måndag 25 april 2022

 



Tron kommer av predikan



Ofta ställer vi frågan hur tron kommer in i en människa – eller hur kan tro födas i en människa?

Vi kan lockas på olika sätt att ”montera ner” och förklara eller ge ”råd på detta om tro! Vi försöker var ställföreträdande rådgivare, som på många sätt kan hindra någon att komma till tro. Jag menar inte att vi ska samtal om tro. Risken finns att vi lägger över min erfarenhet över på någon annan i en helt annorlunda livssituation. Det kan riktigt snett.

Det som fungerar bäst är att lyssna till Guds tilltal i Bibeln – och i förkunnelse byggd på Guds ord. Hur gjorde Gud i begynnelsen? Han talade ut ord och det blev som Han sa. Precis allt bygger på vad Gud säger; löftena till oss – och det skapar tro.

Jesus återspeglade detta när Han gick här på jorden och de som skedde då, vill Han ska ske även idag!

39 Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: "Tig! Var tyst!" Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla. 40 Han sade till dem: "Varför är ni rädda? Har ni fortfarande ingen tro?" 41 (N) Då greps de av stor fruktan och sade till varandra: "Vem är han? Till och med vinden och sjön lyder ju honom!" Mark.4:39-41

 40 Då hånskrattade de åt honom.

Men han skickade ut allesammans, tog med sig barnets far och mor och sina lärjungar och gick in dit där barnet låg. 41 Och han tog barnets hand och sade till henne: "Talitha koum!" Det betyder: "Flicka, jag säger dig, stå upp!" 42 Genast reste sig flickan och började gå omkring – hon var tolv år – och de blev helt utom sig av häpnad. 43 Men han befallde dem strängt att inte låta någon få veta det. Sedan sade han åt dem att ge henne något att äta. Mark.5:41-43

 När han gick ner från berget följde stora skaror efter honom. (A) Då kom en spetälsk[a] fram och föll ner för honom och sade: "Herre, om du vill, så kan du göra mig ren." Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" Genast blev mannen ren från sin spetälska. Matt.8:1-3 

Genom att se på Jesus och hur han gjorde och talade ut, kan vi se innebörden av följande:

 (A) Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om[a] ting som man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd(B) Genom tron förstår vi att universum har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebr.11:1-3

Här träder trons hemlighet fram för att förstå och få insikt över ”det osynliga! Det blir plötsligt levande för oss. Vi kan också läsa följande text:

12 (D) Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar13 (E) Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat[f] för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars. Hebr.4:12-13 

Fast vi periodvis kan uppleva en brist på tro, då är det Ordet som levandegör vår tro. Det som är skrivit – är levande och sant! För att en gemenskap ska bli levande måste man umgås i alla livets olika skiftningar. Inte bara, när allt bara flyter på, utan även i livets uppförsbackar.

 

Abraham trodde, fast allt verkade kört!

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...