torsdag 29 juni 2023

Lagen

 


Lagen

 

 

Helsingborg 13 september 2020

(G) Men vi vet att lagen är god, om man använder den rätt (H) och inser att den inte är till för rättfärdiga utan för laglösa och rebeller, gudlösa och syndare, oheliga och oandliga. Lagen är till för dem som misshandlar[a] sin far och mor, för mördare, 10 (I) för dem som lever i otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och allt annat som går emot den sunda läran, 11 (J) enligt evangeliet om den salige Gudens härlighet som har anförtrotts mig. 1Tim.1:8-11

Anledningen till att Paulus skriver sitt brev till Timoteus är att det finns uppenbara problem i församlingen. Det är inga nya problem, utan det är något han själv fick uppleva när han var där. Temat och syftet med brevet är att ”Timoteus ska veta hur man bör bete sig i Guds hus.”  Brevet beskriver lagens ändamål och att kämpa den goda kampen.

Vi börjar med att titta närmare på v8; Men vi vet att lagen är god, om man använder den rätt, skriver Paulus. Lagen ska alltså användas för att den är god, men den ska användas på ett rätt och riktigt sätt. Frågan är då; Hur ska vi använda lagen?

Låt oss läsa vad Jesus säger om lagen!

17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla18 (N) Jag säger er sanningen[e]: Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav[f], inte en prick[g] i lagen[h] förgå, inte förrän allt har skett. Matt.5:17-18

Det Jesus säger, är att Han fullbordat lagen, men den ska finnas kvar, såsom den är skriven. Anledningen till att Jesus kom till vår jord var att lagen skulle fullbordas och det är Gamla Testamentets vittnesbörd/berättelse. Lagen är indelad i 613 bud, varav 248 stadgar och 365 förbud (ett för varje dag/år).

Men vad innebär detta för oss idag? När Jesus dog på korset, så var hans sista mening följande:  30 När Jesus hade fått ättikvinet, sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande. Genom sin död på korset fullbordades inte bara lagen utan även det nya förbundet i Honom. Detta innebär att det mesta av lagen inte längre gäller för alla som tagit emot Jesus som sin Frälsare! Av de 613 buden blev plötsligt bara två kvar.

28 (E) En av de skriftlärda[j] som hade hört dem diskutera insåg att Jesus hade gett dem ett bra svar. Han kom fram och frågade honom: "Vilket är det främsta av alla buden?" 29 Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en.[k] 30 Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31 (F) Sedan kommer detta: Du ska älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa.” Mark.12:28-31  

Detta innebär inte att vi som Jesus lärjungar ska strunta i lagen. Den ska vara levande. Skillnaden är att om vi lever enligt de två kärleksbuden har vi frid och glädjen som driver oss. När vi har dessa bud, finns en inneboende kompass som visar oss livets mening.

Paulus vill göra detta tydligt genom att göra en uppräkning på vilka lagen verkligen gäller och listan är innehållsrik. Se upp nu bara så du inte blir en farisé, genom att peka finger åt listan och säga; ”bland dessa är inte jag!” Det är lätt att referera till den ”sunda läran” och samtidigt själv vara ute på farliga stigar.

 När vi nu har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. (B) Genom honom har vi också tillträde[a] till den nåd som vi nu står i, och vi gläder oss[b] i hoppet om Guds härlighet. (C) Men inte bara det, vi gläder oss också mitt i våra lidanden, för vi vet att lidandet ger tålamod, (D) tålamodet fasthet och fastheten hopp(E) Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss. Rom.5:1-5

Texten är en sammanfattning av hur livet blir när vi lever efter de två kärleksbuden. Paulus brukar ofta berätta om sin egen krokiga väg och om hur han fick nåd, blev upprättad genom mötet med Jesus. Han var även mycket hemmastadd i lagen och visste vad den innebar. För honom kom friden först när han förstod vem Jesus är och vad har gjort!

Varför skriver jag så ingående om detta med lagen? En av anledningar är att jag mött många kristna som bär på en felaktig börda. Lagen har blivit viktigare än Jesus verk på korset och uppståndelsens välsignelse. Guds närvaro genom Jesus Kristus har aldrig blivit en verklighet. Det finns många orsaker till detta ok och tyngden kan variera. Jag tror att det finns stora brister i hur vi blir undervisade och även hur vi tar emot budskapet.

Hur råder man bot på denna osäkerhetskänsla? Återigen tror jag på regelbunden bibelläsning, bön och vägledning av den helige Ande. Det som står i Bibeln gäller, oberoende av vad som predikas! Den sämsta vägledningen är våra mänskliga tankar och känslor. Guds Ord leder oss alltid på rätt spår. Vi måste födas på nytt för att se Guds rike.

 Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. (B) Tidigare levde ni i dem på den här världens sätt och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens barn. (C) Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra köttsliga begär och gjorde vad köttet och tankarna ville. Av naturen var vi vredens barn, precis som de andra. Ef.2:1-3

Det behövs ett visst mått av frimodighet i vårt sätt att läsa Bibeln och ta emot vad texten säger till oss! Saknar vi frimodighet så finns alltid bönens väg, att be om frimodighet. Skulle vi missuppfatta något, så finns det nåd för det också. Friheten i Kristus skapar en välsignad frimodighet, som gör det möjligt att leva i sanningen. Det kan ju låta som en självklarhet, men jag vet, att det inte är så för alla kristna. Jag har levt många år under checklistors förbannelse och andra så kallade ”genvägar som påminner mycket om Lagen.

 Vad menar jag då med checklistor? Jag skapade en hel hög av ”måste” som var som en mara över mig. Ibland var jag så trött och Guds närvaro saknades helt. Jag kan med stor glädje säga: ”Släpp alla 10 punktsprogram och allt annat som blir som Lagen!” Börja leva, sök glädjen i enkelheten och gå in i tacksamhetens härliga sal.

25 (L) Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig Far, himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. 26 Ja, Far, så var din goda vilja. 27 (M) Allt har min Far överlämnat till mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.

28 (N) Kom till mig, alla ni som arbetar[k] och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. 29 (O) Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, 30 (P) för mitt ok är milt och min börda är lätt." Matt.11:25-30

Texten ovan kommer jag gärna och ofta tillbaka till och blir lika glad varje gång. Här berättar Jesus sanningen för oss. I texten finns ingen lag, inga måsten och utan en myckenhet av omsorg och Hans stora nåd. Vad är det största hindret för att se och ta till sig Jesu ord i texten ovan. Det finns ingen vi kan ge skulden till, utan det största hindret är jag själv! Tankar och känslor kan bli som effektiva ”bromsklossar!” Jag tänker på bromsklossarna som ligger framför hjulen på järnvägsvagnar för att de inte ska rulla iväg. Lägger man bromsklossar framför ett X2000 tåg kan det inte köra iväg. Jag hoppas bilden blir levande för dig när du ser hur en tågklarerare enkelt lyfter undan dem och vagnarna, tåget har full frihet att rulla.

Har vi tagit emot Jesus Kristus i våra hjärtan ska vi inte acceptera att någon placerar bromsklossar i vår livsvandring. Däremot kan Gud skruva av hjulen för att få stopp på oss, men det är en helt annan historia som vi får beröra vid ett annat tillfälle.

Något som periodvis oroar mig är att det predikas lag från alldeles för många predikstolar. Hur menar jag då?

19 (J) Jag har genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 (K) och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig. 21 (L) Jag förkastar inte Guds nåd. För om rättfärdighet kunde nås genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal.2:19-21 

Här förklarar Paulus skillnaden mellan Lagen och att var i Kristus och även skillnaden på fångenskap och frihet till i mognad. Det är här rättfärdigheten kommer i sitt klaraste sken, just att ständigt vara påverkad av Gud och vara i Hans omedelbara Närvaro. Här finns ingen plats för moralpredikan över vad vi ska göra och inte göra. Den typen av förkunnelse skapar fördömelse och bygger på människotankar/traditioner. Vi kan inte uppfylla lagen i egen kraft.

Jag ser det på följande sätt: När vi lever efter de två kärleksbuden flödar Guds Ande i oss och påverkar oss hela tiden (inte av tvång) till att leva efter kärlekens budskap som innefattar sanning, nåd och kärlek. Enkelt uttryckt: Guds Ord räcker!  

Det är enkelt att ”feltolka detta” men det som jag vill att vi ska se är att det är skillnad på predikan och predikan! Den predikan som bygger på mänskliga tankar/tradition är ofta moralisk och fördömande. Den andra sortens predikan bygger på Guds ord och där finns det kraftfulla budskapet som kan verka till den omvändelse som Gud gjort möjlig genom Jesus Kristus. Det är i Honom som vårt liv ska bygga på. Vi ska vara medvetna om att allt inte sker på en dag, men det viktigaste är att vi upptäckt vägen! Idag är frälsningens dag.

Jag var alldeles nyss ute och luckrade upp jorden i mina pallkragar för att bevattningen skulle fungera bättre. Vattnet behövde lämna ytan och komma ner på djupet. Precis så är det när vi får Ordet till oss. När störtskurarna kommer har regnvattnet en förmåga att bara rinna bort. Kommer det som stilla regn luckras jorden upp och regnvattnet får göra verkan i jorden.

(P) Jubla, ni Sions barn,
        gläd er i Herren er Gud,
    för han ger er Läraren[d]
        till rättfärdighet.
    Han ska sända er rikligt med regn,
        både höstregn och vårregn



            som tidigare.

24 (Q) Så ska tröskplatserna fyllas med säd
    och pressarna flöda över
        av vin och olja. Joel.2:23-24

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 9 Dagens ord: Ef.1:5-6 Tema: Jag är benådad i Kristus Helsingborg 5 december 2023 Hänvisningstexter: Ma...