måndag 10 juli 2023

Att samtala med Jesus

  


 

Att samtala med Jesus

 

Helsingborg 2 december 2019


27 (K) De kom in i Jerusalem igen, och när Jesus gick omkring på tempelplatsen kom översteprästerna och de skriftlärda och de äldste fram till honom 28 (L) och frågade: "Vad har du för fullmakt att göra detta? Och vem har gett dig den fullmakten att göra det?" 29 Jesus svarade dem: "Jag vill fråga er en sak. Svara mig, så ska jag säga er vad jag har för fullmakt att göra det här30 Johannes dop, var det från himlen eller från människor? Svara mig!"  Mark.11:27-30

 

I den religiösa världen, handlar det mycket om fullmakter, titlar, ämbeten och annat som kan betraktas som en auktoritär struktur. Detta har ingen grund i Bibeln. Alla är vi lika inför Gud. Alla är vi samma avbild av honom. Jesus är den som banade väg för att avdramatisera religiösa strukturer. Men frågan är då varför vi är så angelägna att bevara och bevaka alla dessa strukturer?

Då ropade Herren till honom uppifrån berget: ”Så ska du säga till Jakobs hus, så ska du förkunna för Israels barn: (C) Ni har själva sett vad jag har gjort med egyptierna och hur jag har burit er på örnvingar[c] och fört er till mig. (D) Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, ska ni av alla folk vara min dyrbara egendom[d], för hela jorden är min. (E) Ni ska för mig vara ett rike av präster och ett heligt folk[e]. Detta är vad du ska tala till Israels barn.”  2Mos.19:3-6

Uniform, ämbetsklädsel och sjukvårdklädsel signalerar något, och det är behörighet. Jag är utbildad och har en examen. Detta är mitt område! Det är bra att det finns ämbeten, myndigheter och institutioner. MEN, förutsättningen för att de fungerar är LYSSNANDET!

 30 Jag kan inte göra något av mig själv, jag dömer efter det jag hör. Och min dom är rättvis, för jag söker inte min egen vilja utan hans som har sänt mig.  Joh.5:30

Jesu kom till vår värld i mänsklig gestalt, trots att han är Gud. Trots detta berättar Bibeln för oss att han inget gjorde utan att Fadern talade till honom. Jesus visste hur ordningen skulle vara! Han var beroende av att höra Faderns röst. Hans liv och gärning skulle visa oss hur det fungerar i relationen med Gud. Jesus kom för att visa vägen för oss.

Kommunikation och dialog var det mest naturliga för Jesus. Det är så vi också ska leva med honom. Bön och Guds ord.

Om vi läser texten ovan en gång till kommer vi upptäcka skillnaden mellan kommunikation och dialog. Den religiösa makten i Jerusalem ville veta vilken fullmakt Jesus hade för att göra det han gjorde. Jesus visste deras tankar och lät sig inte luras till att säga det de ville han skulle säga. Samtidigt vet vi att fariséerna med flera, var rädda för honom. Jesus hade gudomlig auktoritet, men han var aldrig auktoritär.

 Vad var det som skapade rädslan? De skriftlärda var så fastvuxna i sina traditioner att allt Jesus undervisade om blev ett hot för dem. I Svenska kyrkan råder fasta rutiner och mycket tradition. Man har en uttalad ämbetssyn som säger att biskop, präst och diakon är de som ska verka i tjänstegåvorna. Nådegåvorna har samma ordning. Alla övriga är medlemmar och bland dessa finns några man kallar ”lekmän”! Här råder ett auktoritärt ledningsmönster!

11 (H) Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, 12 (I) för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp 13 (J) tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet.  Ef.4:11-13

Innan jag går vidare vill jag bara uppmärksamma en sak. När jag gör en sökning på ordet ”lyssna” i Bibeln, kommer det upp ca 422 träffar. Ett resultat som tål att funderas över. Vi kan se att betydelsen av lyssnandet är något som är viktigt i Bibeln.

Sven Reichmann ställde en fråga i samband med undervisning om äktenskapets olika situationer, man och hustru. Han frågade vilket organ som var viktigast i ett äktenskap! Det blev tyst i rummet! Han lät var och en tänka efter ganska länge. Svaret blev öronen! Han redovisade sedan utifrån all själavård han haft. Utifrån denna erfarenhet kunde han visa på lyssnandets betydelse!

Jesus vill ha ett svar från den religiösa makten, men han är medveten om att de inte lyssnar på honom! De lyssnar mer på sina egna tankar för att få egna fördelar. Givetvis känner Jesus deras tankar, men vill ändå ha ett svar.

36 Då tiden var inne att frambära matoffret, trädde profeten Elia fram och sade: ”Herre, Abrahams, Isaks och Israels Gud, låt det bli känt i dag att det är du som är Gud i Israel, att jag är din tjänare och att det är på din befallning jag har gjort allt detta. 37 Svara mig, Herre, svara mig, så att detta folk förstår att det är du Herre som är Gud, och omvänd du deras hjärtan.”  1Kung.18:36-37 

Här har vi en annan situation, hämtad från Gamla testamentet. Det handlar om en kamp med Baalprofeterna och Isebels inflytande på dessa. Nu vill Elia en gång för alla påvisa att Herren lyssnar på honom. Elia ropar och Herren svarar genom att elden kommer på offret och Elia gör slut på alla Baalprofeterna.

Finns det likheter i texterna? Ja både och för det handlar om en dialog. Elia ropar till Herren och eld kommer på altaret. Jesus samtalar med de religiösa ledarna, men de väljer att inte svara. Vi kan se att det på sätt och vis handlar om en maktkamp. För Jesus är det aldrig någon maktkamp. Varför? Han är genomtrygg i sin person och religiösa strider är inget för honom. Jesus vill bara berätta för Israels folk vem Gud är och vad han vill med Israel.

Vi hamnar ofta i situationer som kan verka övermäktiga och svårlösta. Vi ropar och ropar, men av någon anledning uteblir svaret! Har Gud övergett oss? Aldrig någonsin överger Gud oss. Hela Bibeln är översållad av underbara löften om att Gud alltid är nära oss. Men varför hör vi inget?

Snart blir fången fri.
    Han ska inte dö och läggas i graven,
        han ska inte lida brist på bröd.
15 Jag är Herren din Gud,
    han som rör upp havet
        så att dess vågor dånar,
    Herren Sebaot är hans namn.
16 Jag har lagt mina ord i din mun
        och täckt dig med skuggan
            av min hand,
    för att plantera himlen
        och grunda jorden
    och säga till Sion: Du är mitt folk. Jes.51:14-16

Precis som Israels folk på Jesajas tid ville folket att Gud skulle svara dem på ett sätt som motsvarade deras tankar. Genom sina tankar begränsade de Herrens längtan att svara. Jag tror av egen erfarenhet att bönen kan bli egoistisk, svaret ska vara som jag önskar. Jag bygger en ask där bönesvaret ska passa in. Tänker vi så kommer bönesvaret garanterat att utebli.

En gång var Jesus på en plats och bad. När han hade slutat, sade en av hans lärjungar till honom: "Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar." (A) Då sade han till dem: "När ni ber, ska ni säga:

Far, låt ditt namn bli helgat.
    Låt ditt rike komma.
Ge oss var dag
    vårt dagliga bröd.
Och förlåt oss våra synder,
    för också vi förlåter var och en
        som står i skuld till oss.
    Och för oss inte in i frestelse."  Luk.11:1-4

Jesus har varit i stillheten och bett till sin Fader. Lärjungarna finner honom och ber honom att de ska lära dem att be. I denna bön har vi allt vad bönen innebär. Jesus visar på att vi ska samtala med Gud i dialogens välsignelse.

Jesus vill även visa på den ömsesidiga kärleksrelationen som bygger på ett stort förtroende för varandra. Vi kan precis som Jesus säga: ”Svara mig!” Det ligger i vår auktoritet i honom att vi får lov att vara ivriga över att få svar. Vi är Guds barn och är en av hans familjemedlemmar. Däremot, har vi inget rätt att kräva ett svar! Gud vet hela vår situation och han vet bäst hur svaret ska se ut och verka bäst i mitt liv. Köttet kräver, Anden ger!

En sådan tillit till Gud har vi genom Kristus. (D) Inte så att vi av oss själva kan tänka ut saker på egen hand, utan vår förmåga kommer från Gud. (E) Han har gett oss förmåga att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens[b] utan Andens. Bokstaven dödar, men Anden ger liv.  2Kor.3:4-6 

I denna postmodernistiska tid kan det vara svårt att ta till sig dessa verser. Just detta att vi måste erkänna att vår egen förmåga är begränsad. Det förutsätter att vi helt ”lägger ner vårt ego” och förtröstar enbart på Jesus. Först då inser när vi att Herren är obegränsad, allt är fullkomligt i Herren. Det låter kanske enkelt, men så är inte fallet. Vår mänskliga natur har en otrolig makt över oss. För att egot ska dö måste vi helt enkelt totalkapitulera inför honom. Då kan vi ta emot den utgivande kärleken, agape.

Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född på nytt[a] kan inte se Guds rike.Nikodemus sade: "Hur kan en människa bli född när hon är gammal? Hon kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?" Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med var och en som är född av Anden.”  Joh.3:3-8  

Nikodemus var farisé och rådsherre (vald av folket) och mycket insatt i Skrifterna. Han var även fullproppad av sitt ego och påminner om hur vi själva är. Vad vi vet  gav samtalet som resultat att, Nikodemus blev en hemlig lärjunge till Jesus. Han kunde inte stå emot sanningens ord från Jesus! Han gav helt enkelt upp sitt ego.

22 (H) Och Fadern dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonen 23 (I) för att alla ska ära Sonen så som de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern som har sänt honom.

24 (J) Jag säger er sanningen: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han drabbas inte av domen utan har gått över från döden till livet.  Joh.5:22-24

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...