onsdag 13 december 2023

Templet


 


Vem jag är i Kristus

Del 4

Dagens ord: 1Kor.6:19

Tema: Templet

Helsingborg 26 november 2023
Hänvisningstext 1Kor.3:16

Texter som berör temat Hos.6:6-7, Mika.6:8, Matt.21:12-13, Mark.11:15-19

 19 Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? 1Kor.6:19

Temats text handlar om ”templet” och kan vara lite klurigt att förstå.

Därför börjar vi med en kort beskrivning av templet. Innan templet, blev platsen för tillbedjan det som kallas tabernaklet, en tältkonstruktion Mose fick noga beskriven av Gud i öknen. Denna tältkonstruktion, beskriven av Gud och som Mose följde noga att slutföra.

Tabernaklet var Guds närvaro för Israels folks ökenvandring som varade i 40 år!

När Israels folk hade ”kommit på plats” i det utlovade landet byggdes två tempel. Det första byggde Salomo 1Kung 6 och det andra byggdes av Serubbabel som vi kan läsa om i Esra och Nehemjas bok.

Det gemensamma för tabernaklet och templet var tillbedjan och offer. Genom dessa ritualer uppenbarade sig Gud. Offret var viktigt, det skulle vara helt felfria djur. Men frågan är om detta var Guds verkliga vilja? Hade Han någon annan längtan som var större?

Hosea skriver:

Ty jag har min glädje i kärlek och inte i offer
och i kunskap om Gud mer än i brännoffer.

Men dessa har liksom Adam brutit mot förbundet.
Sedan dess har de handlat svekfullt mot mig. Hos.6:6-7

Mika skriver:

Han har kungjort för dig,
    o människa, vad gott är.
Vad begär väl Herren av dig
    annat än att du gör det som är rätt,
att du älskar barmhärtighet
    och vandrar i ödmjukhet med din Gud? Mika.6:8

När vi läser Nya testamentet upptäcker vi att det hänt något med vördnaden av templet. Jesus säger följande:

12 Jesus kom in på tempelplatsen och drev ut alla som sålde och köpte där. Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och bänkarna för dem som sålde duvor 13 och sade till dem: "Det är skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus. [e] Men ni har gjort det till ett rövarnäste." Matt.21:12-13

Det största och slutgiltiga offret var och är Jesu död på korset. Förhänget brast och Guds härlighet blev på Pingstdagen uppenbarad i sin fulla kraft.

Templets offerkraft förminskades och försvann efter Jesu död på korset. Judiska skrifter skriver om denna händelse.

Vi läser Paulus ord en gång till:

 19 Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? 1Kor.6:19

Vad är det Paulus vill förmedla till Korint och församlingen som fanns där? För att förstå texten och förmaningen från Paulus, bör vi känna till hur det var i staden Korint. Denna plats var ett eldorado för sexuell frigörelse och det fanns inga gränser för utlevande av sex.

Det var helt naturligt att lämna familjen för en stund och bege sig till en prostituerad och sedan komma hem igen utan några skrupler. Man kan förstå att detta var frustrerande för Paulus. Han ville ha stopp på detta beteende omgående.

Samtidigt är det viktigt att läsa texten från ett annat perspektiv!

Korint var även känt för att alla gåvorna som fanns i församlingen (1Kor12) och att de var i funktion. Där fick Korint beröm av Paulus!

Det Paulus ville påminna om i texten (1Kor.3:19) var om pånyttfödelsen. Vår ande har fått nytt liv och börjar nu sitt arbete med vår själ. Man kan säga att själen läggs i ”omskolning!”

Petrus skriver om detta;

23 Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan genom en oförgänglig, genom Guds levande ord som består. 24 Ty

allt kött är som gräset och all dess härlighet som blomman i gräset.
Gräset vissnar bort och blomman faller av,[d]
25 men Herrens ord förblir i evighet.

Det är detta ord som har förkunnats för er. 1Petr.1:23-25

Tyvärr lever många i villfarelsen att är man ”bara” född på nytt så är allting färdigt. På ett sätt är det rätt – vi är garanterade att få del av himmelens härlighet. Men vi ska vara medvetna om att det är starten för arbetet med oss här på jorden.

Paulus text har alltså en dubbel betydelse och den ska vi se närmare på nu:

Ø  Situationen i Korint vid denna tid kan vi utan vidare föra över till vår tid idag. Här finns en anledning till att vi ska läsa texten noga.

Ø  Paulus refererar till det fysiska templet i Jerusalem som han var mycket bekant med.

Ø  Huvudsyftet med texten som Paulus skriver är att vår kropp är ett tempel för den helige Ande och Jesu närvaro i oss. Här finns själva fokus i sammanhanget.

Ø  Men offret, var tog det vägen? Offret är ”vårt jag, det stora egot” benämns också som vår mänskliga natur. Detta är vårt offer till Gud och i bytet får vi gudomlig natur genom Anden i oss.

Ø  Det stora offret är återigen Jesu död på korset

Hur blev det så här, att det måste ske ett byte? När Adam och Eva åt frukten från Kunskapens träd förändrades allt. Relationen och vandringen med Gud bröts och lustgårdens härlighet försvann för oss.

Jesus kom till vår värld som ett litet barn, växte upp och startade sin resa för att totalt återställa relationen med Gud för oss. Överallt i Bibeln kan vi läsa att Gud älskar relationer, han vill umgås med oss, ge av sitt och älska oss.

Samma sak med Jesus, han älskar relationer, han vill visa omtanke och ha omsorg om oss. Utöver detta har vi fått den helige Ande, vår Hjälpare – relationsskaparen i oss, och som är Jesu närvaro i oss.

Därför!

Den helige Ande ”hjälper oss att hålla rent” i vår ande. För om det inte är rent där är förutsättningarna dåliga för en livgivande relation i Kristus.

Återigen.

 19 Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? 20 Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp! 1Kor.6:19-20

Det är av stor betydelse att vi inte isolerar texten bara till ”sex” utan att se bestämmer oss för att se ”hela bilden!”

 

Jesu även idag:

 

 17 Jesus sade till dem: "Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare." Mark.1:17


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...