Att komma in i evangeliets centrum
Helsingborg 10 januari 2020
3 (C)
Evangeliet handlar om hans Son, som till sin mänskliga natur[a] är född
av Davids ätt 4 (D) och som genom helighetens Ande med kraft har bevisats vara
Guds Son efter uppståndelsen från de döda: Jesus Kristus, vår Herre. 5 (E) Genom honom har vi fått nåd och
apostlaämbete för att föra människor av alla folk till
trons lydnad för hans namns skull. Rom.1:3-5
Bilden ovan ska föreställa Paulus. Det är alltid vanskligt
att ta fram en bild på en person som ingen vet hur han såg ut. Jag tog mig
friheten att göra det i alla fall. Personligen gillar jag bilden och det beror
på Paulus vänstra hand! Det finns en aktivitet i den, som visar på hans
koncentration i skrivandet. Hela hans person finns med i det som han skriver!
Romarbrevet betraktas av många som Paulus masterskrift! Jag
instämmer i deras tankar. Inledningen av brevet är en sorts varudeklaration av
evangeliernas budskap till oss.
·
Evangeliet handlar om Guds Son
·
Jesus hade en mänsklig natur
·
Jesus har bevisats vara Guds Son
·
Jesus är uppstånden från de döda
·
Jesus Kristus är vår Herre
·
Genom honom har vi fått ett uppdrag
·
Vi ska föra alla folk till trons lydnad för hans namns skull
Hela texten vill ställa en fråga till, den viktigaste av
alla frågor: ” Jesus, vem är du”?
En konstig fråga kan man tycka! Vi vet ju alla genom evangelierna vem han var,
vad han gjorde och till och med vad han talade till folket.
Men, vem är han för dig?
Låt mig ta ett lite banalt exempel! Du har fastnat för en
speciell bil som du går och drömmer om att den ska bli din. På bilfirman hämtar
du en folder om just den bilmodellen. Du läser och läser om bilen och till slut
kan du allt om bilen och dess fantastiska förmågor och tekniska fördelar.
Är bilen din nu? Nej! Den är inte din förrän du köpt den!
Paulus syfte med inledningen av Romarbrevet är att vi ska se
vem Jesus är! Det räcker inte att läsa om Jesus i Bibeln. Människor
som följde Jesus och såg allt som hände genom hans ord blev mycket förundrade.
Men de förstod inte vem han var.
18 (G) En gång när
Jesus hade dragit sig undan för att be och lärjungarna var med honom, frågade han dem: "Vem
säger folket att jag är?" 19 De
svarade: "Johannes Döparen. Men en del säger Elia, och andra att någon av
de gamla profeterna har uppstått." 20 Han sade
till dem: "Och ni?
Vem säger ni att jag är?" Petrus svarade: "Guds Messias." Luk.9:18-20
Som alltid ställer Jesus frågor och han är van vid att få
många olika svar. Människor runt honom, ställer också frågor till honom. Svaren
från Jesus innebar alltid ett livsförvandlande svar. Texter som beskriver detta
är INTE bara till de som var tillsammans med honom i dåtid. De är lika aktuella
för oss i nutid. Texten ovan är en som beskriver betraktaren och lärjungen!”
Folkmassorna var inte eniga om vem Jesus var. Deras svar
tyder på både okunskap och en stor osäkerhet. Petrus svar är tvärsäkert: ”Guds
Messias.” Petrus var ofta tvärsäker, men som vi vet tappade han också
fokus. Förnekelsen från hans sida berodde på fruktan. Han blev senare upprättad
av Jesus och fruktan fanns inte längre kvar i hans liv.
Evangelierna har olika huvudinriktningar och teman. Markus
evangeliet har som grundtanke: ”Vem är den mannen, alltså Jesus.” När
vi läser Markus texter återkommer denna fråga ofta, men är formulerad på olika
sätt. Därför måste vi betrakta denna fråga från Markus som viktig även för oss
idag.
37 Då kom en stark stormvind, och vågorna
slog in i båten så att den höll på att fyllas. 38 Själv
låg han i aktern på en dyna och sov. De väckte honom och sade: "Mästare[i]! Bryr du dig inte om att vi
går under?" 39 Han vaknade och talade strängt till
vinden och sade till sjön: "Tig! Var tyst!" Då lade sig vinden och
det blev alldeles stilla. 40 Han sade till dem: "Varför är ni rädda? Har ni
fortfarande ingen tro?" 41 (N) Då greps de av stor fruktan och sade
till varandra: "Vem är han? Till och med vinden och sjön lyder ju
honom!" Mark.4:37-41
Vad händer egentligen när vi umgås med en person ofta och
gärna. Bit för bit byggs det upp förtroende och tillit. Resultatet av denna typ
av gemenskap blir ofta livslång. Om det blir en knut på tråden någon gång är
det lätt att reda ut den. Det bygger på trohet i glädjen över någon som inte
överger dig.
16 (N) Jag skäms inte
för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror,
juden först[d] men också
greken. 17 (O) I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av
tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro. Rom.1:16-17
Här är en annan beskrivning från Paulus om vad det innebär
att ha en livgivande relation. Paulus skäms inte för evangeliet, för han vet
vem Jesus är! Han vet också att det är en Guds kraft till
frälsning. Han påstår att det bygger på tro till tro. Paulus är också medveten
om att den rättfärdige ska leva av tro.
Paulus har inte bara läst om Jesus, han har tagit reda på
vem Jesus är! Framförallt blev Paulus en annan person efter mötet med Jesus.
Det finns en annan översättning som säger följande: ” Av tro ska den
rättfärdige leva.” Hur ska man då
översätta rättfärdighet? Man kan säga så här: ” Den rättfärdige tillåter
Guds inflytande i ens liv!” Det är alltså Guds närvaro i våra liv som gör
det möjligt att leva rättfärdig.
Betydelsen av ordet tro har jag berört många gånger men nu
tar jag bara en kort repris. Att sitta i Guds famn är att tro och när vi sitter
där skapar det trohet, tillit och förtröstan. Det är alltså en relation. Det
går inte att bar läsa sig till att sitta i Guds famn, man måste ha varit
där, i famnen.
Allt detta låter så banalt enkelt! Jag vill påstå att det så
enkelt. Jesus hade inget syfte att vilja krångla till begreppen. Han är den
tydligaste av alla. Allt krångel kan vi bara tillskriva oss själva.
46 (T) Medan Jesus
ännu talade till folket, stod hans mor och hans bröder utanför och ville tala
med honom. 47 Någon sade till honom: "Din mor
och dina bröder står här utanför och vill tala med dig." 48 Han
svarade: "Vem är min mor? Och vilka är mina bröder?" 49 Han räckte ut handen mot sina
lärjungar och sade: "Här är min mor och mina bröder. 50 (U) Den
som gör min himmelske Fars vilja är min bror och min syster och min mor." Matt.12:46-50
Säger Jesus att han inte bryr sig om sin familj? Nej
verkligen inte. Det han vill ha sagt är att relation skapar handling och detta
fall lyfter han betydelse av att göra Guds vilja. Hur gör man då Guds vilja?
Ja, först och främst måste vi ha lärt känna Gud. Det gör vi när Jesus finns i
vårt hjärta och vi har sagt ja till hans herrevälde. Återigen betydelsen av
livgivande relation.
Vi började med Rom.1:16-17. De sista orden i v17 är också av
stor betydelse för en fungerande relation i tro och rättfärdighet! Paulus
skriver. ” för
att föra människor av alla folk till trons lydnad för hans namns skull. En kraftfull mening. Trons lydnad! Vi
har gått igenom trons betydelse, men inte trons lydnad. Själva ordet lydnad har
ingen god klang i vårt postmoderna och sekulära samhälle. Ibland får man nästan
känslan av att lydnad är något full och alldeles förlegat!
3 (C) Jag försäkrar
er igen: var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen. 4 (D) Ni har kommit
bort från Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit
ur nåden. 5 (E) Vi däremot
väntar i Anden genom tron på den rättfärdighet som är vårt hopp. 6 (F) I Kristus Jesus
beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som
är verksam i kärlek. Gal.5:3-6
Här kan vi se konsekvensen av trons lydnad. När vi blir kvar
i honom kan vi urskilja vad som är rätt och vad som är fel, även vad som är
dåligt eller bra för oss. Trons lydnad hjälper oss att se frälsningens glädje
och befrielse. Trons lydnad är ett hjälpmedel för ständigt vara kvar i
helgelsen.
Jag måste påminna en gång till om att det inte går att läsa
sig till detta. Det enda sättet är att fråga: ”Vem är du Jesus?” Frågan
föder en vilja att lära känna Jesus på djupet, först då ser vi att det bär i
alla livets olika situationer.
Därför
säger Herren så:
Om du vänder om
låter jag dig komma tillbaka,
och du ska få tjäna mig.
Om du skiljer det äkta
från det oäkta
ska du bli som min mun.
Folket ska vända tillbaka till dig,
men du ska inte vända tillbaka
till dem.
20 (N) Jag ska göra dig till en fast
kopparmur mot detta folk.
De ska strida mot dig,
men de kan inte besegra dig,
för jag är med dig
för att hjälpa dig och rädda dig,
säger Herren.
21 Jag ska rädda dig
ur de ondas våld
och befria dig
ur våldsmännens hand. Jer.15:19-21
Om du vänder om
låter jag dig komma tillbaka,
och du ska få tjäna mig.
Om du skiljer det äkta
från det oäkta
ska du bli som min mun.
Folket ska vända tillbaka till dig,
men du ska inte vända tillbaka
till dem.
20 (N) Jag ska göra dig till en fast
kopparmur mot detta folk.
De ska strida mot dig,
men de kan inte besegra dig,
för jag är med dig
för att hjälpa dig och rädda dig,
säger Herren.
21 Jag ska rädda dig
ur de ondas våld
och befria dig
ur våldsmännens hand. Jer.15:19-21
Det finns en gudomlig samstämmighet om relationer i Guds
ord. Omvändelsen är ett sätt att hela tiden ha en god relation till Herren. Olika hinder, dimmor och problem kommer alltid
att finnas. Men i Jesu kan vi lättare hantera allt som vi möter. Här finns den
stora skillnaden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar