måndag 15 november 2021

Varför bar det inte hela vägen för Petrus?

 



Varför bar det inte hela vägen för Petrus?

 


 27 Men genast sade Jesus till dem: "Var lugna! Det Är Jag[g]. Var inte rädda."

28 Petrus svarade: "Herre, om det är du, så befall mig att komma till dig på vattnet." 29 Han sade: "Kom!" Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till Jesus. 30 (H) Men när han såg hur stark vinden var, blev han rädd. Han började sjunka och ropade: "Herre, rädda mig!" 31 Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade: "Så lite tro du har! Varför tvivlade du?" 32 De steg i båten och vinden lade sig33 (I) Och de som var i båten tillbad honom och sade: "Du är verkligen Guds Son!"  Matt.14:27-33  

 

Varje gång som jag läser om Petrus fylls jag av stor tacksamhet. Petrus påminner mig på många sätt om min egen livsresa. Jag tror att Jesus valde ut Petrus av ett speciellt syfte och det ska vi försöka reda ut idag.

Vem var Petrus och hur såg hans historia ut? Genom de olika evangelierna vet vi en hel del om Petrus. Vi har också uppgifter om honom i Apostlagärningarna och hans egna brev. Låt oss titta lite närmare!

·         Petrus var fiskare

·         Han hade familj

·         Hans bror Andreas gjorde honom bekant med Jesus

·         Han var en skrävlare

·         Han var bekant med Johannes Döparen

Petrus var nog också som jag. Inte riktigt överens med sig själv. Han hade lätt att ”ta täten”. Det fungerade ibland, men oftast inte. Ena ögonblicket kunde han förmedla någon gudomlig, nästa stund ”suddade han ut allt” med sitt mänskliga sätt. Det är nog ingen överdrift att hans sätt överensstämmer med många av oss.

Sedan finns det två helt avgörande händelser som förvandlade Petrus till att bli den Petrus som Jesus såg när han blev kallad till tjänst. Vi kommer in på det lite senare, först ska vi gå på vattnet tillsammans med Petrus.

Vad var det egentligen som hände där ute på vattnet, mellan båten och Jesus, det avstånd som Petrus faktiskt gick på vattnet! När han såg Jesus och hur han vandrade på vattnet, fylldes han av en entusiastisk tro.

28 Petrus svarade: "Herre, om det är du, så befall mig att komma till dig på vattnet." 29 Han sade: "Kom!"

Petrus började sin vandring på vattnet till Jesus. Något händer och han börjar sjunka. Jesus griper tag i honom och räddar honom från att drunkna. Det finns många olika ”förklaringar” till varför han sjönk. Någon säger att det berodde på omständigheterna, andra att han blev rädd. Det finns säkert många fler förklaringar.

Jag tror, att så länge Petrus hade blicken, enbart på Jesus fungerade vandringen på vattnet. För ett ögonblick ändrades blickens fokus till något annat. Den mänskliga naturens tankar tog över! Tanken kan ha låtit ungefär så här: ”Vad har jag gett mig ut på, jag klarar inte detta, jag sjunker! Mycket riktigt, han sjönk!

Jag vill inte på något sätt ringakta omständigheternas och rädslans betydelse, den drabbar oss alla på ett eller annat sätt i vår livsvandring. Som kristen får man bli rädd av olika orsaker. Samma gäller för omständigheterna i våra liv. Det finns inga dåliga och bra kristna i frågan om rädsla och omständigheter!

Frågan är snarare hur vårt fokus ser ut och hur det är uppbyggt. Det kan vara så att vi vet vem Jesus är, men känner honom inte. Vi kan ha läst Bibeln hela livet, men inte släppt in Honom i våra liv. Han har knackat och knackat, men vi har inte öppnat dörren för Honom. Slutligen kan det vara så att traditionen vi lever i inte kan acceptera undrets kraft.

Ibland undrar jag hur Petrus kände sig när han dyngsur släpades ombord på båten igen. Det finns ingen berättelse om hur situationen avslutades för Petrus.

30 (H) Men när han såg hur stark vinden var, blev han rädd. Han började sjunka och ropade: "Herre, rädda mig!" 31 Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade: "Så lite tro du har! Varför tvivlade du?" 32 De steg i båten och vinden lade sig. 33 (I) Och de som var i båten tillbad honom och sade: "Du är verkligen Guds Son!"  Matt.14:30-33

Det vi vet med säkerhet är att hela berättelsen blev en bekräftelse på vem Jesus är i orden: Du är verkligen Guds Son!”

Tillbaka till Petrus igen! Jag nämnde att Petrus gick på en entusiastisk tro! Vad menar jag med det? Denna tro bygger på fel grund och det beror på att vi vill ha en tro som bygger på hur man gör!

 

Det är något naturligt grundläggande att veta hur man gör, för att kunna göra något. Det är rätt, men i Guds rike gäller helt andra förutsättningar. I Guds rike gäller ett annat sätt. Grunden till denna undervisning vill föra oss fram till mognad, stabilitet och självständighet. Genom denna undervisning kan vi tillsammans med Jesus driva ut all typ av rädsla. Vi kan också tillsammans med honom ta tag i omständigheterna som kommer emot oss!

Häri ligger den stora skillnaden! Den entusiastiska tron, var för Petrus ständigt ett dilemma och detta har också varit mitt stora problem. När det händer något, blir resultatet ofta ett fall och detta har en benägenhet att hända om och om igen. Men tack och lov, det finns en väg ut ur detta ekorrhjul.

(C) Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. (D) Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra(E) Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och vissnar. Sådana grenar samlar man ihop och kastar i elden, och de bränns upp. (F) Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. (G) Min Far förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.  Joh.15:4-8 

Ytterligare ett välbekant bibelord som berättar hela hemligheten i ett fungerande kristet liv. Inympade i Honom. Här handlar det inte om spontanitet eller entusiasm utan bygger helt på tillit, trohet och förtröstan på honom som är Livet. Allt det andra är bara flyktig informationsbejakande som flyger iväg vid minsta motstånd.

Jesus berättar om rik frukt! För att vi ska kunna bära frukt ska vi vara inympade. Grenen får växa till, in i det heliga trädet. Efter hand får grenen blad och blommor. Sakta bildas frukten på grenen. Varför? Vårt inympade tillstånd blir permanentat och stabilt i trädet som vi blivit inympade i genom nåd.

Vi har lät att glömma att den kristna tron är en process som är ömsesidig! I den finns den livgivande dialogen i bön, lovsång och hur vi läser Guds ord. Vi är alltid på väg, inte på flykt, utan i sällskap med Jesus. Han var mästerlig på att röra sig i alla sorters miljöer. Han hade samma budskap till alla: ” Omvänd er, Guds rike är nära.” I den nära relationen med Jesus blir vi förvandlade till nya skapelser, det sker alltid genom Jesu ord till oss.

Då fäste de blicken på honom, och Petrus sade: "Se på oss!" Mannen såg uppmärksamt på dem och väntade sig att få något. Men Petrus sade: "Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig. I Jesu Kristi nasaréns namn: res dig och gå!" Han grep honom i högra handen och reste honom upp, och genast fick mannen styrka i fötter och vrister. Han hoppade upp och stod upprätt. Sedan började han gå och följde med dem in i templet där han gick runt och hoppade och prisade Gud. Allt folket såg hur han gick omkring och prisade Gud, 10 och när de kände igen honom som mannen som hade brukat sitta och tigga vid Sköna porten utanför templet, fylldes de av bävan och förundran över det som hade hänt med honom.  Apg.3:4-10 

Här möter vi en helt annan Petrus! Skillnaden är att Petrus har gjort det livsavgörandet mötet med Jesus. Han har fått nåd och blivit given en ny sorts frimodighet. Han har lämnat allt det mänskliga och genom detta blivit en helt förvandlad person. Jag tror att det var denne Petrus som Jesus såg när han kallade honom vid sjöstranden, originalPetrus!

Alla som kände Petrus kunde känna igen honom, men samtidigt inte! Hans kropp och hans utseende var bekant, men orden och kraften i dem, kände omgivningen inte igen. När vi ser detta kan vi förstå att ordspråket: ”Du är bra och du duger!” blir en falsk förhoppning! Jesus ser dig och vet vem du är, men han längtar efter den inre förvandlingen. Där finns den stora förändringen. Den mänskliga naturen har inte herravälde längre utan vi har blivit en ny skapelse i Honom.

(D) Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? Men när jag nu har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg. (E) Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er.  Joh.16:5-7 

För Petrus blev livet helt annorlunda efter att han lämnat spontaniteten och entusiasmen. Den helige Ande hade fått sin boning i honom istället. Han behövde inte längre leva i ovissheten. Nu hade han fått visshet och han visste att nu bar det hela vägen, oavsett vad som hände. Han hade fått en välsignad självinsikt.

Herren är min herde,
    mig ska inget fattas.
(
B) Han låter mig vila på gröna ängar,
    han för mig till vatten
        där jag finner ro.
(
C) Han ger liv åt[a] min själ,
    han leder mig på rätta vägar
        för sitt namns skull. 
Ps.23:1-3

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...