måndag 28 juni 2021

Bollmottagare!

 




Bollmottagare!

 



24 (N) Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem liknar alltså en klok man som byggde sitt hus på klippan. 25 Regnet öste ner, floden kom och vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det föll inte, för det var grundat på klippan. Matt.7:24-25

 

En bra bollmottagare är en nyckelspelare i alla bollsporter. Han tar emot bollen, skaffar sig en överblick och skickar bollen till den spelare som har den bästa positionen. En bollmottagare ska känna sina medspelare utifrån de roller de är tilldelade. Bollmottagaren har alltid god balans och ser hela tiden möjligheter.

Det här är en bild vi kan överföra till ”församlingslivet.” Ledarskapet ska vara en bra mottagare av Guds ord och ta del av medlemmarnas samtal. Hur då? En god ledare rör sig bland människor, lyssnar mycket och fångar olika signaler. Ledarskapets absolut viktigaste uppgift är att skapa närhet och mognad i församlingen.

I församlingens mognadsprocess syns tydligt vilka som har gåvor som ledarskapet kan vägleda in i någon form av tjänst. Detta kallar vi lärjungaskap! Ledaren fångar upp Guds ord, ger vidare och uppmuntrar. Bollmottagare och bollfördelare.

Men frågan är om det finns tid, kraft, uthållighet och motivation till detta gedigna arbete.

(E) Därför påminner jag dig: låt Guds nådegåva flamma upp igen, den som finns i dig genom min handpåläggning.[c] (F) Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande. (G) Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre, och inte heller för mig som är hans fånge, utan bär också du ditt lidande för evangeliet genom Guds kraft. 2Tim.1:6-8 

I Paulus omsorg och uppmuntran till Timoteus lyser en stor kärlek igenom. Paulus vet som ledare att det är viktigt att gåvorna fungerar och är i full kraft. Han visste av egen erfarenhet hur allt blev trovärdigt när gåvorna fungerade i församlingarna.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen! Det är förödande med församlingar som har mottot att ”volym” är det avgörande för församlingen. Alla medlemmar som kommer behöver tid, undervisning och omtanke. Detta kräver massor av tid. Herden klarar inte detta ensam, han måste ha möjlighet att fördela bollar.

Man har inte börjat detta arbete i tid och lyssnat in; ”var finns Guds gåvor i församlingen?” Vi människor är unika och reagerar olika på detta med gåvor! En del ”kräver” gåvor, andra är tveksamma utifrån falsk ödmjukhet. Men det finns även hos den enskilde en längtan att flöda i gåvan.

(D) Detta säger jag för att ingen ska bedra er med övertalningsknep. (E) För även om jag inte är hos er kroppsligen, så är jag hos er i anden och gläder mig när jag ser er ordning och fasthet i tron på Kristus. (F) Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i honom, (G) rotade och uppbyggda i honom och grundade i tron i enlighet med den undervisning ni fått. Och låt er tacksamhet flöda över. Kol.2:4-7

Evangelium betyder glädjebudskap! Därför skriver Paulus att vi ska flöda över i tacksamhet, inte över Paulus, utan över det budskap han för fram till oss; Jesus Kristus. I tacksamheten kommer allt det andra hamna på rätt plats och som förmerar sig till omgivningen. Tacksamheten är det största vittnesbörd vi kan ge våra syskon och även till världen. Bollmottagare som blir bollfördelare!

Den allvarsamma ”kyrkans” bärare behöver komma tillbaka till tacksamheten för att bli trovärdig. Evangeliet kan vara ett allvarligt budskap med frälsning, omvändelse och pånyttfödelse, men alltid förmedlat i kärlek och sanning. Blir det bara ett allmänt kärleksbudskap har det ingen bärkraft. Likadant med bara sanningen som kan bli onödigt hårt och kantigt.

(F) Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog ut ur världen och gav till mig. De var dina och du gav dem till mig, och de har hållit fast vid ditt ord. Nu har de förstått att allt som du gett mig kommer från dig, (G) för jag har gett dem de ord som du gav till mig. De har tagit emot dem och verkligen förstått att jag har utgått från dig, och de tror att du har sänt mig. Joh.17:6-8 

Jesus är alltså den sanna ”bollmottagaren” genom att han lyssnar på Fadern och ger det vidare. Jesus har alltid ”bollen i rörelse.” Sedan blir det vår tur att bli mottagare av bollen, Hans eviga Ord, som Jesus vill att vi ska skicka vidare i hans förberedda gärningar. Här finns ingen prestation, utan bara ett utgivande och då utifrån vår unika personlighet.

24 (S) Far, jag vill att där jag är, där ska också de som du har gett mig vara med mig. Låt dem få se min härlighet som du har gett mig, för du har älskat mig före världens skapelse. 25 (T) Rättfärdige Far, världen har inte lärt känna dig. Men jag känner dig, och de vet att du har sänt mig. 26 (U) Jag har gjort ditt namn känt för dem. Och jag ska göra det känt, för att kärleken som du älskat mig med ska vara i dem och jag i dem."  Joh17:24-26

Här presenterar Jesus sitt kärleksbudskap mellan honom och sin Fader. Detta budskap bär upp hela skapelsen och det är här vi kommer in. Vi har varit med hela tiden i Guds tanke om oss. Han vet både vår dåtid, nutid och framtid.

Därför kan det bli lite tokigt när vi ber om att komma in i hans plan. Vi är ständigt i hans plan, problemet är att vi har en benägenhet att krångla till saker för oss. Här kommer ordet ”tro” igen och sanningen om ”barnaskapet!” Allt sammanförs i detta med tro, barnaskap och rättfärdighet. Hur då? När vi upptäcker och förstår ordens betydelse upptäcker vi att gemenskapen med Fadern är hela grunden till vår evighetsplan.

Får man skicka tillbaka bollen till Jesus om vi inte förstår något som kommer med bollen? Ja, verkligen och det fina är att vi får tillbaka en riktig ”smörpassning” som Du/jag lätt kan skicka vidare. Samspel är förutsättningen till framgång i en ”match!”

Frimodigheten har stor lön genom att våga skicka ”bollar” till Jesus!

 21 (T) Mina älskade, om hjärtat inte fördömer oss har vi frimodighet inför Gud, 22 (U) och vad vi än ber om, det får vi av honom eftersom vi håller hans bud och gör det som gläder honom23 (V) Och detta är hans bud: att vi ska tro på hans Sons namn, Jesus Kristus, och älska varandra så som han befallt oss24 (W) Den som håller fast vid hans bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som han gett oss. 1Joh.3:21-24 

Vad är då dessa bud som Johannes skriver om?

34 Fariseerna hörde att Jesus hade gjort saddukeerna[g] svarslösa och samlades runt honom. 35 (K) En av dem, en laglärd, ville pröva honom och frågade: 36 "Mästare, vilket är det stör-sta budet i lagen?" 37 Han svarade: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.[h] 38 Det är det största och första budet. 39 (L) Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.[i] 40 (M) På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."  Matt.22:34-40

Jesus sammanfattar och preciserar hela Gamla Testamentes undervisning och tillägger ”Du ska älska din nästa som dig själv.” Det sista kan låta lite svårt, men det beror på att vi lägger till saker som Jesus inte säger i sitt svar till den laglärde. Jesus säger ingenting om att vi älska det min nästa gör! Vi ska älska honom/henne som person och se det bästa i var och en, inte deras handlingar. Där kommer bönen in i att be att även handlingarna hamnar i Guds vilja.

15 (O) Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid ni är kallade till i en och samma kropp. Och var tacksamma16 (P) Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan.[e] 17 (Q) Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud Fadern genom honom. Kol.3:15-17 

 

 

Anledningen till att Paulus skriver brevet till Kolosse, en stad i nuvarande sydvästra Turkiet, var att det smugit sig in villolärare. De hade ett annat budskap som skapade förvirring. Paulus ville återigen påminna om att Kristus är grunden. Den grunden började villolärarna att försöka rasera. Denna varning är lika aktuell idag. Dessa villolärare är med i motståndarlaget och ditt ska vi inte passa några bollar.

När Jesus skickar bollen till oss, vill han att vi är noggranna i passningsgivandet. Hur då? Varje felaktig passning öppnar för att bli överspelad. Vi ska vårda bollen och skicka den vidare till rätt medspelare för att få bollen i mål!

(K) Min son,
        ta vara på vad jag säger,
    vänd ditt öra till mina ord.
21 (L) Låt dem inte vika från din blick,
        bevara dem i ditt hjärtas djup,
22 för de är liv för den som finner dem
    och läkedom för hela hans kropp.
23 Mer än allt som ska bevaras,
        bevara ditt hjärta[b],
    för därifrån utgår livet.
24 Gör dig fri från munnens falskhet,
    låt läpparnas svek
        vara fjärran från dig.
25 Låt dina ögon se rakt fram,
    rikta din blick rakt framför dig.
26 (M) Tänk på[c] stigen
        där din fot går fram,
    låt alla dina vägar vara rätta.
27 (N) Vik inte av åt höger eller vänster,
    håll din fot borta från det onda.  Ords.4:20-27

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...