onsdag 27 april 2022

 



Tro är gemenskap med Jesus

 


 

(C) Mina älskade, trots[b] min stora iver att skriva till er om vår gemensamma frälsning fann jag det nödvändigt att skriva och mana er fortsätta kämpa för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.  Judas v3

 

Judas, Jesu halvbroder, skriver till församlingen och då också till oss, att vi ska kämpa för den tro som blev given som en gåva till oss.

När jag ger en gåva till någon så blir den personlig. Gåvan har en avsändare och då ävenen mottagare. Det är alltså inte så att det bara sker, utan det finns en plan eller tanke. Jag har en relation till den som får min gåva – jag vill ge något gott till någon!

Precis så ska vi se på tron som en personlig gåva från Gud, till oss var och en. Den blir möjlig när jag tagit emot Jesus som min frälsare. Han kommer till mig – och jag välkomnar Honom in i mitt hjärta.

Desto mer jag lär känna honom, desto mer får jag del av Honom och det föder tro i mitt hjärta. Vi har en ömsesidig gemenskap – en relation, Han är givaren och jag är mottagaren.

12 (K) Det är därför jag får lida allt detta. Men jag skäms inte, för jag vet vem jag tror på, och jag är övertygad om att han har makt att fram till den dagen[e] bevara det som anförtrotts mig. 13 (L) Som mönster för en sund förkunnelse ska du ha de ord som du har hört av mig, i tro och kärlek i Kristus Jesus. 14 (M) Bevara det goda som anförtrotts dig genom den helige Ande som bor i oss. 2Tim.1:12-14

Jag vet vem jag tror på, skriver Paulus till sin lärjunge Timoteus. Vad innebär detta? Tron är en livsinställning och något som jag aktivt vill. Det räcker inte att samla en massa fakta och hålla det för sant! Liv i tron kommer av gemenskapen med Honom som är Livet – Jesus Kristus.

Går det att beskriva hur detta går till, utan att bli ”teknisk rådgivare?”

17 (M) Alltså kommer tron av predikan[h] och predikan genom Kristi ord. Rom.10:17

En predikan som ”föds” genom Kristi ord föder tro i vårt hjärta. Den helige Ande talar till min ande. Här skapas en kommunikation som bär mig vidare i livet. Varje gång det är Krist ord som ges till mig skapas en respons. Det skapar enhet, frimodighet och anledningen är att jag har kontakt med Givaren.

Därför är det viktigt att pröva all förkunnelse och det är bara möjligt genom hur mycket jag läser min Bibel. För all predikan skall ställas under Guds ord. Finns det för mycket personliga utsvävningar finns risken att detta skymmer Guds ord. Risken finns att allt för yviga och gester suddar bort budskapet. Nu menar jag inte att allt ska vara framfört med stort allvar, för det skymmer också budskapet.

En förkunnare som är trygg i Herren behöver inget annat än den helige Andes vägledning och där finns mycket glädje, frid och tro, född ur Guds ord.

Vissheten att vara älskad, skapar tro i våra hjärtan.

 

Herren är min herde,
    mig ska inget fattas.
(B) Han låter mig vila på gröna ängar,
    han för mig till vatten
        där jag finner ro.
(C) Han ger liv åt[a] min själ,
    han leder mig på rätta vägar
        för sitt namns skull. Ps.23:1-3

 

 

Ditt ord är mina fötters lykta
    och ett ljus på min stig.
Ps.119:105

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...