Gamla och
nya vinsäckar
Betraktelse över Luk.5:37-39
Helsingborg 10 mars 2023
37 Ingen häller nytt vin i
gamla skinnsäckar. Då skulle det nya vinet spränga säckarna och vinet skulle
rinna ut och säckarna förstöras. 38 Nej,
nytt vin bör man hälla i nya säckar. 39 Och ingen
som har druckit gammalt vin vill ha nytt. Han säger: Det gamla är bäst." Luk.5:37-39
Det händer ofta när jag läser Bibeln att jag fastnar på
”kända bibeltexter” som det ofta predikas över. Men vid andra tillfällen
fastnar jag i texter som ovan. Denna text tror jag inte jag har hört någon
predika över. Texten har nämnts, men inga förklaringar till den har givits.
Jag kan nästan ana mig till att bibelstället ställer saker
och ting på sin spets, och därför inte är så populära att predika över. Det
finns risker i texten, och därav en ängslighet att hamna i ett ”fack!”
Jag får erkänna att jag inte är någon specialist på
vinberedning. Däremot har jag hobby pysslat med skinn, så jag vet hur skinn
fungerar.
Det finns en annan text som vi kan koppla ihop med texten
ovan. Paulus skriver följande:
16 Därför känner vi inte längre
någon på ett ytligt sätt. [b] Även om vi lärt känna
Kristus på ett ytligt sätt, känner vi honom inte längre så. 17 Alltså,
om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya
har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som
har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens
tjänst. 19 Ty Gud var i Kristus och försonade
världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser,
och han har anförtrott åt oss försoningens ord. 2Kor.5:16-20
Innan vi gör den kopplingen ska vi läsa Jesu ord och försöka
komma underfund med vad Han menar.
Låt mig återkoppla till en debatt som pågår i kristenheten
just nu 2023. Den handlar om musik och sång i våra gudstjänster. Denna debatt
kan vara saklig, men den övergår mer och mer till nästintill ”pajkastning!”
Att vi har svårt att prata med varandra inom kristenheten är
ingen hemlighet, men detta är så tragiskt. Vi har samme Jesus som vår Herre och
vi borde kunna närma oss varandra på ett värdigt sätt.
Personligen ser jag musik och sång som ett uttryck att komma
inför Guds tron i tillbedjan och lovsång. För mig kan denna stund vara den
viktigaste stunden på hela gudstjänsten. Guds närvaro och i att känna nåden i
att få ge mig in i sången. Får erkänna att min sångröst inte är av högsta
kvalité, men Gud skapade både kråkan och näktergalen!
Nog om mig!
När jag läser Jesu ord i texten ovan finns det några punkter
vi behöver se närmare på.
·
Bildspråket
·
Traditionen
·
Friheten
·
Relation
Man kan också benämna dem som ”kollisionsrisker.” Dessa var
inte Jesus rädd att hamna i, utan Han behärskade hela situationen utan
svårighet. Han sökte inte konflikt utan visade på anledningar till konflikterna.
Bildspråket behöver ingen kommentar. Men nästa punkt
”tradition” där finns själva kärnan i vad Jesus säger genom sitt bildspråk. Hela
den här texten i Lukas beskriver kristenhetens stora dilemma – traditionens
makt över oss.
Märk väl att detta redan fanns i den första församlingen.
5 Några
från fariseernas parti[a] hade kommit till tro,
och de steg nu fram och sade att man måste omskära hedningarna och befalla dem
att hålla Mose lag. Apg.15:5
Traditionens makt är alltså inget nytt fenomen, utan har hela
tiden funnits där. Ibland något gott, men oftast något tungt och otympligt.
Nästa punkt är friheten och Jesus representerar frihet, men
med stort ansvar. Han var tydlig med att Han följde lagen och den skulle alltid
finnas kvar. Jesu är den som kunde följa lagen till punkt. Ingen annan har
klarat detta att hålla lagen. Det var av den anledningen han kom till oss.
16 Av hans fullhet har vi alla
fått, nåd och åter nåd. 17 Ty
lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. 18 Ingen
har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud,[b] och är hos Fadern, har
gjort honom känd. Joh.1:16-18
Jesus öppnade vägen för oss för att kunna ha en relation med
Gud. Att Gud är vår Far och vi är Hans barn. Gud har gett oss en fri vilja för
att välja vår egen väg, med Jesus eller utan Honom. Friheten handlar om att vilja
lämna det gamla och ta emot det nya livet i Kristus.
Vi kristna blir ofta benämnda som ”religiösa” och det beror
oftast på okunskap. Jag anser att ordet ”religiöst” betyder att lära sig
något om Gud. Det kristna livet är inte ett religiöst liv utan en relation!
Du kan läsa hur mycket som helst om en hockeyklubb, se alla
deras matcher på tv. Du vet hur mycket som helst om klubben. Men det är först
när du blivit medlem, går på deras hemmamatcher och rör dig bland supportrarna
som du är en del av klubben.
Jag vill inte heller säga att tradition bara är något dåligt,
men traditionen får aldrig stå över Guds eget Ord. När vi läser evangelierna
upptäcker vi snart att de diskussioner Jesus hamnade i handlade om just
traditionen. Fariséer, sadducéer och andra skriftlärda satt fast i traditionen.
Nikodemus, är undantaget han ville verkligen lära känna Jesus. Innehållet i
deras samtal handlade om följande:
" 3 Jesus svarade:
"Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt[a] kan inte se Guds
rike." 4 Nikodemus sade: "Hur kan en
människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och
födas en gång till?" 5 Jesus svarade:
"Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan
inte komma in i Guds rike. 6 Det som är fött av
köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Joh.3:3-6
Vi börja närma oss vad som Jesus beskriver med vinsäckarna.
Det ”nya vinet” passar bäst i nya vinsäckar. Att bli född på nytt, omvändelsens
härlighet, förvandlar oss till nya skapelser i Kristus. Här är själva nyckeln
för att förstå Jesu egna ord till oss. Nikodemus var ”full av tradition” men såg
att Jesus hade något som han saknade, Guds närvaro i nuet!
. 39 Och ingen som har druckit
gammalt vin vill ha nytt. Han säger: Det gamla är bäst."
Den här versen översätts på många olika sätt och gör det
svårt att tolka den. Vi ska se på en annan översättning där betydelsen träder
bättre fram.
39Ingen
som är van att dricka gammalt vin längtar efter nytt, för han säger: 'Det gamla
är gott (bättre).' "
[Det är inte Jesus som säger "att det gamla är bättre", utan han
citerar den allmänt rådande uppfattningen. Utifrån sammanhanget, där det nya i
två exempel stått för Gudsriket som Jesus presenterade, blir detta ett ironiskt
fördömande. Fariséerna
var nöjda med det gamla och hade inte ens någon längtan efter något nytt.
Vanans makt är stor.] Kärnbibeln
Återigen får jag bli lite personlig. Under mitt arbetsliv
arbetade jag i två stora livsmedelskedjor, Coop och Ica. Här finns två helt
olika sätt att ta beslut i driftsfrågor. Coop hade en omständlig väg att ta
beslut och Ica tar sina flesta beslut lokalt i butik.
Den här iakttagelsen kan man direkt överföra på församlingslivet
i Sverige och hela västvärlden. Det finns stora samfund med omständliga sätt
att ta beslut och det finns de fria församlingarna som har en lättare väg för
att ta beslut. Frågan är fortfarande om det är Jesus som är huvudet i
församlingen eller om det är styrelsen som bestämmer.
Jag vet inte hur det går till i alla församlingar, men det
är lätt att ta del av olika rapporter. De är samstämmiga i att de liberala/traditionella
församlingarna tappar medlemmar och de fria karismatiska församlingarna ökar
medlemsantalet.
Skillnaden ligger i troheten till att följa Guds ord,
oberoende av vad det kostar!
14 Men deras sinnen blev
förstockade. Än i dag finns samma slöja kvar när gamla förbundets skrifter
föreläses, och den tas inte bort, först i Kristus försvinner den. 15 Ja,
än i dag ligger en slöja kvar över deras hjärtan när Mose föreläses. 16 Men
närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort. 17 Herren
är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och
vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi
förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker
genom Herren, Anden. 2Kor.3:14-18
Alla församlingar består av människor och vi är alla väldigt
olika varandra. Men förutsättningen för en församlings framgång att nå
människor med evangeliet är trots allt att Guds ord är i centrum. Det som bär
är hur vår personliga relation är med Jesus Kristus, och då är vi framme vid
Paulus ord i 2Kor.3:17.
17 Alltså, om någon är i Kristus är han
en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.
Det räcker inte att veta mycket om Bibeln, kunna en massa
bibelverser utantill eller att jag arbetar intensivt i församlingen. Allt detta
är bra, men utan den personliga relationen med Jesus Kristus faller korthuset av
minsta vindstöt.
Jag vet av egen erfarenhet!
Det mest välsignade, det säkraste och mest värdefulla är att
slå följe med Jesus och ta fasta på hans ord: ” Följ mig.” Det finns många som föreslår en annan väg, men låt
dig inte luras!
Var inte rädd, orolig eller tveksam till det nya vinet,
pröva och se!
5 Thomas sade: "Herre, vi vet
inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" 6 Jesus
sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet.
Ingen kommer till Fadern utom genom mig. 7 Om ni
har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni
honom och har sett honom." Joh.14:5-7
Thomas är den lärjunge som vågar erkänna saker, och
ställa obekväma frågor. Jag tror vi ska lära av honom. I Guds församling är
det nödvändigt att ställa frågor och till och med vara obekväm för omgivningen,
när det sker i den helige Ande. Allt för att lära känna Jesus bättre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar