måndag 20 april 2020

Att sätta potatis


Att sätta potatis 


Vi har glädjen och möjligheten till att plantera örter och annat i pallkragar.  Vi har dom i trädgården med skiftande resultat. Detta år fick vi för oss att nu var det dags att testa potatis. Sagt och gjort. Vi for iväg och inhandlade örter och sättpotatis. När vi stod i butiken och tittade på sättpotatisen, så undrade vi..ska det verkligen bli något av dessa.

 Dom var skrynkliga, mjuka och fullt med långa utväxter. Inga skönheter precis. Men Monica bedyrade att dom skulle se ut sådär! Väl hemma började vi planera i pallkragarna. Örterna kom på plats och sist hamnade potatisen i jorden. Kunde inte sluta att tänka på utseendet på potatisen.

 Ok, vi bestämde oss för att tro det bästa. Jorden var förberedd så nu var det bara att vattna och följa utvecklingen.
Det gick en vecka, två veckor nästan, tills jag kunde urskilja en början till blast. Därefter gick allt fort. Blasten blev större och större. Potatisen tog helt över i pallkragen.

 En dag när jag vattnade så blev det bara så tydligt..Jesus ville berätta något för mig! Han ser Inte på oss som vi såg på sättpotatisen. Han ser och vet hur vi kan bli. Det finns ingen kasseringsblick i honom. Vi är alla vackra i Hans ögon.

När vi planterade sättpotatisen i jorden så tillät vi potatisen dö. Ur den processen kom det upp helt nya underbara potatisplantor med grön vacker blast. Inte nog med det, i den mörka jorden föds nya potatisar, alldeles nya skapelser. För att det skulle kunna ske fick vi vattna och vattna och nyfiket betrakta utvecklingen.

I 1 Kor 3:7 står det ”Varken den som planterar eller den som vattnar betyder något, utan bara Gud ger växten.”

 Jes. 61:11..” För liksom jorden låter sina växter spira fram och en trädgård låter sin sådd växa upp, så ska Herren Gud låta rättfärdighet och lovsång växa upp inför alla folk.”

Tänk att en pallkrage kan berätta för mig och tydliggöra Guds plan, inte bara för mig utan för alla som vill följa Honom.

Paulus skriver i 2 Kor. 5:17
” Om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit.”


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 9 Dagens ord: Ef.1:5-6 Tema: Jag är benådad i Kristus Helsingborg 5 december 2023 Hänvisningstexter: Ma...