tisdag 5 maj 2020

Var inte rädd


Var inte rädd!

Du skall kasta dem med kastskovel,
och vinden skall föra bort dem
    och stormen skingra dem.
Men själv skall du fröjda dig i Herren,
jubla över Israels Helige. Jes.41:16

Rädsla, otrygghet och ensamhet kan vi då och då känna lite till man. Tyvärr kan det även bli ett permanent tillstånd Det finns så många olika faktorer som skapar rädsla. Jesaja skriver om detta i kap.41. Han var profet under en orolig tid i Israel. Men det var någon som fanns hela tiden, som var närvarande i hans liv; Herren! Den grundläggande tryggheten från Herren!
Jesaja var ifrågasatt, hånad och utsatt för spott och spe. Trots detta var han trygg. Därför kunde han förmedla till Israels folk vad Herren hade att säga.
Men du Israel, min tjänare,
    du Jakob, som jag har utvalt,
du ättling av Abraham, min vän!
Jag har hämtat dig från jordens ändar,
kallat dig hit från dess yttersta hörn
och jag har sagt till dig: "Du är min tjänare,
dig har jag utvalt och inte förkastat."
10 Frukta inte, ty jag är med dig,
    se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud.
Jag styrker dig, jag hjälper dig,
    jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand. Jes.41:8-10

V10 är en vers som påminner om när någon tar ens hand. Den är varm den är också trygg och säger; ”frukta inte, var inte ängslig, ty jag är din Gud!”
Handen och orden är i harmoni och rädslan klingar av. Jag känner mig trygg och inte ensam längre. Det som skapar rädslor är känslor och känslor kan man inte lita på. Vetskapen om Guds närvaro är mer än känslor.

 38 Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, 39 höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre. Rom.8:38

Här fortsätter Paulus på samma tema. Han visste verkligen vad förföljelse innebar. Han litade inte hellre på känslorna utan förtröstade helt på Jesus Kristus!
Jesaja hade samma trygghet som vi kan utläsa i sista delen av vers 10; ” Jag styrker dig, jag hjälper dig,
    jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand.
Jesaja skriver här om min rättfärdighets högra hand? Det kan inte vara någon annan än Kristus. Jesaja visste att han var omsluten av Kristus, därför vill han förmedla denna trygghet vidare till Israel.
Se, alla som hatar dig
    skall komma på skam och blygas.
Dina motståndare skall bli till intet och förgås. Jes.41:11

Den som inte upplevt rädsla har lätt att säga; ”var inte rädd!” Den som är rädd vill inget annat än bli fri från rädslan, otryggheten och ensamheten. Jesus var också rädd och fylld av ångest.
 och han sade till dem: "Min själ är djupt bedrövad, ända till döds. Stanna kvar här och vaka med mig." 39 Och han gick lite längre bort, föll ner på ansiktet och bad: "Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill." Matt.26:38-39

Jesus vågade uttrycka sin vånda inför lärjungarna och inför sin Fader. Han visste vad han snart skulle gå igenom. Hur är det med mig/dig, när det gäller att våga erkänna vår rädsla? Det är nog där problemet sitter, att våga berätta för Jesus; ”jag är rädd!”
Jag tror att Jesus vill att vi ska erkänna vår rädsla och låta hans trygghet komma in i oss till förvandling och glädje.
Se, alla som hatar dig
    skall komma på skam och blygas.
Dina motståndare skall bli till intet och förgås.
12 Du skall söka efter dina motståndare men inte finna dem.
De som strider mot dig
    skall gå under och bli till intet.
13 Ty jag är Herren, din Gud,
    som fattar din högra hand
och som säger till dig: Frukta inte, jag hjälper dig.
14 Frukta därför inte, du mask Jakob,
ni Israels män.
    Jag hjälper dig, säger Herren.
Israels Helige är din återlösare. Jes.41:11:14

Återigen talar Jesaja sanningen till Israels folk med uppmuntrande ord; ” frukta inte, jag hjälper dig och Israels helige är din återlösare!” Orden han vill vidarebefordra är inte känslor utan sanningen! Jesaja vill att Israels folk ska fatta Herrens högra hand!
 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. Joh.14:1

Jesus vill med dessa få ord att vi ska tro! Men inte med en tro byggd på prestation utan på barnaskapets tro; prestationsfri! Det är den tro som bygger på en vetskap om att vara älskad, tveklöst älskad och accepterad. Framförallt förlåten.
24 Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, eftersom du har älskat mig innan världens grund var lagd. 25 Rättfärdige Fader, världen har inte lärt känna dig, men jag känner dig, och de vet att du har sänt mig. 26 Jag har gjort ditt namn känt för dem, och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem." Joh.17:24-26

Var inte rädd!

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 9 Dagens ord: Ef.1:5-6 Tema: Jag är benådad i Kristus Helsingborg 5 december 2023 Hänvisningstexter: Ma...