lördag 4 september 2021

Låt Guds tala in i ditt hjärta

 




Psaltaren 19

Uppenbarelsen i Ordet


 

(C) Herrens undervisning är fullkomlig,
        den ger nytt liv åt själen.

    Herrens vittnesbörd är sant,
        det ger vishet åt enkla människor.

(D) Herrens befallningar är rätta,
        de ger glädje åt hjärtat.
    Herrens bud är klart,
        det ger ljus åt ögonen.
10 Herrens vördnad är ren,
        den består för evigt.
    Herrens domar är sanna,
        de är alla rättfärdiga.

11 (E) De är mer värda än guld,
        än mängder av fint guld.
    De är sötare än honung,
        än renaste honung.
12 (F) Genom dem blir din tjänare varnad.
    Den som följer dem får stor lön.

13 (G) Vem märker hur ofta han felar?
    Förlåt mig mina hemliga brister.
14 (H) Bevara också din tjänare
        från de fräcka,
    låt dem inte få makt över mig,
        så blir jag fullkomlig
            och fri från svår synd. Ps.19:8-14

Psalm 19 i Psaltaren, en psalm jag läst flera gånger, men först idag har jag ”upptäckt den.” Rättare sagt; ”den helige Ande uppenbarade den för mig när jag var färdig att ta emot den.”

Är det rätt och riktigt att uttrycka sig så? Jag har frimodighet att säga ja till mitt eget påstående! Det finns ingen anledning att ”linda i det i religiösa termer.” Jag kan från mitt hjärta säga, att verserna blev en uppenbarelse för mig.

Men, rent intellektuellt sett skulle det kunna vara fullt möjligt att förklara? Tankemässigt kan man förklara både det ena och det andra, skillnaden är att det skapar inget liv!

(A) Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar. Han kom till Jesus en natt och sade: "Rabbi, vi vet att du är en lärare som kommer från Gud. Ingen kan göra de tecken som du gör om inte Gud är med honom."

Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." Nikodemus sade: "Hur kan en människa bli född när hon är gammal? Hon kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?" Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den är på väg. Så är det med var och en som är född av Anden." Joh.3:1-7

Här är svaret på mitt resonemang! Nikodemus representerar den tankemässiga religiositeten som bara omfattar världens och huvudets väg. Den ska förespegla en andlig verklighet. Här finns det bara en massa ord, helt utan liv.

Jesus vill visa Nikodemus en helt annan väg, genom att beskriva den andliga pånyttfödelsen: ”Att lämna det gamla livet och ta emot det nya livet och få del av Guds Ande.”

16 (M) Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, 17 (N)så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2Tim.3:16-17

Paulus förtydligar begreppet om den andliga pånyttfödelsen.

Åter till upplevelsen av Psalm 19 och framförallt uppenbarelsen av den samma. Vers 1 till 7 beskriver skapelsen på ett underbart sätt. Jag riktigt rycks med och dansar ut på de gröna ängarna, färdas på vattnet och ser upp mot himmelens under.

Vers 8-14 blir en ”påfyllning” av skapelsens under. Här hittar vi sju punkter till förståelsen av Guds ord och innebörden av det kristna livet. Följ med och låt mig visa på dessa punkter.

Punkt nr 1

Herrens undervisning är fullkomlig,
        den ger nytt liv åt själen.

(Svenska Folkbibeln har översatt ”lagen eller Torah” med undervisning, vilket är den korrekta översättningen från den hebreiska texten.)

Herrens undervisning är till för att vi ska få ett nytt liv, ny inriktning och ny förståelse. Den helige Ande vill visa och tala till oss genom Ordet för här finns fullkomlighet och alltings förklaring. Lever vi i detta finns det mindre risk att vi hamnar fel i vår vandring med Jesus. Det blir svårare för villoläror att få fäste i oss.

Punkt nr 2

” Herrens vittnesbörd är sant,
        det ger vishet åt enkla människor.”

Sanningen finns i Herrens vittnesbörd och det ger oss en vishet. Detta är evangelium för oss enkla människor. I visheten finns den stora möjligheten till eftertankens välsignelse. Det betyder att om vi lyssnar till den helige Ande har vi möjlighet att ge svar i kärlek till alla människor. Det finns ingen plats för att döma i visheten som kommer från Herren.

Punkt nr 3

Herrens befallningar är rätta,
        de ger glädje åt hjärtat.”

Att känna glädjen i hjärtat gör att man ”lyfts upp ifrån omständigheterna” och detta infinner sig när vi hör och gör det Herren säger till oss att göra. Allting blir mycket enklare och till och med ”självklart” i positiv bemärkelse.

Punkt nr 4

    Herrens bud är klart,
        det ger ljus åt ögonen.”

Jag är som många andra beroende av glasögon. Har jag inte glasögonen på mig blir det mesta bara sudd. På samma sätt är det med Herrens bud. När vi ser dem klart ger det ljus genom ögonen. Givetvis räcker det inte att bara se dessa, utan glädjen att göra det de säger. Herren skapar ingen börda utan han lyfter av dem genom lydnaden.

Punkt nr 5

Herrens vördnad är ren,
        den består för evigt.”

(Svenska Folkbibeln översätter ”fruktan” med vördnad som är korrekt enligt hebreiskan)

Ordet ”vördnad” ger en helt annan innebörd än ordet ”fruktan” som har missbrukats i många kyrkliga sammanhang. Hur? Det har predikats på ett sätt som skapat rädsla för Gud. Den typen av budskap är inte sanningen! Guds stora längtan är att vi ska förstå att vi är hans älskade barn.

Punkt nr 6

   Herrens domar är sanna,
        de är alla rättfärdiga.

11 (E) De är mer värda än guld,
        än mängder av fint guld.
    De är sötare än honung,
        än renaste honung.”

Allt Herren gör och säger är rent och rättfärdigt. Därför kan David uttrycka och beskriva det så vackert. Han har själv upplevt hur det blev när han handlade i orättfärdighet. Han fick sin dom och blev upprättad och kunde utifrån detta fortsätta sin vandring med Herren. Allt var förlåtet! David säger: ” att det var bättre än guld och sötare än den sötaste honung!”

Punkt nr 7

(F)” Genom dem blir din tjänare varnad.
    Den som följer dem får stor lön.”

Genom att leva i dessa punkter kan vi förvänta oss ”stor lön!” Här handlar det inte om ett tjockt lönebesked! Utan denna lön är förborgad för evigheten. För att detta ska fungera har vi fått den helige Ande som Hjälparen. Jag tänker på de stillsamma tilltalen som vi får som varning, uppmuntran och annan vägledning. När vi är i Kristus befinner vi oss i livets centrum, utifrån detta kan vi leva i sanningen och även se vägen!

 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 13 (L) Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.  Uppb.22:12-13

24 (K) Gud är den som har skapat världen och allt som finns i den. Han som är Herre över himmel och jord bor inte i tempel gjorda av människohand. 25 Han låter sig inte heller betjänas av människohänder som om han behövde något, han som åt alla ger liv och anda och allt. Apg.17:24-25

 

Den sista versen i Psalm 19 säger följande till oss:

(I) Låt min muns ord
    och mitt hjärtas tankar behaga dig,
        Herre, min klippa och återlösare. V15


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...