lördag 24 juli 2021

Livets källa


   



Livets källa

 


Ps.27:1, Jes.9:2, Jer.2:13, 17:13. Joh.1:4


Ty hos dig är livets källa,
    i ditt ljus ser vi ljus. Ps.36:10

 

Människors ord har en tendens att bli enbart plattityder utan mening och innehåll. När jag däremot läser den korta versen från Psaltaren i Gamla Testamentet, händer något i mig. Mitt inre ”förstår” att orden är skapande. Orden har liv och skapar hopp och de är utandade av Gud.

Alla ”stora ord” från politiker, makthavare, filosofer faller till marken som vissna löv på hösten och förvandlas till intet.

Jag har personligen fått göra upptäckten av Ordets betydelse. Jag känner så väl igen mig i Petrus, en av lärjungarna. Han var den ”naturlige ledaren” med massor av idéer och uppslag. Han var en riktig skrävlare. När det sedan drog ihop sig till skarpt läge föll han.

75 Då kom Petrus ihåg de ord som Jesus hade sagt: "Innan tuppen gal ska du förneka mig tre gånger." Och han gick ut och grät bittert. Matt.26:75

Petrus hade säkert läst versen ovan många gånger, men ur ett religiöst perspektiv. Han tolkade den ur det mänskliga inomvärldsliga. Han hade ingen möjlighet att omfamna orden och göra dem till sina egna! Han saknade den helige Andes uppenbarelse över ordens betydelse.

För att förtydliga detta måste jag använda en bild! Det finns många som kallar sig ”finsmakare.” Det gemensamma med dessa är att de kan urskilja smaker som vi andra inte kan urskilja. När de beskriver en smak i kaffe, te, vin eller maträtter blir beskrivningen som poesi. De beskriver något som vi andra inte har upplevt eller kunnat urskilja.

Samma upplevelse, förståelse och samförstånd inträffar när jag träffar någon som också älskar Guds ord. Det skapar frimodighet i samtalet som för oss framåt till samma glädje. Det finns ett syskonskap och en möjlighet till en gemensam vandring, vi bor i Guds rike, tillsammans i evighet.

Denna gemenskap i glädje med Guds ord är något vi alla kristna vill dela med alla människor. Gud har gett oss välsignelsen av en egen vilja och i den finns även våra val. Herren tvingar aldrig någon in i Hans rike, valet är alltid bara vårt!

Om vi återgår till versen vi började med.


Jesus lyser fram så tydligt i hela versen, trots de få orden. Texten vittnar om att Jesus är livets källa och genom hans ljus får vi också del av det eviga ljuset. Förutsättningen för att få uppleva allt detta är bekännelsen, om att Jesus är min Herre, alltid är vårt eget val.

Vi ska se hur sammanhanget ser ut i texten, där versen är så central.

(D) Herre, till himlen räcker din nåd,
    din trofasthet ända till skyarna.
(E) Din rättfärdighet
        är som väldiga berg,
    dina domar
        som det stora havsdjupet.
    Både människor och djur
        räddar du, Herre.

(F) Hur dyrbar är inte din nåd, o Gud!
    Människors barn har sin tillflykt
        i dina vingars skugga.
(G) De mättas av rika gåvor i ditt hus,
    av din ljuvlighets ström
        ger du dem att dricka.

10 (H) Hos dig är livets källa,
    i ditt ljus ser vi ljus.

11 Låt din nåd bli kvar
        över dem som känner dig,
    din rättfärdighet över dem
        som har ärliga hjärtan.

12 Låt inte de stoltas fot
        trampa på mig
    eller de gudlösas hand
        driva bort mig.

13 (I) Där ligger förbrytarna fallna,
    nerslagna så att de inte kan resa sig. Ps.36:6-13

 

 

David skriver i vers 8: ”Hur dyrbar är inte din nåd, o Gud!” Min fråga är: ”Är vi alltid medvetna om vad Guds nåd innebär?” Som svar kan jag säga, att jag har fått del av Hans nåd. Samtidigt har jag svårt att omfatta att Gud kan vara så god genom att ge nåden till oss. Men jag behöver inte alltid förstå allt fullt ut, utan det viktigaste är att ta emot den i frimodighet.

Paulus är kanske den i Nya Testamentet som ”brottas” mest av alla med olika frågor med stor intensitet i olika ämnen. Han vänder och vrider på olika frågeställningar. Vi ska komma ihåg att han var skriftlärd och mycket kunnig i dessa. Trots detta ”brottas” han, och han längtar efter att finna svaren. Samtidigt vet jag att Herren vill ge oss insikt i olika trosfrågor i vandringen med honom.

21 (K) Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 (L) en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. 23 (M) Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 (N) och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. 25 (O) Honom har Gud ställt fram som en nådastolgenom tron på hans blod. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han i sitt tålamod hade lämnat de tidigare begångna synderna ostraffade. 26 I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han både är rättfärdig och förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.  Rom3:21-26

Romarbrevet har beskrivits som en bergsbestigning, från kap1 till kap 7 och Romarbrevet 8 är toppen på berget. Härifrån kan vi se att Jesus Kristus är källan till allt liv och i honom finns allt ljus. Genom hela Romarbrevet träder Jesus fram och vi kommer till insikt om vilken gåva han är till oss. Paulus vill också göra oss uppmärksamma på att Moseböckerna är en parallell till Romarbrevet. Varför?

Romarbrevet vill visa på omöjligheten av att hålla lagen. Därför kom Jesus till oss för att visa på en helt annan väg. Jesus visar att han ÄR livets Källa och allt ljus vi behöver på vår väg kommer från honom. Det finns INGEN ANNAN VÄG som är framkomlig. Jesus ÄR FULLSTÄNDIG och FULLKOMLIG.

Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" (C) Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Har ni lärt känna mig, ska ni också lära känna min Far. Nu känner ni honom och har sett honom." Joh.14:5-7

Tomas framställs ofta som en misslyckad lärjunge som saknade tro. Jag kan inte hålla med om den bilden av honom. Han var kanske den mest ärlige av alla lärjungarna. Han VÅGADE ställa de olika frågorna, kanske obekväma, men de frågor som vi inte alla gånger våga ställa.

Om vi läser frågan, inser vi vidden av svaret Jesus ger honom. Samma sak hände efter uppståndelsen, han ville se hålen och såret. Här kan vi om igen se nåden i att ge Tomas det svar han behövde för den fortsatta vandringen med Jesus.

Vad bygger dagens förkunnelse/undervisning på som förmedlas från alla talarstolar i våra kyrkor idag?

Är det:

·         Mänskliga tankar

·         Religiösa filosofier

·         Ämnen som är ”inne” just nu

Eller bygger förkunnelsen på ”Tomas frågeställningar” där vederbörande struntar i alla innetrender, utan frågan är född ur en kamp tillsammans med den helige Ande, för att få svaren. Samtidigt har vi ett stort ansvar att själva söka efter svaren på våra egna frågor. Det är ingen mänsklig rättighet att få alla svar i Guds ord. Gud har i sin NÅD gett oss den helige Ande till vår hjälp i livets alla förhållande.

Det räcker inte med talang för att en hockeyspelare ska lyckas. Det krävs massor av träning för att lyckas. Allt sammanfaller i att vara trogen sitt uppdrag!

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. (B)Livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag. (C) Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden. (D) Så skulle lagens rättfärdiga krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.Rom.8.1:4

Paulus ända uppdrag var att predika Kristus och honom som korsfäst. Han var så välsignat övertygad om detta budskap var svaret på alla frågorna. Jag tror att han också hade läst Davids vers i Ps 36. Allt träder fram på ett gudomligt sätt i den versen.

Ty hos dig är livets källa,
    i ditt ljus ser vi ljus. Ps.36:10

 

 

 

 

 

 

 

 





Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...