måndag 20 mars 2023

Vår tillflykt

 



Vår tillflykt

 

 


Jag läste texterna nedan i morse. Det kändes som om tiden stod stilla, när jag SÅG vad som stod där. Herren är GOD och är en säker tillflyktsplats för alla livets situationer. Han är ALLTID där. Desto oftare vi flyr till Honom, desto mer lär vi känna Honom.

Vi ska också komma ihåg att vi inte bara ska söka Herren i trångmål, utan ständigt leva med Honom i vår vardag. Vi ska undvika att göra ”privata zoner” där vi stänger ute Guds härlighet.

Jesus vill att vi ska dela allt med Honom, stort som smått. Han är vår Herre, Kung, Frälsare och vår VÄN.

Herren är god,
        en tillflykt på nödens dag,
    han känner dem
        som flyr till honom. Nahum.1:7

Därför ska inte de gudlösa
        bestå vid domen,
    inte syndarna
        i de rättfärdigas församling.
Herren känner
        de rättfärdigas väg,
    men de gudlösas väg
        leder till fördärvet.
Ps.1:5-6

Det är bara genom vår bekännelse och vår tro på Jesus som vi kan bli rättfärdiga. Vi kan försöka in i evighetens att nå vår egenrättfärdighet. Vi kan lägga ner hela det projektet, det är lönlöst.

 19 Men Guds fasta grund består och har detta sigill[d]: Herren känner de sina, och: Var och en som åkallar Herrens namn ska hålla sig borta från orättfärdighet. 2Tim2:19

 

 

Han ska döma världen
        med rättfärdighet,
    hålla dom bland folken
        med rättvisa.
10 Herren är en borg
        för den förtryckte,
    en borg i nödens tider.

11 De som känner ditt namn
        litar på dig,
    för du överger inte dem
        som söker dig, Herre. Ps.9:9-11

Men då talade de som
    vördar Herren med varandra,
        och Herren hörde och lyssnade.
    En minnesbok skrevs inför honom
        för dem som vördar Herren
            och respekterar hans namn.

17 De ska vara min dyrbara egendom,
    säger Herren Sebaot,
        den dag jag utför mitt verk.
    Jag ska förbarma mig över dem
        så som en man förbarmar sig
            över sin son som tjänar honom. Mal.3:16-17

 

17 Han har kommit och förkunnat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära. 18 Genom honom har vi båda i en och samme Ande tillträde till Fadern.

19 Därför är ni inte längre gäster och främlingar, utan medborgare med de heliga och medlemmar i Guds familj. 20 Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. 21 I honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren, 22 och i honom blir också ni sammanbyggda till en boning åt Gud genom Anden. Ef.2:17-22

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...