tisdag 10 december 2019

För fulla segel


För fulla segel

Ett segelfartyg för fulla segel är bland det mäktigaste jag vet. Fartyget tar sig fram på vattnet med vinden som enda kraftkälla. De som framför fartyget med fulla segel har min stora respekt. De vet hur man hanterar vinden maximalt. Underbart att skåda.
En sådan tillit till Gud har vi genom Kristus. Inte så att vi av oss själva kan tänka ut saker på egen hand, utan vår förmåga kommer från Gud. Han har gett oss förmåga att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens[b] utan Andens. Bokstaven dödar, men Anden ger liv. 2Kor3:4-6

Texten ovan har jag läst många gånger. Igår kväll läste jag den igen, och plötsligt fick den en helt annan innebörd än tidigare. Den blev levande, den blev ihopkopplad med annat jag läst. Det uppstod ett sammanhang som jag snuddat vid tidigare, men som nu blev mycket tydligt. För att vi ska kunna gå vidare så ska vi läsa versen innan.
 3 Det är uppenbart att ni är ett Kristusbrev skrivet genom vår tjänst, inte med bläck utan med den levande Gudens Ande, inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött i era hjärtan. 2Kor.3:3

Paulus vill undervisa om skillnaderna mellan de olika förbunden. Det gamla med Mose och det nya med Jesus Kristus. Mose representerar stentavlorna och Jesus talar om tavlor av kött i våra hjärtan! Här är skillnaden! Därför skriver Paulus i vers 4: ” En sådan tillit till Gud har vi genom Kristus.
Vår förmåga, förstånd och vishet kommer inte från oss själva, utan kommer från Gud. Det är en gåva, den som Jesus lovade oss. Gåvan är den helige Ande.
Det är bara genom den helige Andes ledning som vi kan tjäna, det finns ingen annan väg. Han har gett oss en förmåga att vara tjänare i ett nytt förbund. Det är Andens förbund inte bokstavens! Slutklämmen i vers 6 förklarar att ”bokstaven dödar, men Anden ger liv.
Det finns ett ord som är både på gott och ont; fundamentalism! Ordet betyder att återvända till ursprunget! För oss kristna är detta livsavgörande. Ursprunget är Guds ord som är Jesus. Problemet som jag vill belysa är hur vi läser Guds ord. Är det ”bokstav på ett pappersblad” eller läser vi med den helige Andens vägledning?
 10 "Två personer gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre tullindrivare. 11 Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor: roffare, brottslingar, äktenskapsbrytare eller som den där tullindrivaren. 12  Jag fastar två gånger i veckan[c], jag ger tionde av allt jag får in[d].
13 Men tullindrivaren stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen, utan slog sig mot bröstet[e] och bad: Gud, förlåt en syndare som mig. 14 Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Var och en som upphöjer sig ska bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig ska bli upphöjd." Luk.18:10-14

Här är två helt olika människor som upplever sin relation till Gud på olika sätt. Den ene tar allt bokstavligt och givet, den andre söker bara efter nåd från Gud. Vi ska nog inte vara för kvicka att döma farisén, för jag tror vi hamnar där ibland. Tullindrivaren visste vad han gjort och hur han levde.
Om jag rannsakar mig själv, hur många gånger har jag inte använt Guds ord felaktigt? Det har blivit en hammare istället för att ge barmhärtighet. Hur har det då yttrat sig? Ofta har jag tagit ett ord ur Bibeln, isolerat det från sammanhanget och använt det dömande! Bokstaven dödar men Anden ger liv! (Misstänker att jag är i ”gott” sällskap!)
Jag tror att detta är kristenhetens största dike! Hur? Det händer alldeles för ofta att lösryckta bibelord skapar en ”ny teologi” som blir ett tillägg! Alla former av tillägg skapar splittring, oro, oenighet och annan oreda.
10 I vår Herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder[f], att ni alla ska vara eniga i det ni säger och inte låta splittring finnas bland er, utan stå enade i samma sinne och samma mening. 11 Av Chloes folk[g] har jag nämligen fått veta om er, mina bröder, att det förekommer stridigheter bland er. 12  Vad jag menar är att ni var och en säger: "Jag håller mig till Paulus" eller "Jag håller mig till Apollos[h]" eller "Jag håller mig till Kefas[i]" eller "Jag håller mig till Kristus". 13 Är Kristus delad? Det var väl inte Paulus som blev korsfäst för er? Eller var det i Paulus namn ni blev döpta? 1Kor1:10-13
Paulus beskriver detta på ett mycket levande sätt! Han vill inte att vi ska luta oss mot människor och deras teologi utan att vi ska ledas av den helige Ande. Bokstaven dödar men Anden ger liv. För Paulus var detta ingen nyhet, han stötte på fenomenet dagligen, precis som vi gör!
Det händer ofta att jag skriver ut listor över olika ämnesområden i Bibeln. Jag tycker det är bra, men det finns en stor fara! Ta detta med ”vem jag är i Kristus”. Underbar läsning, men jag måste påminna mig om vad som står före och efter versen. Tar jag bara en vers och inte läser sammanhanget kan det bli mycket farligt! Då kan det bli fundamentalism, det blir ett isolerat bibelord. Bokstaven dödar men Anden ger liv!
16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig[d] till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.2Tim3:16-17

När den helige Ande leder oss i Guds ord, då inser vi att Guds ord är utandad till oss, det är levande och vill göra skillnad. Då finns möjligheten till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet. Till vad då? Till att bli gudsmänniskor, fullt färdiga och väl rustade för goda gärningar. Bokstaven dödar men Anden ger liv!
7 När de fortsatte fråga honom, reste han sig och sade: "Den av er som är utan synd kan kasta första stenen på henne." Sedan böjde han sig ner igen och skrev på marken. 9 När de hörde detta började de gå därifrån en efter en, de äldste[e] först. Han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. 10 Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" 11 Hon svarade: "Nej, Herre." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda nu inte mer!" Joh.8:7-11

Denna text är en av de vackraste jag vet. Här står kvinnan, anklagad för äktenskapsbrott. Enligt lagen ska hon stenas till döds. Jesus vet alla deras tankar, och handlingar som fanns hos dem som dömde henne och som skulle utföra detta grymma straff. Texten tål att läsas hur många gånger som helst!
Här fanns ingen plats för fundamentalism utan Jesus visar en annan väg, sanningens väg. Hon hade syndat, hon hade gjort fel. Han visste vad hon gjort! Då säger Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!” Han dömer henne, men ger henne nåd.
Det finns ett uttryck som säger att text förklarar text. Jesus såg längre än bokstaven och därför gav Anden liv.


Inga kommentarer:

  J ohannes vid graven Reflektion över Joh.20:8   Helsingborg 24 mars 2024   8  Sedan gick också den andre lärjungen in, han som ha...