måndag 13 mars 2023

Filippus och den etiopiske hovmannen

 



Filippus och den etiopiske hovmannen

En betraktelse kring Apg.8:26-40

 

Helsingborg 19 februari 2023

 

 


En av de svåraste saker att få i gång är evangelisation/mission i kristenheten. Det finns en hel lista med orsaker, men den ska jag inte gå igenom.

Det finns en annan faktor som har betydelse, vilken jag däremot ska se närmare på och som kanske skulle ta bort många punkter på listan över orsaker till utebliven evangelisation/mission.

Någon kanske undrar över varför jag skriver evangelisation/mission tillsammans som ett begrepp. Jag tror att vi ska försöka att mer koppla samman dessa begrepp. Mission betyder uppdrag och vårt uppdrag som kristna är att sprida Guds ord. Sverige idag är ett multikulturellt land. Vi har under olika perioder haft flyktingströmmar, men aldrig så stora som idag.

Här finns stora möjligheter till att sprida Guds ord, men på ett annat sätt än vad vi är vana vid. Till Sverige kommer människor med en annan religion och med en stark övertygelse i sin religion. Vi är ofta onödigt rädda för ”krockar” när vi ska berätta om Jesus. Min erfarenhet är att det är enklare än man tror att berätta om Jesus för muslimer. De flesta vet vem han är.

Därför ska vi studera ett bra exempel för all evangelisation/mission. Mannen heter Filippus. I kap.6 står det berättat om anledningen till att apostlarna utvalde 7 män, däribland Filippus, till att tjänstgöra vid utdelandet av mat. De valdes ut för de var fyllda med den helige Ande och hade vishet, det var ett villkor för att få tjänsten.

Stefanus, också en av de 7, blir fängslad och sedan stenad till döds på falska anklagelser och i bakgrunden står Saulus och ser på och instämmer i Stefanus dom. Efter Stefanus död utbryter en stor förföljelse av församlingen och många blir utspridda i landet.

Filippus var en av dem som måste fly och han hamnade i Samarien.

 De som nu hade skingrats gick omkring och predikade evangeliet. Filippus[a] kom ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket. Och de höll sig endräktigt till det som Filippus predikade, när de hörde och såg de tecken som han gjorde. Ty under höga skrik for orena andar ut ur många människor, och många lama och lytta botades. Och det blev stor glädje i den staden. Apg.8:4-7

Guds ord hade framgång och många tog emot Jesus. Förföljelsen i Jerusalem och flykten därifrån gjorde att Guds ord fick en snabb spridning. Inget ont annat än det även har något gott med sig!

Nu ska vi se på hur Filippus fungerar i sitt evangelisation/mission uppdrag.

26 En Herrens ängel talade till Filippus: "Gå vid middagstiden[c] ut på vägen som leder från Jerusalem ner till Gaza. Den ligger öde." Apg.8:26

Här är några saker att lägga märke till:

·         En Herrens ängel talade till Filippus

·         Gå vid middagstiden (12:00 ca)

·         Vägen ligger öde

Filippus är fylld av den helige Ande och har vishet och förstår att det är Herrens ängel som talar till honom. Han blir personligen kallad att utföra uppdraget. Därför tvekar han inte trots omständigheterna.

Han skulle gå ut vid middagstid, den hetaste tidpunkten på dagen och vid den tid  de flesta försökte söka skugga. Ängeln säger även att vägen ligger öde! De flesta av oss hade nog haft invändningar mot dessa faktorer. Men inte Filippus, han ger sig i väg.

 27 Och Filippus stod upp och gick. Och se, då kom en etiopisk hovman[d] som var eunuck[e] och hade uppsikt över skattkammaren hos den etiopiska drottningen Kandace.[f] Han hade kommit till Jerusalem för att tillbe 28 och var nu på väg tillbaka och satt i sin vagn och läste profeten Jesaja. Apg.8:27-28

Den öde vägen är inte längre öde, utan här kommer ett ekipage med en man som läser ur Jesaja bok. Denne etiopiske man kommer att bli en välsignelse för sitt land och Guds ord kommer att få en ny plats att hamna på. Vi läser vidare!

29 Då sade Anden till Filippus: "Gå fram till vagnen och håll dig tätt intill den." 30 Filippus skyndade fram, och när han hörde honom läsa profeten Jesaja frågade han: "Förstår du vad du läser?" Apg.8:29-30

Anden talar till Filippus och han lyder. Han skapar också en kontakt genom att ställa en fråga till hovmannen. En enkel fråga, men ändå djupgående som kommer att utvecklas till en givande dialog.

 

31 Mannen svarade: "Hur skulle jag kunna det, om inte någon vägleder mig?" Och han bad Filippus stiga upp och sätta sig bredvid honom. Apg.8:31

Hovmannen ger respons direkt och ber Filippus hoppa upp i vagnen. En god start till en fruktbärande relation.

32 Skriftstället som han läste var detta:

Liksom ett får som förs bort till att slaktas,
och liksom ett lamm som är tyst inför den som klipper det,
öppnade han inte sin mun.[g]
33 Genom hans förnedring blev hans dom borttagen.
Vem kan räkna hans släkte? Ty hans liv togs bort från jorden.

34 Hovmannen sade till Filippus: "Jag ber dig, säg mig, vem är det profeten talar om här, om sig själv eller någon annan?"  Apg.8:34

Hovmannens ärlighet och hans längtan att förstå texten ger Filippus nästan ett ”dukat bord” av möjligheter. Ledd av den helige Ande börjar Filippus att berätta om Jesus för hovmannen.

 35 Då tog Filippus till orda och började utifrån detta skriftställe predika evangeliet om Jesus för honom. Apg.8:35

Processen har börjat, bibelstudiet är i gång. Allt är förberett och allt sker genom den helige Andes vägledning. Filippus är påläst och vet hur han ska berätta på bästa sätt för att ge insikten i Guds ord om vem Jesus är och vad han har gjort för oss alla.

Men, vem är då denne hovman från Etiopien? Vi kan ana att han är en proselyt, en hedning som bejakar judendomen och allt det innebär.

 36 När de nu färdades vägen fram, kom de till ett vatten, och hovmannen sade: "Se, här finns vatten. Vad hindrar att jag blir döpt?"[h] 38 Han befallde att vagnen skulle stanna, och både Filippus och hovmannen steg ner i vattnet och Filippus döpte honom. Apg.8:36-38

Filippus har lyckats med sitt uppdrag beroende på lydnad, lyssnandet och kunskap. Hovmannen blir döpt och en ny lärjunge till Jesus Kristus är född. Jublet i himmelen stiger över ytterligare en medborgare i Guds rike.

 39 När de hade stigit upp ur vattnet, ryckte Herrens Ande bort Filippus, och hovmannen såg honom inte mer men fortsatte glad sin resa. Apg.8:39

 

 

Här ska vi stanna till och se vad det var som hände där på vägen! Vi kan konstatera att Filippus blev ”borttagen” av den helige Ande. Det verkar som om han inte ens han säga farväl. Hovmannen fortsatte sin resa och var glad. Vad kan vi läsa ut av detta?

Låt mig påminna om en mycket vanlig reaktion efter att vi berättat om Jesus för någon. Vi har bjudit in till hemgruppen eller till någon typ av gudstjänst. Vi står där och väntar, men hon/han kommer inte. Ofta kommer en känsla av besvikelse, tomhet och kanske även frustration!

Den här reaktionen tror jag kommer från den mänskliga naturen! Jag bjöd ju in, vad gjorde jag för fel? Räckte inte min berättelse, missade jag något? Jag har själv brottats med reaktionen både tankemässigt och känslomässigt.

Därför är berättelsen om Filippus och hovmannen en ögonöppnare för något viktigt. Min mentor Sven Reichmann berättade vid ett tillfälle följande:

”Vi kristna ska se oss själva som ett äppelträd, översållade med goda äpplen. Varje gång vi berättat om Jesus lämnar vi ett solvarmt, moget äpple. När den vi pratat med tar emot vår berättelse tar han emot ”äpplet” och går i väg. Vårt jobb är avklarat och nu, berättade Sven, tar den helige Ande över.”

Den här bilden har blivit en ständig följeslagare för mig och den ger en sådan djup frid. Jag kan i viss mån ”släppa” hela situationen och veta att han/hon är i goda händer. Den helige Ande har tagit över och börjat sitt verk.

Har jag då inget ansvar längre? Jo! Vårt största ansvar är att be för personen och välsigna hans/hennes liv.

Om vi bytt adresser eller telefonnummer, avvakta och låt inte skeendet störas. Plötsligt kommer maningen att skicka ett sms eller kontakta, då är tiden mogen. Ligg inte på som en igel utan be om tålamod. Det där äpplet du gav ska tuggas, smältas och göra sitt jobb. Den processen kan vara olika från person till person.

Tålamod är en dyrbar gåva, be om den!

 17 Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. 18 Liksom du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. 19 Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen. 20 Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord[a] kommer att tro på mig. Joh.17:17-20

Jesus ber för oss och han ber för dem som vi delat Guds ord med. Där vilar en trygghet, förvissning och glädje. Du kommer att få se dem förr eller senare och det beror på att du gjort Guds vilja.

Du har gett en god frukt så att mottagaren kan smaka och se att Gud är god.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...