söndag 6 juni 2021

Herden


  

Den rätte herden

11 För så säger Herren Gud: Jag ska själv söka upp mina får och ta mig an dem. 12 (E) Liksom en herde tar sig an sin hjord när han är bland sina får som varit skingrade, så ska också jag ta mig an mina får och rädda dem från alla de orter dit de skingrades en mulen och mörk dag. 13 Jag ska föra dem ut från folken och samla ihop dem från länderna och låta dem komma till sitt eget land och föra dem i bet på Israels berg, vid bäckarna och där man i övrigt kan bo i landet. 14 (F) På goda betesmarker ska jag föra dem i bet, på Israels höga berg ska de få sina betesmarker. Där ska de vila sig på goda betesmarker, och de ska ha rikligt med bete på Israels berg. 15 Jag ska själv föra mina får i bet och låta dem vila sig, säger Herren Gud. 16 (G) De förlorade ska jag söka upp, de som gått vilse ska jag föra tillbaka, de sårade ska jag förbinda, och de svaga ska jag stärka. Men de feta och de starka ska jag förgöra[b]. Jag ska ta hand om dem med rättvisa.  Hes.34:11-16

·         De förlorade ska jag söka upp

·         De som gått vilse ska jag föra tillbaka

·         De sårade ska jag förbinda

·         De svaga ska jag stärka

·         Men de feta och de starka ska jag förgöra.

·         Jag ska ta hand om dem med rättvisa

14 (G) Jag är den gode herden. Jag känner mina får, och mina får känner mig, 15 liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. 16 (H) Jag har också andra får som inte hör till den här fållan[b]. Också dem måste jag leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde. 17 Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. 18 (I) Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta tillbaka det. Det budet har jag fått av min Far."  Joh.10:14-18

Herdens uppdrag beskrivs i texterna ovan. Som jag ser det, råder det ingen oklarhet i vad som förväntas av herden. Hesekiel profeterar om Jesus och Jesus refererar till Hesekiel.

När vi studerar Bibeln kan vi upptäcka många texter som beskriver herdens uppdrag. Det finns olika sorters herdar. En del kan vara bra och andra mycket dåliga. För att lyckas med fårskötsel krävdes en god herde.  Fåren levde ett riskfyllt liv med många faror. En egenskap som är gemensam för alla får är deras egensinnighet. De valde ofta fel vägar och vandrade därför ofta vilse.

Alla liknelser i Bibeln om får i är också en berättelse om oss människor. I alla liknelserna vill de som berättar att vi ska se likheterna mellan får och människor.

Herden har alltså ett uppdrag att skydda och vårda fåren och föra dem på gott bete. Att söka efter friskt vatten ingår i uppdraget för fårens bästa. Om vi nu överför hela tanken till att handla om oss människor, kommer det upp många frågor. Det är min tanke att försöka beröra lite av detta idag!

Herden är en av tjänstegåvorna i Guds rike. Han kan vara pastor eller präst. Hans uppdrag är att se till att vi tillsammans har det bra. Hans uppdrag är inte att vara alla tjänstegåvorna i en person. Är han herde, är det även hans uppdrag att finna apostelns, profetens, lärarens och evangelistens gåva ibland sina får.

Herden första uppdrag är alltså att umgås med dem som är givna till honom. När herden umgås med sina ”får” lär han känna dem på djupet. Ur denna relation kan en mängd gåvor upptäckas och uppmuntras.

11 (H) Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, 12 (I) för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp 13 (J) tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet.  Ef.4:11-13

Nu kommer den viktigaste frågan till oss får i skocken. Hur ska vi förhålla oss till herden? Problemet i kristenheten idag kan uttryckas med ordet ”konsumtion!” Vi kommer till herdens gemenskap med förväntningar på honom och att vi ska få olika saker. Vi behöver se det från ett annat håll och det är att ”ge,” istället för att få.

Vers 13 är en av församlingens eller Kristi kropps viktigaste verser. Däri ligger hela innebörden av lärjungaskapet. Det är inte tjänstegåvorna som ska bygga Kristi kropp, utan det är vi alla som tillsammans ska gå in i lärjungaskapet. För att detta ska kunna fungera behöver vi undervisning som leder till mognad och självständighet. Ska vi då alla bli ”friseglare?”

Så står det inte i texten och det är inget att sträva efter, utan vi ska gemensamt fungera i Kristi kropp. Den som är mogen och självständig kan lättare böja sig under en auktoritet som kommer i Guds kärlek och sanning.

Det är här vi kan mötas i en ande av ödmjukhet och ömsesidig respekt för varandra. Det finns inga tävlingar eller rangordningar i Guds rike. I köttet kan vi inte se eller ta emot detta. Jaget vill inte underordna sig utan reser ragg. Den som lever i mognad och självständighet bryr sig inte om köttet Han/hon vet att jaget leder rakt in i fördärvet.

Nu tänker jag beröra olika beskrivningar av en herde. Om jag söker på ”herde” får jag 66 träffar i Svenska folkbibeln. Där finns olika beskrivningar och Herrens tilltal är alltid med skärpa i texterna. Herden har ett stort ansvar!

Det är först i Nya testamentet som det blir riktigt klart vem herden är och hur hans ska fungera. GT är det profetior, men i NT träder han fram; Jesus Kristus! Med sitt eget exempel visar Jesus oss hur en herde ska fungera. NT visar också att herden väljer ut sina får (lärjungarna) och visar oss hur han ska undervisa, förmana och upprätta dem.

31 (P) Jesus sade till de judar som hade kommit till tro på honom: "Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. 32 Ni ska lära känna sanningen, och sanningen ska göra er fria."  Joh.8:31-32

 

 (F) Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. (G) Min Far förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.

Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10 (H) Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek11 (I) Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och för att er glädje ska bli fullkomlig.  Joh.15:7-11 

Det finns ett samspel mellan Jesus och Fadern. Jesus berättar och undervisar om detta om och om igen. Han vill sätta fokus på detta faktum för att vi ska inse betydelsen av Guds ord i allt ledarskap och lärjungaskap. För att allt ska fungera i Guds rike är det Jesu ord vi ska följa!

En herde enligt Guds vilja ska fungera utifrån vad Guds ord säger, till herden. Den helige Ande är den Hjälpare herden måste vara beroende av. Här finns ingen plats för egna mänskliga tolkningar, utan Guds ord räcker. För vår mänskliga natur kan detta på många sätt stora hinder i vägen. Vi tror att vi kan ”tolka Ordet” utifrån vårt förstånd.

12 (D) Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar. 13 (E) Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat[f] för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.  Hebr.4:12-13

En herdes viktigaste uppgift är att lyssna till Herren genom den helige Ande för att livet ska pulsera bland fåren. När fåren får det som de behöver föds många lamm! En osäker herde sköter inte fåren och därför föds inte lamm!

 Och jag frågade ängeln som talade med mig: ”Vad betyder dessa, min herre?” Ängeln som talade med mig svarade: ”Förstår du inte vad de betyder?” ”Nej, min herre”, sade jag. (B) Då sade han till mig:

”Här är Herrens ord till Serubbabel[a]:
    Varken genom styrka eller makt,
        utan genom min Ande,

    säger Herren Sebaot.  Sak.4:4-6 

Alla herdar som tillbringat tid ute i öknen, av olika skäl, har fått något som inte går att läsa sig till. De har blivit gripna av ödmjukhet, och den upptäckten resulterar i att de vågar bekänna sin svaghet. Plötsligt blir allt mycket lättare att hantera! Hur? Allt hänger inte på mig som budbärare, utan på Honom som sänder budet. Här öppnas möjlighet till ett samspel som är fruktbärande för evigheten!

11 (J) I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin viljas beslut, 12 för att vi som först har satt vårt hopp till Kristus ska bli till hans ära och pris. 13 I honom har också ni, när ni hörde sanningens ord, evangeliet om er frälsning, i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill. 14 (K) Anden är ett förskott som garanterar vårt arv, att hans eget folk ska befrias, till hans ära och pris.  Ef.1:11-14

Min bön och min längtan är att vi alla ska ta emot den helige Ande. Här finns räddningen för allt Guds folk. Bejakar vi Andens ledning kan vi gå i förberedda gärningar. Lägg märke till förberedda! Detta innebär, att det inte är något vi i oss själva tänkt ut! Det är Guds förberedda gärningar och de leder alltid till en säker målgång. Vi går bara med Herren och följer Honom. I Kristus finns ingen plats för tvekan eller osäkerhet.

20 (P) Den kraften lät han verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, 21 (Q) högt över alla härskare, makter, krafter och herradömen och alla namn som kan nämnas, inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande. 22 (R) Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gav han till församlingen[c] 23 (S) som är hans kropp, fullheten av honom som uppfyller allt i alla.  Ef.1:20-23

Våga vara stilla och lyssna! Ge inte upp! Den gode herden ropar på Dig. Han längtar efter att du ska vilja bli Hans.

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...