söndag 26 juli 2020

Bekymra er inte för något


Bekymra er inte för något

 

 

(F) Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse. (G) Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

(H) För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. (I) Det ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det ska ni göra. Då ska fridens Gud vara med er. Fil.4:6-9

Noter till v6.

25 (I) Därför säger jag er: Bekymra er inte för ert liv, vad ni ska äta eller dricka, eller för er kropp, vad ni ska klä er med. Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna? Matt.6:25

 (G) Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er. 1Petr.5:7

Noter till v7

27 (R) Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet.  Joh.14:27

 När vi nu har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Rom.5:1

Noter till v8

 17 (Q) Löna inte ont med ont. Tänk på det som är gott i alla människors ögon. 18 (R) Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er. Rom.12:17-18

Noter till v9

 Fridens Gud vare med er alla. Amen. Rom.15:33

(G) Men allt det som förr var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Fil.3:7

16 (M) Må han som är fridens Herre alltid och på alla sätt ge er sin frid. Herren vare med er alla. 2Tess.3:16

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 9 Dagens ord: Ef.1:5-6 Tema: Jag är benådad i Kristus Helsingborg 5 december 2023 Hänvisningstexter: Ma...