onsdag 8 mars 2023

Den stora skillnaden Senapskornet

 



Den stora skillnaden

Senapskornet

 



17 (F) Jesus svarade: "Detta fördärvade släkte som inte vill tro! Hur länge ska jag vara hos er? Hur länge ska jag stå ut med er? Hämta hit honom till mig." 18 Och Jesus talade strängt till den onda anden, och den[f] for ut ur honom. Från den stunden var pojken botad.

19 (G) När lärjungarna hade blivit ensamma med Jesus, kom de fram och frågade: "Varför kunde inte vi driva ut den?" 20 (H) Han svarade: "Därför att ni har så lite tro. Jag säger er sanningen: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, ska ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting kommer att vara omöjligt för er.[g]"  Matt.17:17-20 

 

Bibeln talar mycket om betydelsen av att tro. Vi läser och missuppfattar ofta hela budskapet om tro. Jag har själv stor erfarenhet av hur det blir när man missuppfattar eller på andra sätt inte kan ta till sig budskapet. För min del blev till slut en prestationsångest, upplevde att jag inte räckte till. Att leva i tro blev som ett krav! Hur kunde det bara bli så fel? Undervisningen, var orsaken, och hur jag tog den till mig. Jag var aldrig angelägen att själv ta reda på vad Bibelns budskap innebar!

När vi läser texten ovan kan se tre olika begrepp vad gäller tro.

·         Otro – jag väljer att inte tro

·         Svag tro – liten tro utifrån senapskornet, men ändå tro

·         Stark tro – en tro utifrån en fördjupad relation

För min del blandade jag ihop begreppen och då blev det ungefär så här: ”Svag tro var det samma som otro och stark tro skulle man ta ut i tro – prestera!” Jag tror inte att min upplevelse var och är ovanlig.

 (A) Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om[a] ting som man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd. (B) Genom tron förstår vi att universum har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebr.11:1-3 

Grunden för vår tro ligger i vår relation med Gud som i Jesus Kristus skapat allt, synlig och osynligt. Det som är synligt är lätt att ”förstå” det finns där! Det osynliga är det värre med! Men om vi kopplar ihop synligt osynligt framträder en annan verklighet – och ur detta skapas tro!

Bilden på senapskornet är en underbar bild Jesus gör levande. Bara kornet ner i jorden utvecklas fröet till en stor trädgårdsväxt – som ska användas. Varför inte ett stort pumpafrö eller solrosfrö? Bilden av senapsfröets storlek är poängen!

Hur får vi då en liten eller stor tro? Jag tror att frågan är felställd! Frågans svar blir helt annorlunda när vi upptäcker, att allt bygger på relationen med Jesus.

14 (H) Efter att Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds evangelium. 15 (I) Han sade: "Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!” Mark.1:14-15 

Jesus ger oss nyckel i näst text:

16 (J) När han gick längs Galileiska sjön såg han Simon och hans bror Andreas. De stod och kastade ut nät i sjön, för de var fiskare. 17 Jesus sade till dem: "Kom och följ mig, så ska jag göra er till människofiskare." 18 Genast lämnade de näten och följde honom. Mark.1:16-17

Hemligheten är att följa med Honom, umgås, tala med, lyssna och lära, precis som i alla andra relationer. Här finns möjligheten att bygga upp en levande tro – och den bygger på kvalité! När jag läser texter som beskriver Jesus, upptäcker jag att han inte är så intresserad av kvantitet, utan på kvalité.

Jesus hade de tolv, som han visste skulle föra Hans budskap vidare. Det som blev vändpunkten ser vi i Jesu uppståndelse. Lärjungarna blev helt enkelt överbevisade – Han är Messias. Uppståndelse kraften var så överbevisande att även hans bröder började tro på Jesus.

Judarnas lövhyddohögtid[a] närmade sig. Hans bröder sade till honom: "Ge dig av härifrån och gå bort till Judeen, så att dina lärjungar också får se de gärningar du gör. Man gör inte saker i hemlighet om man vill bli känd. Om du gör sådana gärningar, visa dig då öppet för världen!" (A) Inte ens hans bröder trodde på honom. Joh.7:2-5

Svag tro eller lite tro kan begränsa oss, därför är det vår längtan efter gemenskap med Jesus som förändrar allt. Det är Gud som är trons givare och i Jesus Kristus fördjupas vår tro. Vi ska se tron som en gåva från Gud som gjort det möjligt att ha full gemenskap med Hans son, Jesus Kristus. Trohet, tillit och förtröstan där finns ingen plats för egen prestation!

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...