onsdag 19 juli 2023

Låt er förnyas till ande och sinne

 



Låt er förnyas till ande och sinne

 

Betraktelse över Ef.4:23-24

 

Helsingborg 15 juli 2023

 

 

(Vår vackra Peace ros som för oss är ett under)

Förnyelse, ett ord med stor kraft och förväntan, och som beskriver ett skeende som vi inte upplevt tidigare. Ordet är inte ett nytt ord eller begrepp, utan har funnits i alla tider.

Texten vi ska beröra idag är skriven av Paulus, aposteln till hedningarna. Texten är skriven år 60 och är adresserad till församlingen i Efesos. Men i vissa handskrifter nämns inte Efesos, utan många teologer uppfattar brevet som ett ”rundbrev” till församlingarna i regionen, i dagens Turkiet.

Det som vi ska lägga märke till extra noga är v23 där Paulus skriver:

 23 och ni förnyas nu till ande och sinne.

(Versen är tagen ur sitt sammanhang, men jag ska berör hela texten före och efter.)

Det har inte gått lång tid sedan Paulus och hans medarbetare grundade församlingen. Trots detta poängtera Paulus i sitt brev att de ska förnyas, och då till ande och sinne. 

En fråga eller tanke dyker upp i mitt inre; när hörde vi senast förkunnelse över att förnyas till ande och sinne? Det som förkunnas påminner mer om vad vi ska göra och inte göra som bygger på moral!

Paulus är den apostel som varnar mest för stagnation, alltså att bli kvar i det trygga och välbekanta. Varför gör han det? Han var farisé och var bekant med alla fallgropar och diken. Han visste också problematiken över att ta sig upp ur dessa.

Man kan kalla Paulus för en ”Förnyare” av stora mått.

12 Inte som om jag redan har gripit det eller redan har nått det målet, men jag jagar efter att gripa det, eftersom jag själv har blivit gripen av Kristus Jesus. 13 Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför 14 och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus. Fil.3:12-14

Paulus var medveten om att det hela tiden fanns mer att lära och ta del av i evangeliet. Ibland kan man uppfatta honom stående vid en arbetsbänk och där föds nya idéer och tankat, födda av den helige Ande.

20 Ni däremot har verkligen lärt känna Kristus sådan han är. 21 Ni har fått höra honom förkunnas och blivit undervisade i honom enligt den sanning som finns hos Jesus. 22 Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina begär, 23 och ni förnyas nu till ande och sinne. 24 Ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet. Ef.4:20-24

Här har vi hela texten som utlovat.

När vi läser v24 och läser hänvisningar till versen upptäcker vi bland annat denna text:

 27 Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 28 Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på jorden!"  1Mos.1:27-28

Gud skapade alltså oss till sin avbild och vad innebär då detta för oss? Ja det första vi bör göra är att lära känna Honom som skapat oss. Vi kommer ingenstans om vi inte lär känna vår himmelske Far. Vi är hans barn och som vi vet ska barnen lära av sina föräldrar.

Allt lärande är en process, alltså något som aldrig avstannar! Lärandet är ett mysterium och då menar jag hur processen ser ut. Ibland går det fort och ibland går det sakta och trögt i inlärandet.

Som pånyttfödda kristna har vi fått en välsignad ”studieledare.” Vi läser vad Jesus säger:

15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. Joh.14:15-17

Notera att Jesus ger oss ett starkt löfte i att den helige Ande alltid skall vara hos oss i de nya skapelser vi blivit i Kristus.

Läste att en teolog ”varnade” för att var i nuet” och menade att det som var framåt var den stor betydelsen och vägledningen för våra liv. Jag förstår hur han tänker men kan inte instämma eller hålla med honom.

Här kan vi komma tillbaka till v23 igen!

Vad innebär det då att förnyas? Det finns många olika svar på den frågan, men enkelt uttryckt kan man säga att göra nya upptäckter eller att ta steg i en ny riktning. Med det sagt vill jag inte påstå att allt det gamla har varit fel, för det har också varit nytt en gång.

 I Folkbibeln finns en uppslagsdel och där finns bland annat 2 sidor som presenterar Guds egenskaper. Jag har noterat alla dessa i min bibel och gjort många nya upptäckter. Jag har läst bibeltexter som visar på vem Gud är och hans alla egenskaper. Det har varit en lärorik läsning och som har gjort något mer – det har förnyat min syn på Gud.

Jesus säger följande:

Sedan Jesus hade sagt detta, såg han upp mot himlen och bad: "Fader, stunden har kommit. Förhärliga din Son, för att Sonen må förhärliga dig. Du har gett honom makt över alla människor, för att han skall ge evigt liv åt alla dem som du har gett åt honom. Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus. Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk som du har gett mig att utföra. Fader, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till. Joh.17:1-5

Jesu uppdrag var och är att återspegla Guds alla egenskaper för att vi ska kunna lära känna Gud som vår Far. Alla Guds egenskaper finns också i Jesus och det är ur alla dessa vi har möjligheten att ständigt förnyas, men endast i Honom.

Allt bygger alltså på relationen med Jesus som gjort allt möjligt för oss. Jesus är vår Förnyare och som vill förnyelse för oss till ande, själ och kropp.

Vi människor har olika sätt att uttrycka oss på. Gå på en fotbollsmatch, hockeymatch eller annat evenemang, studera och upptäck mångfalden i folksamlingarna.

Församlingen är också en plats för olika typer av uttryck och reaktioner. En del av dessa förstår vi, andra förstår vi inte. Vi är människor och Gud har skapat oss olika. Därför ska vi vara försiktiga i ”våra suckar” över olika uttryck i församlingen.

Återigen, vad innebär v23-24 för oss idag. Paulus skriver följande:

17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 2Kor5:17-18

Paulus skriver om en ny skapelse och han vill att vi ska se den här hemligheten som blivit verklig för honom själv. Det känns när jag läser verserna att de har påverkat honom själv. Han kan precis som vi se att det gamla är förbi. Det har hänt något, livet har blivit helt förändrat, och det innebär bland annat att det gamla är förbi!

Verserna är på något sätt en nyckel till själva förnyelse av sinnet. Vår inre människa har blivit ny och vår ande har fått nytt liv. Det är viktigt att komma ihåg att förnyelsen bör först börja i mitt/ditt liv. För att detta ska fortsätta fäster vi blicken på Jesus, och undviker att se hur alla andra har det i sina liv.

Jesus säger till Petrus:

 21 När Petrus fick se honom, frågade han Jesus: "Herre, hur blir det med honom?" 22 Jesus svarade: "Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Följ du mig!" Joh.21:21-22

 

Vi kan när vi läser verserna tycka att Jesus är brysk mot Petrus, men Jesus vill att Petrus ska ha blicken fäst på Jesus. Här finns lite av jämförelsens förbannelse, Petrus jämför sig med Johannes och vips så är blicken som skulle vara på Jesus borta.

Det är mycket intressant att läsa olika kommentarer angående förnyelsen i Asbury, USA, Vigeland i Norge och på andra platser runt om i världen under året som gått (2023).

Många har varit jublande glada, andra har bara noterat och rätt många har jämfört och gjort fördömande kommentarer. All typ av förnyelse ska självklart pröva och då mot vad Guds ord säger. Samtidigt finns det tyvärr grupper som INTE vill ha förnyelse, utan vill leva kvar i det gamla, trygga och den inkörda vägen.

Paulus säger så här:

Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron. Fil.3:7-9

Han slutar inte där utan fortsätter:

10 Då känner jag Kristus[c] och kraften från hans uppståndelse och delar hans lidanden genom att bli lik honom i en död med honom, 11 i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda. Fil.3:10-11

All förnyelse börjar i pånyttfödelsen. Jesu samtal med Nikodemus förklarar för oss att vi måste födas på nytt för att se och ta del av Guds rike. Är det långt till Guds rike? Någon sa att det är inte längre än en armslängd. Vi kan om vi vill nå Guds rike!

Jag avslutar med några verser från Romarbrevet. Där beskrivs hela processen. Här ser vi också att det är bara vi själva som kan ta besluten till om vi vill bli förnyade till ande och sinne.

Det fina som vi kan läsa ut av texten är att det är mycket annat som följer med på köpet så att säga.

Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänstOch anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. Rom.12:1-2

Tack Jesus att det är du som gjort allt detta möjligt.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...