästare, han ville bara se att det verkligen var sant. Jag kan inte se något som helst fel i Tomas sätt att hantera sin framtid med Jesus. Han vill verkligen veta att Jesus var levande och uppstånden från döden. Detta var viktigt för Tomas för att ta ”rumsbeskrivningen” till hjärtat, att det fanns ett rum även för honom.

För mig är Tomas en person som jag har stor respekt för och som vi kan lära oss mycket av. Vågar vi följa Tomas exempel är risken mindre att vi tappar glädjen i Kristus. Vad jag förstår är vi Guds barn, och i Hans gemenskap är det tillåtet att komma med alla sorters funderingar.

Det finns många som uttrycker att de är dåliga kristna. Detta är ett förödande sätt att göra sin bekännelse. Här handlar det om en ”offerkofta” som är kastad i brunnen och som aldrig ska plockas upp. Jesus vill att vi ta emot hans stora kärlek, men samtidigt se Sanningen. När detta blir uppenbart finns det bara nåd att ta emot genom Guds kärlek.

Jesus vill med sina ord förstärka sin kärlek i beskrivningen att det finns många rum och de är förberedda för oss var och en. Jag uppfattar att syftningen är den helige Ande, och att vi ständigt ska vara i Honom. Den eviga gemenskapen.

(F) Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse(G) Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

(H) För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. (I) Det ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det ska ni göra. Då ska fridens Gud vara med er.  Fil.4:6-9

Vi återkommer gärna och ofta till denna text. Vi gläds över den och repeterar den inom oss gärna. När den börjar leva inom oss påminner den om ett tryggt, varmt och hemtrevligt rum, med bekanta dofter och en levande atmosfär. Jesus är där!

Jag minns när vi kom in ett hus som vi hade hyrt en sommarvecka för många år sedan. Vi blev stående och förnam Guds frid så påtaglig. Det fanns en Guds närvaro i hela huset. Jag saknar detta hus och skulle gärna ta mig dit igen. Men, det behöver jag inte! Jag funnit den frid som övergår allt förstånd. Den friden finns genom den helige Andes närvaro i mig. Tiden att jaga efter vind är över, Guds glädje finns i mig.

21 Just då botade Jesus många från sjukdomar, plågor och onda andar och gav många blinda synen tillbaka. 22 (E) Han svarade dem: "Gå och berätta för Johannes vad ni sett och hört: Blinda ser, lama går[d], spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och fattiga får höra glädjens budskap. 23 Salig är den som inte tar anstöt av mig."  Luk.7:21-23

Johannes Döparen hade precis som Tomas börjat tvivla och därför skickade han några av sina lärjungar för att få bekräftelsen av Jesus: och de sade: "Johannes Döparen har sänt oss till dig för att fråga: Är du den som skulle komma? Eller ska vi vänta på någon annan?"

Våga vara uppriktig som Tomas och Johannes Döparen och ställa de svåra frågorna, utan att hamna i fördömelse. Jesus möter dig med öppna armar och vill svara på de uppkomna tvivlen. Han kommer aldrig att fördöma dig utan välkomnar dig istället. Det finns inga felaktiga eller konstiga frågor.

 Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga[a] gudstjänst. (B) Och anpassa er inte efter den här världen[b], utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom.  Rom.12:1-2

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...