måndag 22 november 2021

Jesus och den rike mannen och den fria viljan

 



Jesus och den rike mannen

Den fria viljan

 

Helsingborg 20 november 2021


16 En man kom fram till Jesus och frågade: "Mästare, vad ska jag göra för gott för att få evigt liv?" 17 Jesus sade till honom: "Varför frågar du mig om det goda? Det finns bara en som är god. Och vill du gå in i livet, så håll buden." 18 Han frågade honom: "Vilka?" Jesus svarade: "Du ska inte mörda. Du ska inte begå äktenskapsbrott. Du ska inte stjäla. Du ska inte vittna falskt. 19 Hedra din far och mor. Och du ska älska din nästa som dig själv."[g]

20 Då sade den unge mannen till Jesus: "Allt det har jag hållit. Vad är det då jag saknar?" 21  Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då kommer du att ha en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." 22 När den unge mannen hörde det svaret gick han bedrövad bort, för han ägde mycket. Matt.19:16-22

 

Bibeltexten ovan är en text som många av oss är bekanta med. Vi har hört den i söndagsskolan, den har predikats om många gånger och även undervisning har gått ut från texten.

Men….

Det finns en risk med alla välbekanta texter att de inte riktigt får grepp om oss. Jag menar att välbekanta texter blir enbart som ett konstaterande. De blir självklara och därför ska vi ta och ”gräva lite” i denna välbekanta text.

·         Det är den rike mannen som söker upp Jesus

·         Han har en viktig fråga till Jesus

·         Han vill ha reda på hur han får evigt liv

Vi kan se att mötet får en bra start och frågan fångar Jesu uppmärksamhet. Jesus svarar:

·         Varför frågar du mig om det goda

·         Vill du gå in i livet, så håll buden

Jesus svarar ganska allmänt. Jesus vet att den rike mannen är jude och är bekant med Skrifterna.

Den rike mannen ställer en fråga till:

·         Vilka bud?

När den rike mannen ställer frågan så kan vi uppfatta att han medvetet söker en ”genväg” för att så lätt som möjligt hitta vägen till det eviga livet, som är orsaken till hans fråga.

Jesus svarar med att räkna upp budorden. Mannen lyssnar och efter en stund svarar han:

·         Allt har jag hållit. Vad är det då som jag saknar?

Redan här kan vi se att han svar inte stämmer med hans situation. Sista budet som Jesu nämner, att älska sin nästa, hade han inte levt upp till.

Jesus ger honom ett svar som han inte hade räknat med i vers 21. När mannen får höra svaret inser han att det är kört för honom. Han kan inte skilja sig från sina rikedomar och annat han äger.

Men….

Den rike mannen tolkar Jesus på helt felaktigt sätt! Jesus ville inte att han skulle ge sig ut i fattigdom och tiggeri utan att han ska ändra på sitt fokus. Bort från egoismen, grundsynden, som handikappar alla människor.

Den rike mannen har blivit avslöjad och bedrövad. Han vänder ryggen till Jesus och går sin väg för han vet att han äger mycket och där ligger hans liv.

Jesus lät honom gå sin väg! Han gjorde inte som vi ibland kan lockas göra, nämligen att gå ifatt honom och börja med olika övertalningsförsök. ”Vi sätter oss och pratar om hur vi kan lösa problemet!”

De här övertalningsförsöken riskerar alltid att vi ”ruckar” på Guds ord för att ”få honom med oss!” Vi söker en medelväg som kan vara lättare! Pass på! Detta är inte enligt Guds ord.

Det Jesus säger gäller och Han är inte villig att ändra på sina ord. Vi har kommit in i en nedåtgående spiral för att få så många ”medlemmar” som möjligt. Vi har blivit villiga att ändra och förvanska Guds ord. Gör vi så får vi ingen del av välsignelsen. Vi ska följa Jesus.

Gud har gett oss den dyrbara gåvan av en fria vilja och den kommer Han aldrig att ändra på. Gud är allsmäktig, men Han kommer aldrig att tvinga oss till ett beslut som inte är vårt.

    Saliga är de som hungrar
            och törstar efter rättfärdighet,
        för de ska bli mättade. Matt.5:6

Den rike mannen hade ”missat” den här versen. Han hade varken hunger eller törst efter rättfärdighet (att tillåta sig att ständigt påverkas av Gud och hans rättfärdighet). Hela hans liv kretsade runt honom själv och allt som han ägde.

14 Efter att Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds evangelium. 15 Han sade: "Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!" Mark.1:14-15

16När han gick längs Galileiska sjön såg han Simon och hans bror Andreas. De stod och kastade ut nät i sjön, för de var fiskare17 Jesus sade till dem: "Kom och följ mig, så ska jag göra er till människofiskare." 18 Genast lämnade de näten och följde honom. Mark.1:16-17

Vi ska se närmare på en annan sak som vi kan lära av texten vi började med om den rike mannen.

Låt mig ge ett exempel!

Du sitter i ett samtal med någon som har en jobbig situation som påverkar honom/henne negativt. Samtalet flyter på och ni har en fin stund. Plötsligt får du ett ord inom dig och delar ordet. Det blir en reaktion som du kanske inte räknat med. Villigheten att ta emot och pröva finns inte där! Behåll din frid och lyssna till den du samtalar med. Det är nu den fria viljan gör entré!

Den du samtalar med vill inte höra längre, utan värjer sig på olika sätt. Samtalet dör ut och tystnaden lägger sig tungt över er. Du som leder samtalet gör klokt i att förbli tyst och invänta den andre.

Här finns en risk att vi börjar ”övertyga” och det slutar alltid illa. Nu är tillfället för den som har det jobbigt att pröva, lyssna och ta ett beslut, utifrån den fria viljan. Du har gjort ditt och du kan vila i Herren.

Jag har varit på möten där predikanten har övertygat, argumenterat och på andra sätt manipulerat människor till att gå fram till bön om frälsning. Det blir ingen längtan, frid, glädje och beröring om vi gör så. Det skapar dåligt samvete!

Grunden i alla samtal ska alltid vara att hålla oss nära Guds närvaro, se på Jesus och vara känsliga för den helige Ande. När vi säger något utifrån detta synsätt skapas goda förutsättningar till förändring till det bättre.

Den som lyssnar och vill ha råd eller hjälp har vi inget ansvar för, utan hans eller hennes beslut är ”bara” deras egna. Den fria viljan.

 

Det är alltid en stor glädje att se någon bli befriad och förd ut på de gröna ängarna och till det friska vattnet. Vi har bara varit en kanal till att ”se” på ett annat sätt än det invanda/inlärda.

37  På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om någon är törstig, kom till mig och drick![g] 38 Den som tror på mig, som Skriften säger[h], ur hans innersta ska strömmar av levande vatten[i] flyta fram." 39  Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Anden hade nämligen inte kommit än, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad. Joh.7:37-39

Gud tvingar ingen, Jesus forcerar ingen till beslut, utan Han vill att vi ska komma frivilligt ur en längtan. Törsten driver oss till Honom som är det levande vattnet, från vilket ALLT LIV HÄRSTAMMAR FRÅN – Jesus är Herre.

Återigen är den fria viljan avgörande, samtidigt som vi är ansvariga för våra egna tagna beslut – i den fria viljan! Vad kan vi då lära oss av avsnitten om ”den rike mannen?”

Jag tror att det viktigaste är att var och en prövar sig själv och vågar vara ärlig inför texten och låta den läsa oss var och en.

En sak ska vi se och det var att han hade en längtan. Den var uppriktig. Han fick svaret av Jesus och det kunde han inte ta. Han valde att vända om på fel sätt – bort från Jesus. Hur det gick för honom sedan vet vi inte och ska inte spekulera i heller.

Men en sak bör vi påminna oss om och det är att mötet med Jesus lämnar oss aldrig oberörda. Det finns där alltid inom oss. Jag vet av egen erfarenhet!

Men allt det som förr var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, för jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som skräp, för att vinna Kristus och bli funnen i honom – inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tron på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron. 10 Då får jag lära känna Kristus och kraften i hans uppståndelse och dela hans lidanden genom att bli lik honom i hans död, 11 i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda. Fil.3:7-11

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...