lördag 2 maj 2020

Att leva i glädjen



(F) Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse. (G) Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.  Fil.4:6-7
Det finns en stor hemlighet i dessa båda bibeltexter. De är från två olika brev, skrivna av Paulus genom Jesus Kristus. Här finns ett litet ord som jag återigen vill påminna om. Det är ordet ”i”, som är grunden till ett fungerande glädjerikt liv som kristen.
Jesus säger:
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla18 (N) Jag säger er sanningen[e]: Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav[f], inte en prick[g] i lagen[h] förgå, inte förrän allt har skett.  Matt.5:17-18 
För Jesus var allt precis lika viktigt i (vad som vi beskriver som) Gamla testamentet. Det var dessa skrifter Jesus utgick ifrån när han undervisade och verkade. Allt hade ett samband och allt hade sin betydelse i Jesu undervisning.
Därför är det av största vikt när vi läser, att se också vad vi läser. Uppenbarelsen vi får från Jesus bygger på att vi ska vara ” i Honom.” Därför ska vi i vår läsning vara extra uppmärksamma på ”i.”

Varför är jag så angelägen om detta?
Jo, frågan vi ska ställa oss varje dag är: ”Vem är du Jesus?”
När vi ställer den frågan förändras våra liv. Vi kommer bort ifrån allt vad vi ska göra och hur vi ska göra! Det finns så mycket som plågar oss i detta med ”vad och hur!” Ofta ligger orsaken till vår otillräcklighet i ”vad och hur.” Det tillfredsställer bara köttet!
Alldeles för ofta kommer appeller och proklamationer från olika ledare om evangelisation, vittnade och goda gärningar. De sägs utan förberedelser och undervisning. Sedan fyller de på med andra måsten i kaffelistan, städningen och mycket annat.
Allt ovan är bra, men det ska komma i rätt ordning. Det blir så mycket vi ska göra för Gud att vi inte får tid för det mest elementära av allt!
Jesus säger till oss och till lärjungarna: ”Följ mig!” Vad betyder egentligen dessa ord? I den grekiska grundtexten betyder orden: umgås eller sällskapa med mig! Ser vi denna betydelse på rätt sätt, så träder syftet med efterföljelsen fram mycket tydligt. Desto mer vi umgås och sällskapar med Jesus, desto mer lika blir vi Honom.
Allt detta är lätt att missuppfatta och få oss att tro att vi inte ska göra något alls. Poängen är att vår största glädje ska ligga i att lära känna honom först!
14 Därför böjer jag mina knän inför Fadern, 15 han från vilken allt som kallas far[d] i himlen och på jorden har sitt namn. 16 (M) Jag ber att han i sin härlighets rikedom ska ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, 17 (N) att Kristus genom tron ska bo i era hjärtan och att ni ska bli rotade och grundade i kärleken18 (O) Då ska ni tillsammans med alla de heliga kunna fatta bredden och längden och höjden och djupet[e] 19 (P) och lära känna Kristi kärlek, som går långt bortom all kunskap. Så ska ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.
20 (Q) Han som kan göra långt mycket mer än allt vi ber om eller tänker oss genom den kraft som verkar i oss, 21 (R) hans är äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla generationer i evigheters evighet. Amen.  Ef.3:14-21
Om vi läser noga, så ser vi många ”i” och de har en mycket stor betydelse för oss. Paulus skriver och ropar ut sin längtan att lära känna Kristus ännu mer. Han vet att, Jesu närvaro i honom betyder allt. Texten beskriver också glädjen att bara ta emot!
Paulus har lärt känna ”vem Jesus är” och därför flödar hans frimodighet i Honom. Paulus umgås med Jesus i lovsång, tillbedjan och bön, därför lever Paulus i stor glädje. Han har fått utstå mycket förföljelse och misshandel, men det betyder väldigt lite för honom! Gemenskapen med Jesus överbryggar allt. Paulus vet vem Jesus är!
Undervisningen från Paulus är född av Gud, därför föds vår längtan att vara lyhörda för vad Gud har i förberedelse för oss. Gud vet var vi är och Han leder oss steg för steg dit Han vill, utifrån vår förmåga och gåvor.

Det absolut viktigaste är att vi har all vår trygghet i Jesus Kristus. Därifrån är det mycket lätt att gå vidare i våra uppdrag. Vi ska veta att Jesus vill att vi ska vara ljus i en mörk värld.
 Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10 (H) Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek. 11 (I) Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och för att er glädje ska bli fullkomlig.  Joh.15:9-11
Glädje är något vi alla behöver mycket av. Jag tror att anledningen till att det finns så mycket psykisk ohälsa är avsaknaden av genuin äkta glädje. Den största glädje vi kan få, är gemenskapen med Jesus. Här finns inga krav, måsten eller prestation. Jesus vill bara vara tillsammans med oss. Han finns där hela tiden och bara väntar på oss.
Jesus är inte intresserad av ” vad och hur” utan han vill bara visa oss ”vem han är!” Allt annat faller på plats genom att umgås med honom. Att höra hans trygga ord till oss.
Men om vi inte hör något, vad händer då? Vi har först och främst hans ord i Guds ord, Bibeln. Där talar han tydligt till oss genom den helige Ande. Det enda hindret är hur vi prioriterar vår tid. Lite tid i Guds ord och, hörseln avtar, mycket tid i Guds ord och hörseln ökar!
21 (N) Så säger Herren Sebaot, Israels Gud: Lägg era brännoffer[d]tillsammans med era slaktoffer och ät upp köttet! 22 (O) För på den dag då jag förde era fäder ut ur Egyptens land gav jag dem inte några befallningar eller bud om brännoffer och slaktoffer. 23 (P) Det bud jag gav dem var detta: ”Lyssna till min röst, så ska jag vara er Gud och ni ska vara mitt folk. Vandra helt på den väg jag befaller er, så ska det gå väl för er.” 24 (Q) Men de ville inte höra eller lyssna till mig, utan följde sina egna tankar och sitt onda, hårda hjärta. De vände ryggen till mig, inte ansiktet.  Jer.7:21-24
Om jag parafraserar texten så kan vi säga så här: ”Lägg ner all verksamhet, vad den än har för syfte. Lägg all kraft att umgås med Jesus. Ur denna gemenskap med Jesus skapas förutsättningar till verksamheter. Skillnaden är att den verksamheten är ”född ur Jesu närvaron”. Den verksamheten kommer att bära frukt! Varför? Den är utåtriktad!
35 Säger ni inte: fyra månader till[l], sedan kommer skörden? Men se, jag säger er: Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd. 36 Redan nu får den som skördar[m] sin lön. Han samlar in frukt till evigt liv, så att den som sår och den som skördar får glädja sig tillsammans. 37 (K) Här stämmer ordet att en sår och en annan skördar. 38 Jag har sänt er att skörda där ni inte har arbetat. Andra har arbetat, och ni har gått in i deras arbete."  Joh.4:35-38

Glädjen av att gå med det glada budskapet, evangeliet, kan ske på så många olika sätt. Det finns ingen mall! Alla är vi bra på det ena eller andra. Låt oss inrikta oss på att göra det som vi är bra på. Vi behöver inte efterlikna någon annan människa. Det viktiga är att vi blir lika Jesus.
När Jesus kallade sina lärjungar, satte han dem inte i en bibelskola. Han ville umgås med dem. Målet var att de skulle bli lika sin Mästare. Trots att de var tillsammans i över tre år behövde lärjungarna den helige Ande. Jesu närvaro i oss som, Gud vår Fader, skänkt till oss. Vår Hjälpare!
15 Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid ni är kallade till i en och samma kropp. Och var tacksamma16 Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan. 17 Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud Fadern genom honom. Kol.3:15-17
När nu inte Jesus finns här fysiskt, har Han gett oss ett annat sätt att umgås. Principen är den samma! Ur gemenskapen med den helige Ande skapas en förtrolighet och en stor glädje!
När tacksamheten flödar i våra hjärtan, föds den stora glädjen i att veta detta: ”Vi är Guds barn, vi har del i Guds rike och i detta rike är Jesus Kung.” Vi behöver inte prestera ett enda dugg, vi behöver bara ta emot denna ljuvliga sanning.
Först när vi tar emot denna sanning inser vi skillnaden på ”vad och hur” och ser det underbara i att veta vem vi tror på!

Låt alltid hjärtat fråga: ”Vem är du Jesus?”

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 8 Dagens ord: Ef.1:4 (även v3) Tema: Helig och fläckfri Helsingborg 4 december 2023 Efesierbrevet först...