tisdag 7 februari 2023

Del 34 !Tim.2:1-4

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 34

Bibelställe 1Tim.2:1–4
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigtSådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. 1Tim.2:1–4

Utan att överdriva kommer frågan ganska ofta bland oss kristna: ” Vad innebär det kristna livet egentligen?” Vi brottas med frågan och på något sätt gör vi den till något komplicerat! Vi ”brottas”, men hur är vår brottningskamp? Är det en ensam kamp, eller med en uppslagen bibel? Frågan kanske måste ställas om till en bön.

Bibeltexten ovan är svaret på mångas frågor i kampen om vad det kristna livet innebär. De flesta av breven Paulus skriver är till församlingar. Men de två breven till Timoteus är personliga brev. Jag tror att det är viktigt att vi läser dessa brev extra noga.

Vad jag förstår hade Paulus en speciell relation till Timoteus. Han betraktade honom som sin ”son.”

Vad är det då Paulus skriver till sin ”son” i bibeltexten ovan? Jag vill gärna benämna texten som BASIC; grundläggande över hur vi ska leva det kristna livet. Vi ser lite närmare på texten tillsammans!

 

·         Först av allt, tre ord med stor tyngd, en uppmaning, påminnelse och en förmaning till oss att vi ska be, åkalla och vara i förbön och tacksägelse för alla människor.

Redan här kan det skapas ”gnissel nr1l” över att vi ska be för alla människor. Det finns inga undantag, alla människor. Den mänskliga naturens tankar skenar iväg och bilder på människor passerar i vårt inre.

Ett personligt exempel!

Jag hade en arbetskamrat och han och jag gick inte riktigt ihop. Det blev krockar hela tiden. Ofta kom jag hem och klagade och till slut sa Monica: ”Be för honom!” Hmm, blev svaret men till slut började jag be för honom. Vad hände? Jo, han förändrades inte mycket, men min attityd till honom blev förändrad. En fin relation skapades.

·         Vi ska be för kungar och alla i ledande ställning!

Här infinner sig ”gnissel nr 2” och här blir det återigen ansikten som dyker upp, även här, utifrån vår mänskliga natur och hur vi bedömer dessa människor. Men Paulus ser alla människor som Guds skapelse och så ska också vi se på dem. Han ger också svaret på varför i v3

·         Sådant är rätt och behagar Gud!

Att börja protestera mot ett sådant påstående eller förmaning är lönlöst. Vi kan läsa vidare i texten och se varför!

·         Som vill att alla människor skall bli frälsta!

Varje dag behöver vi ha detta som en postitlapp, synlig, på en bra plats. Vår mission är att vara föredömen, inte för att bli beundrade, utan för att avvika från mängden. Nu kom ”gnissel nr3”! Avvika från mängden är inte alltid det enklaste, beroende på att vi inte vill avvika. Vi har en benägenhet att vilja smyga in i mängden.

Johannes Döparen trädde fram i öknen och förkunnade omvändelsens dop till syndernas förlåtelse. Och hela Judeen och alla Jerusalems invånare kom ut till honom och bekände sina synder och döptes av honom i floden Jordan. Johannes var klädd i kamelhår och hade ett läderbälte om livet, och han levde av gräshoppor och vildhonung. Han förkunnade: "Efter mig kommer den som är starkare än jag, och jag är inte ens värd att böja mig ner och knyta upp hans sandalremmar. [b] Jag döper er med vatten, men han skall döpa er i den helige Ande." Mark.1:4-8

Jag tror inte att vi alla ska avvika så radikalt som Johannes Döparen gjorde när han predikade omvändelse vid Jordans strand. Men vi kan lära av honom.

 

·         Och komma till insikt om sanningen!

Alla människor uppskattar inte sanningen. Det beror ofta på att när sanningen förmedlas blir allt väldigt närgånget och skapar tankar som man inte kan hantera.

För oss som vill leva med Jesus är sanningen det som bär oss, orsaken till detta är att Jesus är Sanningen. Hans sanning förvandlar oss.

Vi har gått igenom bibeltexten och kommit fram till att det finns tre ”gnissel” och alla dessa härstammar från den mänskliga naturen. Dessa tre sätter käppar i hjulen och gör att vi stannar upp och inte kommer vidare i vårt kristna liv. Hur hanterar vi detta på bästa sätt?

 19 Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig. 21 Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal.2:19-21

I Galaterbrevet, ett av Paulus viktigaste brev, är han är tydlig med att inte förvanska Guds ord och betonar hur viktigt det är att följa evangeliet. Här berättar Paulus också om betydelsen av att dö bort från sitt ”jag” och i stället låta Kristus leva i oss!

 Vi ska påminna varandra om att detta INTE är en quick fix utan en ständigt pågående process, som jag säger ja eller nej till. Vi har den fria viljan att välja. Samtidigt är Paulus noga med att berätta att detta är enda vägen till ett fungerade kristet liv.

Handen på hjärtat, visst är det hit vi innerst inne vill komma; att alltid vara i Guds närvaro!

19 Jesus svarade dem: "Amen, amen säger jag er: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra. Ty vad Fadern gör, det gör Sonen. Joh.5:19

 

Relation

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...