tisdag 26 april 2022

 



Trons kanal

 


 

 

När jag var ung, fanns det radioapparater utrustade med många knappar och rattar. En ratt var mycket viktig, frekvensratten. Med den rattade man in de olika radiostationerna. Speciellt sena kvällar var det spännande att ratta in Radio Luxenburg. Där fanns den senaste låtarna. Där spelades Beatles senaste låt först av alla radiostationer.

Jag använder den här bilden för att påminna oss om betydelsen att ”ratta in” trons kanal för här finns allt som vi behöver för att leva det kristna livet – fullt ut!

”Trons kanal” är Jesus Kristus – och att leva i Honom. Kryptiskt? Jag ser det som att desto mer vi umgås med Jesus – desto mer kommer vi till insikterna i vår livsvandring med Honom. Detta är att ”ratta in den rätta frekvensen” för när vi lever i gemenskap med Jesus i Guds ord och ”ser allt” han gör – då inser vi att Han vill att vi ska göra som Honom.

(E) Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er.[b] För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.

Vem av er ger sin son en sten när han ber om bröd? 10 Eller en orm när han ber om fisk? 11 Om nu ni som är onda förstår att ge goda gåvor till era barn, hur mycket mer ska då inte er Far i himlen ge det som är gott till dem som ber honom? Matt.7:7-11

Här finner vi ratten till ”trons kanal!

Med andra ord, ingenting är omöjligt tillsammans med Jesus på denna frekvens -att se och lära av Jesu gärningar. Vi ska dock vara noga med att inte ”härma eller kopiera” utan allt ska vara fött av Jesus.

25 (R) Detta har jag talat till er i liknelser. Men det kommer en tid när jag inte längre ska tala till er i liknelser, utan öppet förkunna för er om Fadern. 26 Den dagen ska ni be i mitt namn. Jag säger inte att jag ska be till Fadern för er. 27 (S) Fadern själv älskar er, för ni har älskat mig och tror att jag har utgått från Gud. 28 Jag har utgått från Fadern och kommit till världen. Nu lämnar jag världen och går till Fadern."

29 Då sade hans lärjungar: "Nu talar du öppet och inte i liknelser! 30 Nu vet vi att du vet allt och inte är beroende av att någon frågar dig. Därför tror vi att du har utgått från Gud." 31 Jesus svarade: "Nu tror ni. 32 (T) Men det kommer en tid, och den är redan här, när ni ska skingras var och en åt sitt håll och lämna mig ensam. Men jag är inte ensam, för Fadern är med mig. 33 (U) Detta har jag sagt er för att ni ska ha frid i mig. I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen."  Joh.16:25-33 

Genom att leva i ”trons kanal” förstår vi vad Jesus menar i texten ovan. Han har vunnit – och den segern delar Han med sig till oss. Vi kan få del av Hans liv och det är ett löfte till oss från Honom.

(D) Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? Men när jag nu har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg. (E) Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er.

Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom. (F) Om synd: de tror inte på mig. 10 (G) Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. 11 (H) Om dom: denna världens furste är dömd.

12 (I) Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte bära det nu. 13 (J) Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. 14 Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. 15 (K) Allt som Fadern har är mitt. Därför sade jag att han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Joh.16:5-15 

 

”Tack Jesus att Du gav oss den helige Ande – vår Hjälpare, Tröstare och Vägledare.”

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...